Bár az e-kereskedelem szigorúan véve a webshopon keresztüli értékesítést jelenti, a legtöbb kereskedőnél lehetőség van egyéb csatornákon keresztül is megvásárolni a termékeket. Gyakori, hogy a vásárló telefonos vagy chat ügyfélszolgálaton kér segítséget, majd ezután ott adja le a rendelését. Teljesen mindennapos jelenség az is, hogy valaki a webshopban kiválasztja a terméket, ellenőrzi hogy a boltban éppen készleten van-e, majd besétál az üzletbe és megveszi azt (anélkül, hogy online tranzakció történne).

Ilyen esetekben a webshopnak egyértelmű szerepe van az értékesítésben,
azonban ez az Analytics e-kereskedelmi riportjaiban mégsem látszik.

Az offline értékesítés követése a Google Analytics szolgáltatásban igényel némi fejlesztői hozzáértést és tapasztalatot, de megvalósítható. A megoldás kulcsa az ún. Measurement Protocol, amelyről részletes online dokumentáció érhető el, illetve szükség esetén a Google Partners adatbázisából is kereshetünk olyan céget, aki segíteni tud nekünk a beüzemelésében.

Ahhoz, hogy a tranzakciót a weboldalon történt látogatáshoz tudjuk később kötni, szükségünk van a Client ID-ra: ez egy anonim és véletlenszerű azonosító, amelyet a Google Analytics a látogató böngészőjéhez rendel.

Ezt az azonosítót meg tudjuk jeleníteni a weboldalon és a telefonos ügyfélszolgálatos megkérheti a vásárlót ennek a bediktálására, illetve automatikusan is begyűjthetjük ha online chat szoftvert vagy valamilyen kapcsolatfelvételi űrlapot használunk.

A rendelés feldolgozása során a tranzakció alapvető adatait (a kosár tartalmát), valamint Client ID-t a Measurement Protocol használatával beküldhetjük az Analytics fiókunkba, ahol az eladási riportjainkban megjelenik majd.

Bolti vásárlás esetén a helyzetünk annyival nehezebb, hogy az ügyfél már nem böngészi a weboldalt, így nem tudja megosztani velünk a Client ID-t. Ha korábban a telefonjáról nézte meg az oldalt, akkor ez esetleg még megoldható, de jelentősen lassítja a bolti kiszolgálás folyamatát, viszont ha asztali gépet használt, akkor ez értelemszerűen kivitelezhetetlen.

Erre az esetre részleges megoldást nyújthat, ha a vásárlónk regisztrált felhasználóként böngészte a webshopot, ahol az Analytics implementációnk a User ID-t is megfelelően riportolja. (Ezért is érdemes például a bejelentkezésnél a “Belépve maradok” opciót megvalósítani, hogy a későbbi látogatások során a követést megkönnyítsük.) Ilyen esetben, ha a boltban azonosítani tudjuk őt (pl. az e-mail címét elkérve), a tranzakció a Measurement Protocolon keresztül a Client ID helyett a User ID használatával is beküldhető.

Ha a bolti értékesítő tudja, hogy a vásárló a weboldal alapján tájékozódott, azonban az azonosítás nem lehetséges, a beküldött offline tranzakció még mindig lehet értékes információ, hiszen a vásárlás ténye szerepelni fog a riportjainkban, bár nem fogjuk tudni azt az ügyfél böngészési előzményeihez (pl. forgalmi forráshoz, kampányokhoz, stb.) kötni.

Hirdetés
icon icon