11 tipp a termék találati oldal (SERP) optimalizálására

11 tipp a termék találati oldal (SERP) optimalizálására

Most valószínűleg arra gondolsz, hogy “rendben, ez biztos jó lehet, de mi az a SERP?”

A SERP (Search Engine Result Page) a keresési eredményeket tartalmazó találati oldal, amely azt mutatja, hogy az adott keresés milyen találatokat hozott. Másképpen fogalmazva, az az oldal a webáruházban, ahol a vásárló meg tudja venni a keresett terméket.

Search Engine Result Page

Így tehát minden bizonnyal értelmet nyer, hogy a keresési találatoknak logikus sorrendben kellene megjelenniük: a kereséshez legrelevánsabbak elöl. Sajnos ez nem mindig van így.

Azok a találati oldalak, amelyeket nem optimalizálták ezen szempontok szerint, rettenetes eredményeket adhatnak. Ha a leendő vásárló nem találja meg gyorsan és egyszerűen, amit keres, akkor fogja magát és körülnéz máshol, és például a konkurenciánál fogja megvásárolni a kívánt terméket.

A keresési találati oldal optimalizálása az egyik legkritikusabb kérdése az online értékesítésnek, ezért a következőkben 11 tippet szeretném megosztani ezzel kapcsolatban.

1. A keresési találati oldalt a lehető leggyorsabban jelenítsük meg

Mint az köztudott, a webáruházba látogatók nem szeretnek várni a keresési találatok megjelenítésére. Abban az esetben, ha nem akarjuk, hogy a leendő vásárlóink ezért hagyják ott az oldalt (amely a SEO-ban is egy nagy fekete pont), győződjünk meg arról, hogy a találati oldal a lehető leggyorsabban betöltődik.

Arról nem is beszélve, hogy a rossz felhasználói élmény a webáruház hírnevének sem tesz jót.

Dinamikus betöltés, AJAX használatával fel tudjuk gyorsítani a kereső motor sebességét, mivel így a kereső motor csak a legszükségesebb adatokat küldi vissza a böngészőnek, gyorsabb és jobb keresési élményben lesz része a látogatónak.

Nem fogja például a teljes oldalt újratölteni a rendszer, ha a látogató szűkíti a keresését, vagy a következő találati oldalra navigál. Könnyen belátható tehát, hogy a kereső válaszideje ezzel felgyorsul.

2. Mutassuk meg az aktuális szűrőket

Mint ahogy például az Aqua.hu webáruházában is látható, a találati oldal bal oldalán lévő szűrők az elvégzett finomításokat is mutatják a látogató számára: azt, hogy hogyan jutott ide. Ha egy látogató úgy dönt, hogy módosítani kívánja a szűkítését, akkor ez a finomítási történet segítséget nyújt a további finomításokhoz.

Mutassuk meg az aktuális szűrőket

Mindezt anélkül, hogy a böngésző vissza gombjára kellene kattintani, hiszen ez törölheti a keresést, így a látogató újra a vásárlási folyamat legelején találná magát, amit egyetlen web áruház tulajdonos sem szeretne.

3. Mutassunk kapcsolódó keresési javaslatokat

A kapcsolódó keresések olyan kulcsszavak, amelyek a keresési találati oldal tetején, illetve alján jelennek meg, és segítenek a látogatóknak egyetlen kattintással a további keresések lefuttatására, illetve a keresés gyors finomítására. A kapcsolódó keresések/termékjavaslatok – hasonlóan az eredeti kereséshez – segítenek a látogatóknak gyorsan és könnyedén megtalálni, amit keresnek. Továbbá a kapcsolódó termékek növelik a bevételt, az átlagos kosárérték növelése által.

Mutassunk kapcsolódó keresési javaslatokat

4. Legyen lehetőség a találatok rendezésére

Olyan algoritmussal érdemes megjeleníteni a találatokat, amely a legrelevánsabb találatokat helyezi előre. Ugyanakkor lehetőséget kell biztosítani a látogatóknak arra, hogy úgy rendezhessék a találatokat, ahogy ők szeretnék. Kell, hogy legyen opció relevancia szerinti, ár, márka és egyéb szempontok szerinti rendezésre is.

Legyen lehetőség a találatok rendezésére

5. Felejtsük már el az ABC szerinti rendezést

A látogatók a legrelevánsabb, a legnépszerűbb termékeket szeretnék elsősorban látni, nincs értelme a találatokat ABC szerint rendezve megmutatni, mert az a legritkább esetben segít a kívánt termék gyors megtalálásában. Az első helyeken azoknak a termékeknek kell megjelenniük, amelyekre a legtöbbször kattintottak, amelyek a legrelevánsabbak a látogatóknak, nem pedig az “A” betűvel kezdődőknek.

Használjunk szűrőket

6. Görgetés és a termék képek késleltetett betöltése

A látogatók szeretnek a találati oldalon lefelé görgetni, a végtelen görgetéssel pedig megadjuk nekik a lehetőséget arra, hogy átnézzék a teljes termék palettát az adott témában. Túl sok is lehet egyszerre a rengeteg találat, ezért jobb megoldás, ha egyszerre csak korlátozott számú terméket mutatunk nekik, biztosítva a továbbgörgetés lehetőségét. Ebben az esetben – ha a következő “adag” termék csak akkor töltődik be, amikor a látogató úgy kívánja – tovább növelhetjük az oldal gyorsaságát is.

