Miért fontos a keresési funkció a webáruházakban

10 javaslat a webáruház kereső mezőjének optimalizálására

Ha a webáruházunk optimalizálására gondolunk, nem biztos, hogy legelőször a kereső funkció jut eszünkbe. Sokan még ma is azt hiszik, hogy ez a szolgáltatás megegyezik a kereső mezővel az oldal tetején, pedig a helyzet ennél sokkal bonyolultabb.

Az ember és a gép között fordító tolmács

Az oldal tetején látható kereső mező csupán egyetlen eleme annak az összetett rendszernek, amely a weboldalra látogató potenciális vásárlók hétköznapi nyelvezetét „fordítja le” olyan módon, hogy a keresett termék vagy szolgáltatás könnyen és gyorsan megtalálható legyen a webáruházban használt terméknevek és más termék adatok alapján.

A kereső továbbá magában foglalja az adott kulcsszóra illeszkedő termékek megjelenítését, sorba rendezését, valamint a kapcsolódó termék és kulcsszó ajánlatokat az adott keresésre vonatkozóan, függetlenül attól, hogy a keresésre van-e találat az online áruházban vagy sem.

Ezeken felül egy kifinomult kereső megoldás adatokat gyűjt és részletes analitikákat nyújt. Ezek hasznosak az üzleti döntések adat alapú támogatásához és a webáruház, illetve maga a kereső optimalizálásához is.

Az analitikák megmutatják például, hogy egyes termékek népszerűsége hogyan alakul, mik azok, amelyeket gyakran keresik a vásárlók, de jelenleg nem elérhetőek. Továbbá rávilágítanak arra, hogy az adott terméket milyen hétköznapi kulcsszavakkal, nyelvezettel keresik a webshopba látogatók. Könnyen belátható, hogy ezek az adatok a PPC kampányokban és SEO területen is rendkívül hasznosak lehetnek.

Miért fontos tehát a kereső?

Azok a látogatók, akik a webáruházba érkeznek és használják a keresőt, tudják, hogy pontosan mit akarnak vásárolni. Egy konkrét webshopot keresnek fel és egy bizonyos terméket akarnak megtalálni. Ezért ők a legfontosabbak a webáruházunk látogatói közül, és nagyon fontos, a lehető legmagasabb színvonalon szolgáljuk ki őket, hogy minél könnyebben és gyorsabban megtalálják, amit keresnek.

Mi a legjobb megoldás erre? Egy jól működő kereső, természetesen.

Ezeket a vásárlókat nem érdekli a kategóriák elrendezésre, a menürendszerből elérhető termékek végtelen listájára. Ők azt akarják, hogy csupán néhány karakter leütése után azok a termékek jelenjenek meg, amit ők keresnek. Ugyanúgy gondolnak a webshopra, mint például a Google-ra: keresés, a kívánt termék megtalálása, vásárlás, mindez néhány pillanat alatt.

És azzal tisztában vagyunk, hogy…

Iparágfüggő ugyan, de a keresőt használó látogatók aránya tipikusan 5-40% között van. Google Analytics segítségével könnyen utánajárhatunk, hogy nálunk mennyi ez az arány.

Azok a látogatók, akik a webáruházba érkeznek és keresnek, négyszeres, de gyakran hatszoros eséllyel fognak vásárolni is, mint akik “csak nézelődnek”.

A látogatók 20-30%-a nem találja, amit keres, mert az oldal nincs optimalizálva, és nem releváns találatokat kap a webshop keresőjétől. Mivel a Google Analytics ezt az adatot nem mutatja, így a legtöbb e-kereskedő nincs tisztában azzal, hogy mekkora a probléma.

A tapasztalataink szerint bármekkora is a keresőt használó látogatók aránya az oldalon, a jó kereső megoldással majdnem biztos, hogy az áruház forgalmának több mint a felét ők fogják generálni. Vannak olyan kategóriák, pl. FMCG, DIY, ahol az online bevétel 80%-a a kereső felhasználóktól származik. Minél magasabb a termékszám a kosárban, minél több termék érhető el a webáruházban, annál nagyobb a kereső jelentősége.

Nem túlzok, amikor azt mondom, hogy a kereső az egyik legfontosabb alkotóeleme a hatékonyan működő webshopoknak.

Azzal, hogy a látogatókat hozzásegítjük az áhított termék gyors megtalálásához, növeljük a konverziót és ugyanakkor csökkentjük a vásárlásra fordított időt is.

A kereső optimalizálásával javul a felhasználói élmény. Továbbá, ha segítséget adunk a termék megtalálásához, növelni tudjuk a bevételt, valamint ezek az elégedett vásárlók nagyobb eséllyel térnek majd vissza és vásárolnak a webáruházban újra és újra.

Ha hasznosnak találtad, oszd meg másokkal is!
Share on FacebookShare on LinkedInShare on Google+Tweet about this on Twitter
mm
Szabados János

A Prefixbox üzletfejlesztési partnereként az e-kereskedőknek segít az online értékesítésben a kereső folyamatos fejlesztésével, tanácsadással. Magyarországon már csaknem 50 webáruház használja a Prefixbox szolgáltatásait.

Üzenet a szerzőnek

Kérdésed van?
Hozzászólnál?

Vedd fel a kapcsolatot a szerzővel, várjuk az üzenetedet!