Az online marketingeszközöket szeretjük, hiszen kisebb és nagyobb cégek számára is hatékony megoldást nyújtanak, emellett  jól targetálhatóak, és a hatékonyságuk is remekül mérhető. Az offline csatornáknak ezzel szemben az utóbbi években hányattatott sors jutott.

Kisebb szelet jut nekik  a büdzséből, és ha még  használjuk is őket a webáruházunkból származó bevétel növelésének érdekében, a végén az online marketing aratja le a babérokat. Pedig valójában ezek az eszközök is hozzájárulhatnak az eredményeinkhez, remekül kiegészítik és segítik az online kommunikációs tevékenységünket.

Például egy TV kampány hatására a  keresőkből érkező látogatók az AdWords kampányunkba belefutnak, és a konverziót könnyedén a PPC hatékonyságának tudjuk be, vagy az organikus találatokból érkező megrendeléseket a remek SEO munkánkkal magyarázzuk, ha nem szentelünk elég figyelmet az offline kampányaink mérésére.

Bár olyan pontos mérésünk nem lesz, mint egy jól felépített, és megfelelően követett online kampánynak, kis odafigyeléssel sokat tudhatunk meg az offline tevékenységünk eredményéről.

1. Egyedi landoló oldalak

Készítsünk az offline kampányra is külön landoló oldalakat! Ezek hatékonysága jobb, mintha egy általános oldalra küldenénk a felhasználókat, hiszen a hirdetési felülethez, a célcsoporthoz tudjuk szabni a tartalmat. Ha például a webáruházunk cipőket értékesít, mást mutathatunk egy férfi magazinból vagy egy esküvői magazinból érkező látogató számára. A jobb eredmények mellett a jobb mérhetőség is az egyedi landoló oldalak mellett szól, hiszen Google Analyticsban megfelelő konverziós beállítások mellett látjuk, hogy az adott landoló oldalt mennyien látogatták, és milyen konverziót ért el (Viselkedés > Webhelytartalom > Céloldalak).  

Használjunk könnyen megjegyezhető, rövid URL-eket! Minél hosszabb az URL, annál nehezebb megjegyezni, és annál több lehetőséget ad elgépelésre.

Ha nem szeretnénk több különböző landoló oldalt készíteni, és nagyon hasonlóak az egyes oldalak, akkor ne feledkezzünk meg a Google indexelésének leállításáról az adott oldalakon! Így elkerüljük, hogy a duplikált tartalom miatt hátrébb kerüljünk a találati listában.

2. Paraméterezett linkek használata

Nem szükséges minden egyes kampányhoz és csatornához létrehozni külön landing oldalt, ami sok munka, és sok esetben indokolatlan is. Használhatunk UTM paraméterezést, amivel még pontosabb képet kaphatunk nem csak az online, de az offline eszközök hatékonyságáról is. Ebben a Google URL Builder lesz a segítségünkre.

Itt megadhatunk számos paramétert, amivel könnyen beazonosítható, hogy pontosan melyik kampányunkban, hol és mit hirdettünk, és Google Analytics-ben kimutatható, hogy az egyes eszközök hogy konvertálnak (Ügyfélszerzés > Kampányok).

Azonban hasonló URL-eket kapunk, amik igencsak hosszúak, így nem tudjuk őket például nyomtatva használni:

http://www.webshopod.hu/?utm_source=magazin&utm_medium=noi-magazin1&utm_campaign=black-friday-2017

Ebben lehetnek segítségünkre a különböző URL rövítdítők (pl. Bit.ly), de offline még célravezetőbb valamilyen beszédes URL létrehozása. Például a Black Friday kampányunk landoló oldalhához létrehozatunk a webshopod.hu/blackfriday elérési utat is, amit a fenti hosszú, paraméterezett URL-re irányítunk át.

A többi helyen történő hirdetésekhez pedig szintén beállítjuk a megfelelő paramétereket, és azokra történő átirányításokra más-más rövidített URL-t használunk, példánkban szereplő esetben használhatunk a /black-friday vagy például a /bf2017 végződésű URL-eket.

3. QR kód

A QR kód nagy előnye, hogy hosszabb, paraméterezett URL-eket is egy gombnyomással be tud olvasni a célcsoportunk, és azonnal eljutnak  vele a landoló oldalra.

Hátránya többek között, hogy kevesen használják, valamint a grafikai kivitelezésnek is sokszor kihívást jelent, hogy a kreatívot ne rontsa el ez a rendezetlen pixelhalmaz.

