Analytics tipp haladóknak: offline eladások mérése

Analytics tipp haladóknak: offline eladások mérése

Bár az e-kereskedelem szigorúan véve a webshopon keresztüli értékesítést jelenti, a legtöbb kereskedőnél lehetőség van egyéb csatornákon keresztül is megvásárolni a termékeket. Gyakori, hogy a vásárló telefonos vagy chat ügyfélszolgálaton kér segítséget, majd ezután ott adja le a rendelését. Teljesen mindennapos jelenség az is, hogy valaki a webshopban kiválasztja a terméket, ellenőrzi hogy a boltban éppen készleten van-e, majd besétál az üzletbe és megveszi azt (anélkül, hogy online tranzakció történne).

Ilyen esetekben a webshopnak egyértelmű szerepe van az értékesítésben,
azonban ez az Analytics e-kereskedelmi riportjaiban mégsem látszik.

Az offline értékesítés követése a Google Analytics szolgáltatásban igényel némi fejlesztői hozzáértést és tapasztalatot, de megvalósítható. A megoldás kulcsa az ún. Measurement Protocol, amelyről részletes online dokumentáció érhető el, illetve szükség esetén a Google Partners adatbázisából is kereshetünk olyan céget, aki segíteni tud nekünk a beüzemelésében.

Ahhoz, hogy a tranzakciót a weboldalon történt látogatáshoz tudjuk később kötni, szükségünk van a Client ID-ra: ez egy anonim és véletlenszerű azonosító, amelyet a Google Analytics a látogató böngészőjéhez rendel.

Ezt az azonosítót meg tudjuk jeleníteni a weboldalon és a telefonos ügyfélszolgálatos megkérheti a vásárlót ennek a bediktálására, illetve automatikusan is begyűjthetjük ha online chat szoftvert vagy valamilyen kapcsolatfelvételi űrlapot használunk.

A rendelés feldolgozása során a tranzakció alapvető adatait (a kosár tartalmát), valamint Client ID-t a Measurement Protocol használatával beküldhetjük az Analytics fiókunkba, ahol az eladási riportjainkban megjelenik majd.

Bolti vásárlás esetén a helyzetünk annyival nehezebb, hogy az ügyfél már nem böngészi a weboldalt, így nem tudja megosztani velünk a Client ID-t. Ha korábban a telefonjáról nézte meg az oldalt, akkor ez esetleg még megoldható, de jelentősen lassítja a bolti kiszolgálás folyamatát, viszont ha asztali gépet használt, akkor ez értelemszerűen kivitelezhetetlen.

Erre az esetre részleges megoldást nyújthat, ha a vásárlónk regisztrált felhasználóként böngészte a webshopot, ahol az Analytics implementációnk a User ID-t is megfelelően riportolja. (Ezért is érdemes például a bejelentkezésnél a “Belépve maradok” opciót megvalósítani, hogy a későbbi látogatások során a követést megkönnyítsük.) Ilyen esetben, ha a boltban azonosítani tudjuk őt (pl. az e-mail címét elkérve), a tranzakció a Measurement Protocolon keresztül a Client ID helyett a User ID használatával is beküldhető.

Ha a bolti értékesítő tudja, hogy a vásárló a weboldal alapján tájékozódott, azonban az azonosítás nem lehetséges, a beküldött offline tranzakció még mindig lehet értékes információ, hiszen a vásárlás ténye szerepelni fog a riportjainkban, bár nem fogjuk tudni azt az ügyfél böngészési előzményeihez (pl. forgalmi forráshoz, kampányokhoz, stb.) kötni.

Ha hasznosnak találtad, oszd meg másokkal is!
Share on Facebook
Facebook
Share on LinkedIn
Linkedin
Share on Google+
Google+
Tweet about this on Twitter
Twitter
mm
Zentai András

Tartalommarketing-specialista, social media tanácsadó, copywriter. A Kosárérték.hu állandó cikkszerzője.

Üzenet a szerzőnek

Kérdésed van?
Hozzászólnál?

Vedd fel a kapcsolatot a szerzővel, várjuk az üzenetedet!