Jack Ma, az Alibaba alapítója két héttel ezelőtt jelentette be, hogy 2019-ben visszavonul a vállalatcsoport ügyvezető elnöki pozíciójából, utódja az eddig vezérigazgatói tisztet betöltő Daniel Zhang lesz. Az utódlást alaposan előkészítették, hiszen a vállalatcsoport vezetői az elmúlt tíz évben folyamatosan úgy alakították át a menedzsmentet, hogy készen álljon arra a szintlépésre, amely most küszöbön áll. A belső folyamatokat jól ismerők szerint, habár mindig is Ma volt az Alibaba arca és fő stratégája, a cégek napi irányítását évek óta Zhang végezte, így a valós váltás fokozatosan történt meg.

A self-made-man és példakép

Jack Ma a világ legismertebb kínai vállalkozója, aki saját korszakalkotó ötletét megvalósítva, igazi self-made-man-ként lett 20 év alatt 40 milliárd dollárnyi magánvagyon birtokosa. Ennél azonban jóval többről van szó. Ma megmutatta a világnak, hogyan lehet valaki egy valóban innovatív vállalkozást felépítve sikeres kapitalista cégtulajdonos egy alapvetően államszocialista berendezkedésű országban, aminek rezsimje hol ellenséges, hol csak gyanakvó az ambiciózus üzletemberekkel szemben. Ma mindig kiválóan vette a politikai akadályokat: ha kellett, odamondott egy kicsit a diktatúrának a környezetszennyezésért (közben dollármilliárdokat fektetett a légszennyezést csökkentő projektekbe), ha pedig arra volt szükség, ő maga pirított rá a Facebook vagy a Google vezetőire a kínai kormányzati cenzúra és gazdaságirányítás kritizálásáért, így jó pontokat szerezve a kommunista pártnál. Vezetői képességei karrierje minden nehézségén átsegítették, ha kellett humorral és példamutatással, ha kellett jutalmazással, máskor szigorral bírta rá kollégáit és alkalmazottait, hogy keményen dolgozzanak a sikerért.

Jack Ma a kínai vállalkozók és innovátorok egész generációja számára példakép. A szó minden értelmében igazi pionír, akinek sikere elindította a kínai csúcstechnológiai iparágat a Szilícium-völgy felé vezető úton, mostanra pedig nem túlzás azt állítani, hogy oda is ért. Az Alibaba sikerei hozták meg a külföldi tőkebefeketők kedvét a kínai gazdasághoz, enélkül sem az Uber, sem a Xiaomi nem jutottak volna messze. Sokan úgy gondolják, Ma nélkül egyáltalán nem lenne ma kínai startupper szcéna.

Az Alibaba sztori

Ma szegény kínai családban született Yun néven, 1964-ben. A Jack becenevet egy amerikai levelezőtársától kapta, aki számára túl nehéz volt a kínai név kiejtése. Gyerekkorától fogva dolgozott egy szállodában, nyugati vendégeket kísérgetett a városban, hogy tőlük tanuljon angolul. Később szülővárosa, Hangcsou egyetemén elvégezte az angol szakot, ahova negyedik próbálkozásra vették csak föl. A Harvard Business School tíz alkalommal utasította el felvételi kérelmét. Többször járt Amerikában, ott ismerkedett meg az internet alapjaival még 1995-ben. Azonnal az e-kereskedelmen kezdte törni a fejét, volt két korai próbálkozásba, amik hamar kudarcba fulladtak. Aztán jött a nagy ötlet.

Jack Ma 1999-ben alapította internetes nagykereskedelemmel foglalkozó vállalatát, az Alibabát saját lakásában, 500 ezer jüanból, amit részben baráti kölcsönből fedezett. A nevet egy malajziai üzleti út alatt találta ki, a legenda szerint egy kávézóban ücsörögve pattant ki a fejéből a gondolat, és rögtön tudta, hogy ez lesz az igazi. Marketinges szempontból valóban kiváló névről van szó, hiszen könnyű kimondani, a világon mindenütt megértik, ráadásul a kitáruló Szezám és a repülő szőnyeg remekül passzolnak a tevékenységhez.

Ma alapgondolata az volt, hogy habár Kínában már megvan a gyártókapacitás ahhoz, hogy jó minőségben és nagy mennyiségben tudjanak készterméket előállítani, a gyártók strukturális akadályok miatt nem tudnak a világpiacra lépni. Éppen ezért kell egy platform, ami minden közbülső szereplőt kiküszöböl, a megrendelőket közvetlenül a gyártókkal kapcsolja össze. A koncepció óriási sikernek bizonyult, amerikai és japán vállalkozók már az első két évben 25+25 millió dollárt fektettek be a cégébe. Aztán nem volt megállás. Igen sokatmondó adat, hogy a vállalkozásba 2000-ben 20 millió dollárt befektető japán SoftBank üzletrésze ma 120 milliárd dollárt ér.

Vissza az oktatáshoz

Így jött létre az Alibaba, majd szép sorban követték különböző leányai, a kiskereskedelmi Aliexpress, a Taobao piactér és így tovább. Az Alibaba cégcsoport mára a világ hatodik legértékesebb vállalata, alapítója pedig a huszadik leggazdagabb ember a Földön.

Arról, hogy mit csinál majd az Alibaba után, az eredetileg angoltanár Jack Ma úgy nyilatkozott, újra az oktatással szeretne foglalkozni valamilyen formában, hiszen ez az, amit ő igazán szeret. Mindenesetre a birtokában lévő 6 százalékos részvénycsomaggal bizonyosan továbbra is lesz beleszólása a vállalatcsoport ügyeibe.

Hogy mi Jack Ma sikerének legfőbb titka, arra nehéz válaszolni. Néhány faktor azonban könnyedén azonosítható: újító szellem és önbizalom, kiemelkedő karizma és vezetői képességek, manőverezőképesség a kínai politika útvesztőiben és persze a csökönyösségig elmenő kitartás. Mindenesetre a világ számára Ma testesíti meg a nemzetközi szintű kínai sikeremberek első generációját. Ebből a pozícióból pedig aligha vonulhat vissza.