Az alábbiakat érdemes szem előtt tartani QR kód használatakor:

  • Mivel a felhasználók mobileszközökről olvassák majd be, ezért a landoló oldalnak mobilra optimalizáltnak kell lennie, különben az első találkozás a webáruházzal már negatív élmény lesz.
  • A méret lényeges. A QR kód még egy kisebb szórólapon is érje el a legalább 2,5×2,5 cm nagyságot, de ha tudjuk, hogy messziről fogják beolvasni, akkor növeljük a méretet.
  • Egy QR kód annál bonyolultabb, minél több információt tartalmaz, ezzel pedig a beolvashatóságát nehezítjük. Érdemes tehát egy paraméterezett link helyett valamilyen rövidített linkből készült QR kódot használni.
  • Írjuk ki a kód mellé, hogy hova jutunk el vele, ezzel csökkentve a bizonytalanságot, továbbá azokat is elérjük, akik nem tudják beolvasni a kódot.

4. Kuponkód

Amellett, hogy jól működő vásárlásösztönző, rendkívül hatékony módja az offline kampányok konverziómérésének a kuponkódok használata. Minden eszközhöz és időszakhoz adhatunk külön kuponkódot, és miután a vásárló ezt beváltotta, egyértelműen látszik, hogy honnan érkezett.

A Google Analytics lehetőséget biztosít, hogy a kuponok teljesítményét mérjük a Továbbfejlesztett elektronikus kereskedelmi jelentések között (Konverziók > Marketing > Rendelési Kupon ill. Termék Kupon), de a kuponok felhasználását a webáruházunk megrendeléseiből is könnyedén kinyerhetjük, és társíthatunk hozzá bevételi eredményeket.

Ha nagyobb értékű vagy egyedi árazású termékekkel foglalkozunk, akkor is élhetünk a kedvezménykódok adta lehetőségekkel: ha valamilyen lead generáló eszközhöz rendelünk kuponkódot, pl. ingyenes tanulmány letöltéséhez vagy konzultáció igénybe vételéhez. Ekkor pl. a CRM rendszerünkben rögzíthetjük a kuponkódot, és ha megrendelővé konvertál az érdeklődő, egyértelműen látjuk, hogy hol talált ránk.

Fontos, hogy rövid, könnyen megjegyezhető kódot használjunk, és igyekezzünk kampányonként és eszközönként más-más karaktersorozatot használni. Továbbá jegyezzük is fel, hogy melyik kódot hol használtuk, hogy a csatornák teljesítményei mérhetőek legyenek!

5. Kérdezzünk!

Egyszerű és kézenfekvő módja a marketingeszközök hatékonyságának mérésének, ha megkérdezzük a vásárlót a megrendelés leadása során, hogy hol hallott rólunk. Bár csak elnagyoltan látjuk az egyes csatornák eredményét, mégis hasznos információt kaphatunk arról, hogy hol érjük el a potenciális célcsoportot, és hol érdemes többet költeni a megjelenésre.

Adjunk válaszlehetőségeket (több válasz megjelelölésével), hogy például televízióban, rádióban, újságban, interneten vagy egy rendezvényen hallott-e rólunk! Ezzel egyrészt segítjük a felhasználót, hogy könnyebben leadja megrendelését, és a későbbi elemző munkát is jelentősen támogatjuk.

+1 . Forgalom változásának figyelése

A fentieken túl számos nem egyértelműen mérhető eredménye is lesz offline marketingkommunikációs tevékenységünknek. Ezeket is igyekezzünk nyomonkövetni!

Figyeljük azokat a forgalmi forrásokat, amelyek nem kapcsolódnak valamilyen kampányhoz, hiszen az ezekben bekövetkezett változások jó indikátorai lehetnek egy offline kampány sikerességének. Ilyenek lehetnek többek között:

  • Kulcsszavak: az offline kreatívok tartalmában szereplő kulcsszavakra történő látogatások számában és az ezekhez társított konverzióban bekövetkezett növekedés egy kampány idején jól jelzi, hogy az üzenetünk célba ért. Ilyen kulcsszavak lehetnek például a cégünk neve, a domainünk, vagy ahhoz hasonló kulcsszavak, a kampány call to action kifejezése.
  • Direkt forgalom: Ha webáruháztulajdonosként offline hirdetünk, biztos, hogy feltüntetjük a weboldal elérhetőségét valamilyen formában, akkor számíthatunk rá, hogy a direkt forgalom is megnő, ha ez kiugró egy kampány ideje alatt, akkor joggal tulajdoníthatjuk ennek a növekedés egy részét.
  • Geolokáció: Ha bizonyos helyre korlátozódik a megjelenésünk (például szórólapozás, helyi lapban való megjelenés), akkor figyeljük az arra területre eső forgalomban bekövetkező változásokat is!