Kína kemény válasza az Amazonra és az eBayre

Kína kemény válasza az Amazonra és az eBayre

Az Amazonról és az eBayről mindenki hallott már, hiszen a világ legnagyobb internetes kereskedelemmel foglalkozó cégei. Számos magyar e-kereskedő árubeszerzésre is használja őket. A kínai kihívóként számon tartott Alibaba is egyre népszerűbbé vált az elmúlt néhány évben. Sokunk talán ismer is olyat, aki vásárolt innen, vagy akár maga is kipróbálta. Az Aliexpressről viszont a legtöbben csak informatikus barátainktól halottunk.

Mik ezek a szolgáltatók? Mekkorák? Mire jók nekünk? Tegyünk tisztába néhány dolgot, és ismerkedjünk meg velük, hátha menet közben a sikerük kulcsát is meg tudjuk lelni!

Az Alibabát Jack Ma kínai internetpionír alapította 1999-ben. A Ma Yun néven született, eredetileg angoltanár végzettségű vállalkozó vagyonát 2014-ben 25 milliárd dollárra becsülték, idén nyáron pedig már 42 milliárdra. Ma története igazi tündérmesébe illő sztori. Szegénységben nőtt fel, gyerekként turistákat kísérgetett szülővárosában, Hangcsouban, ők pedig angol nyelvleckékkel fizettek neki. Az egyetemre csak harmadik próbálkozásra jutott be, diploma után pedig legalább egy tucat helyről utasították el, mire nyelvtanárként állást kapott. Saját bevallása szerint tíz alkalommal jelentkezett a Harvard Egyetemre, de nem vették föl. Az internetbe viszont első látásra szeretett bele, amikor 1995-ben egy kínai cég ügyeit intézve Amerikában járt. Az ötlet is jött azonnal.

Az Alibaba alapötletét állítólag az adta, hogy a keresőbe a sör szót beütve egyetlen kínai sörmárkát sem tartalmazott a találati lista. Ekkor határozta el, hogy megalapítja az első kínai internetes céget. Első két próbálkozása kudarcba fulladt, a harmadik sikere viszont átütő volt. Ismerőseit győzte meg, hogy fektessenek ötletébe: egy olyan internetes piactér megvalósításába, ami a nagy kínai gyártóknak és exportőröknek lehetővé teszi nemcsak azt, hogy áruikat közvetlenül árulhassák online, de a vásárlók egyszerűen megszerezhessék, és saját igényeik szerint alakíttassák azokat. Pár hónappal az indulás után már hihetetlen volt a siker, 1999 októberében amerikai és japán befektetők 25 millió dollárral szálltak be az üzletbe. A siker ellenére Jack Ma csapatát továbbra is szűkre szabta, és kerülte a feladatkörök szigorú szétválasztását. Alkalmazottait úgy inspirálta: „azért fog nekünk mindez sikerülni, mert fiatalok vagyunk és soha nem adjuk föl”. És így is történt. 2003-ban elindították a Taobao piacteret, ami az eBayhez hasonlatosan elsősorban magánszemélyeket köt össze, 2010-ben pedig az Aliexpresst, ami főleg kisebb és közepes gyártóknak ad lehetőséget közvetlen végfelhasználói értékesítésre.

Az Aliexpress és az Alibaba tehát számos egyéb leányvállalat mellett az Alibaba Group tagjai. A kettő közötti különbséget úgy lehet megfogni, hogy az Alibaba inkább nagykereskedelmi mennyiségek kiszolgálására szakosodott, az Aliexpress pedig a köztes disztribúciós csatornák kihagyásával közvetlenül a gyártótól történő vásárlásra ad lehetőséget. Tehát ha három darab üvegfóliát szeretnénk vásárolni magunknak, az Aliexpressen keresgéljük a kínai gyártók termékeit, ha viszont négyezer darab lila gumikacsára van szükségünk cégünk logójával, az Alibaba biztosan tudja a megoldást. A határvonal nyilván nem minden esetben éles, számos Alibabán áruló exportőr kiszolgál háztartásban használatos mennyiségeket, és persze az Aliexpressről is lehet nagyobb darabszámot rendelni. A kivételek a szabályt ugyan nem erősítik, de a jellemző különbség talán érzékelhető. Ha kereskedőként szeretnénk eladásra árukat beszerezni, akkor valószínűleg az Alibaba lesz a mi platformunk, hiszen a mennyiségi kedvezményeken túl magát az árut is a saját igényeinkre szabhatjuk. Sőt, akár bérgyártást is intézhetünk az Alibaba közreműködésével. Az ebben rejlő lehetőségeknek inkább csak a saját kreativitásunk és piaci helyzetünk szab határt.

Az Alibaba Group mára a világ 10 legértékesebb vállalatának egyike, több mint 50 ezer alkalmazottat foglalkoztat, Jack Ma pedig a Föld 14. legvagyonosabb embere. És hogy mi a siker kulcsa? Soha nem adták föl, mindig az újítás lehetőségét keresték, és olyan piaci résekbe nyomultak be, amelyekről a többiek azt sem vették észre, hogy egyáltalán ott vannak. Ha Kína a mai világunk gyárkomplexuma, akkor az Alibaba ennek a gyárnak az értékesítési részlege – egy olyan óriás, aminek a növekedési korlátai ma még nem láthatók. Ha egyáltalán vannak ilyenek.

Ha hasznosnak találtad, oszd meg másokkal is!
Share on FacebookShare on LinkedInShare on Google+Tweet about this on Twitter
mm
Kosárérték

Egy oldal, ami a kezdő, haladó és profi e-kereskedőknek is hasznos információkkal szolgál, nap mint nap.