Ha a végtelen görgetési opció mellett döntünk, érdemes megfontolni, hogy az oldal alján további hivatkozásokat már nem fogunk tudni elhelyezni. Ezért ezeket az elemeket vagy az oldal tetején, vagy az oldal más részén helyezzük el inkább.

Amennyiben nem a végtelen görgetés mellett döntünk, úgy figyeljünk arra, hogy kezelhető mennyiségű terméket (25-50 db) jelenítsünk meg egyszerre, de adjunk lehetőséget arra is, hogy a felhasználó szabadon válassza meg a megjelenítendő termékszámot. A lapozás legyen könnyen észrevehető és egyszerűen kezelhető, hogy a látogató át tudja tekinteni a kereséséhez kapcsolódó összes terméket.

7. Használjunk szűrőket

A folyamatos görgetéshez a szűrők használata erősen ajánlott. A szűrőknek minden esetben könnyen elérhetőeknek és mindig láthatónak kell lenniük, attól függetlenül, hogy milyen mélyre görgetett a találati listában a potenciális vásárló. Ezzel tudjuk biztosítani azt, hogy a látogató bármikor pontosítani tudja a keresését a szűrők segítségével.

8. Foglalkozzunk a találati oldal kinézetével is

Azt hiszem, hogy ezzel nem fogok újat mondani: legyen egységes a termékek megjelenése – a termékek képei legyenek ugyanakkora méretűek, a betűtípus egyezzen, ne mutassunk termékútvonalakat (URL) és döntsünk arról is, hogy lista, vagy rácsszerkezetben jelenítjük meg a termékeket.

Foglalkozzunk a találati oldal kinézetével is

Használjunk tiszta és érthető termékneveket, nagy és kiváló minőségű képeket és legyen a termékekhez kosárhoz adás funkcióval ellátott betekintő ablak is.
Az árak és az akciós árak mutatása is jó ötlet abban az esetben, ha az adott termék kedvezményes. Amint látható, rengeteg dolgot lehet tenni annak érdekében, hogy a találati oldal vonzó legyen.

Jó ötlet például, ha meghagyjuk a lehetőséget a látogatónak, hogy lista vagy rács nézetben szeretne böngészni a találatok között, illetve, hogy szabadon választhassa ki, mennyi találatot szeretne egyszerre látni. Érdemes kipróbálni az összes lehetőséget, és azt a megoldást választani, amelyet a látogatóink a leginkább szeretnek.

9. Használjunk dinamikus termék ikonokat

Ha a látogató fekete csizmát, vagy fekete kabátot keres, akkor mutassunk neki feketét, ne pedig egy más színűt, ami fekete színben is választható.

Használjunk dinamikus termék ikonokatHa egy látogató azért jön, mert kifejezetten egy bizonyos terméket keres, akkor mutassuk neki pontosan azt, hogy ne kelljen gondolkodnia, hogy nézhet ez ki feketében, illetve ne kelljen egy következő oldalra navigálnia, hogy meg tudja nézni úgy, ahogy látni akarta legelső alkalommal is.

Érdekes, de a web áruházak jelentős hányada még mindig nem használ dinamikus ikonokat, így azt javasoljuk, ha egy dolgot tud csak változtatni a tisztelt webáruház tulajdonos, akkor legyen ez, hiszen ezzel több, mint valószínű, hogy egy lépéssel a konkurencia előtt fog járni.

10. Legyenek alternatívák a 0-találatos keresésekre

A 0-találatos keresés az egyik legrosszabb dolog, amivel a látogatók szembesülhetnek, de szerencsére erre is vannak megoldási javaslatok, eszközök.

Legyenek alternatívák a 0-találatos keresésekre1. Legyenek releváns termékek a 0 találatos keresések esetén, hogy a látogató minél egyszerűbben visszakerüljön a vásárlási folyamatába. Érdemes a releváns termékeket kiemelni, vagy más betűtípussal, vastagon szedve, vagy csupán más színnel megjeleníteni. Így a látogató könnyen átlátja, hogy ez nem az eredeti keresés eredménye.

2. Ha többszavas keresés esetén olyan találatokat mutatunk a látogatónak, amely az összetett keresés csak egy részével egyezik meg, mindenképpen érdemes felhívni erre a figyelmet.

3. Ajánlott az elgépelés és a helyesírási hibák javításának a támogatása is. Ha a látogató elír, vagy helytelenül ír be egy keresőszót, legyen lehetőségünk arra, hogy a megfelelően írt kulcsszót javasoljuk a kereséshez.

11. A látogatóink viselkedése alapján folyamatosan javítsuk a találati oldal hatékonyságát

Azok a látogatók, akik keresnek (használják a keresőmezőt) rengeteg adattal, információval árasztanak el minket, amelyek a találati lista folyamatos optimalizálásához is fontos segítséget adnak.

Ezen adatok elemzésével látni lehet például, hogy azok a látogatók, akik konkrét termékekre keresnek, mely termékekre kattintanak át, mit keresek még az adott termékek mellett.

Ha hasznosnak találtad, oszd meg másokkal is!
Share on FacebookShare on LinkedInShare on Google+Tweet about this on Twitter
mm
Szabados János

A Prefixbox üzletfejlesztési partnereként az e-kereskedőknek segít az online értékesítésben a kereső folyamatos fejlesztésével, tanácsadással. Magyarországon már csaknem 50 webáruház használja a Prefixbox szolgáltatásait.

Üzenet a szerzőnek

Kérdésed van?
Hozzászólnál?

Vedd fel a kapcsolatot a szerzővel, várjuk az üzenetedet!