Ahogyan azt legutóbb bemutattuk, a Looker Studio egy olyan online eszköz, amivel a különböző adatforrásokból származó adatokat egységes felületen lehet prezentálni. A korábban Google Data Studio néven elérhető megoldáscsomag gyorsan és könnyen értelmezhető, informatív és vizuális, testre szabható irányítópultokat képes kreálni a felhasználók számára. Most egy példán keresztül, lépésről-lépésre bemutatjuk, miként állítsunk be riportot saját adattárházunkból.

Ahhoz, hogy saját adatainkat elérje a Looker Stúdió rendszergazdai szinten jogosultságot kell adni. Jelenleg az alábbi kapcsolatok támogatottak:

Példánkban PostgreSQL adatbázis kapcsolatot kell kialakítanunk, így az alábbi beállításokra van szükség (rendszergazda segítségével):

  • Távoli IP cím/port kinyitása:
    • 142.251.74.0/23
    • 2001:4860:4807::/48 (Optional, for platforms that support IPv6)
  • Új adatbázis felhasználó létrehozása Looker Studionak
Biztonsági javaslatok:
  • Jogosultság kialakításánál azt javasoljuk, hogy csak olvasási jogot adjunk a létrehozott felhasználónak,
  • Amennyiben van Slave adatbázis, akkor a kapcsolatot ahhoz adjuk hozzá (Master adatbázist ne nyissuk meg),
  • Amennyiben nem a teljes adatbázisra van szükségünk, akkor csak ahhoz a táblához adjunk hozzáférést, amiből a riportot el akarjuk készíteni,
  • Amennyiben több táblából akarunk riportot készíteni, akkor hozzunk létre nézeteket és ahhoz adjunk csak hozzáférést,
  • Amennyiben olyan adatokat kell megjeleníteni melyben személyes adatok is szerepelnek, akkor szükség esetén az adatokat anonimizáljuk.
Limitációk:
  • Bizonyos adatbázis kapcsolatoknál nem tud proxyn keresztül kapcsolódni. Például PostgreSQL esetén nincs Cloud SQL proxy. Részletes információk itt olvashatók)
  • A lekérdezés maximum 150 ezer találati sor átadását támogatja,
  • A fejléc címek (tábla, nézet mezőnevek) csak ASCII karakterek lehetnek. Más karaktereket nem támogat.

Amikor elkészült a rendszergazda a kapcsolat kialakításával, akkor az alábbiakhoz hasonló adatokat fogjuk kapni:

  • Hostname vagy IP cím,
  • Port,
  • Adatbázis neve,
  • Felhasználónév,
  • Jelszó.

Riport létrehozása

Lépjünk be a Looker Studioba és kattintsunk a bal felső sarokban található Create gombra. A megnyíló menüből pedig válasszuk ki a Report-ot.

1. ábra – Lépjünk be a Looker Studio-ba és hozzunk létre egy új riportot a bal felső sarokban található Create gombra kattintva!

Kapcsolat beállítása

A riport létrehozásának első lépésében ki tudjuk választani a kapcsolat típusát. Példánkban PostgreSQL adatbázishoz kapcsolódunk, így azt válasszuk ki; ha nem látnánk a felsorolásban akkor a kereső mezőbe kezdjük el begépelni és megszűri a lehetőségeket. 

2. ábra – kereső mezőben kezdjük el begépelni a kapcsolat típusát – jelen esetben PostgreSQL-hez kapcsolódunk így ezt válasszuk ki.

A PostgreSQL blokkot lekattintva láthatóvá válik az adatbázis authetikációs adatai. Itt kell megadnunk a rendszergazdától kapott adatokat.

Két lehetőségünk van egyszerű (Basic) vagy JDBC URL megadására. 

3. ábra – Adatbázis authentikációs adatok megadása

Az adatok megadása után aktívvá válik a Autheticate ikon, rákattintva tudjuk létrehozni a kapcsolatot. Amennyiben minden adatot jól adunk meg, akkor megjelenik a legalább olvasási jogosultsággal rendelkező táblák és nézetek listája.

4.ábra -sikeres autentikáció után láthatóvá válik az elérhető táblák és nézetek listája

A tábla listájából válasszuk ki a szükséges táblát (egy táblát tudunk csak kiválasztani), majd kattintsunk a jobb alsó sarokban található Add gombra. (Amennyiben nem látjuk a listában a szükséges táblát, ne ijedjünk meg, kezdjük el itt is gépelni a tábla nevét a keresőmezőben és megjelenik.) 

Tipp: Amennyiben olyan riport létrehozására lesz szükségünk, melyben több tábla adatait megtaláljuk, akkor arra két lehetőségünk van:

  1. Custom Query segítségével a lekérdezésünkben szereplő táblákat össze tudjuk kapcsolni és egy adatkapcsolattal elérjük, lsd alább.
  2. Felveszünk több táblát majd ezeket összekapcsoljuk (Bleend Data). (Későbbi cikkünkben ezt a lehetőséget is részletesen bemutatjuk.) 

A táblák alatt találunk egy Custom Query lehetőséget, itt lehetőségünk van egyedi lekérdezést készíteni. Mintaként én egy rendelés (orders) táblát kapcsoltam össze a rendelés részleteinek adatával (order_statuses); a mezőkben pedig a rendelés azonosító (o.id), státusz típusa (os.name), rendelés értéke (o.total_amount), szállítási adatok (o.shipping_x), számlázási adatok (o.billing_x) stb. találhatóak.

 

5. Ábra Egyedi lekérdezés hozzáadására is van lehetőségünk a Custom Query opcióban. A képen rendelés és rendelés tábla részletes adatait kértem le egy lekérdezésben.

A hozzáadás gombra kattintás után egy jóváhagyás ablak jön fel, ahol felsorolja mely adatokat adtuk hozzá a riporthoz. Hagyjuk jóvá az Apply gombra kattintva az adatokat.

Riport

Az adatok hozzáadása után a riport felület kerül betöltésre egy táblázattal, annak adataival.

6. ábra – riport felület. Alapértelmezetten üres riport esetén egy táblázat kerül megjelenítésre és azok adatai.

A riportot nevezzük át: a bal felső sarokban Untitled Report szövegre kattintva tetszőleges név megadható.

A Chart oszlopban át tudjuk nevezni az adatforrást ha szeretnénk (Data source): kattintsunk az adatforrás bal oldalán található ceruza ikonra, a megnyíló layeren a bal felső sarokban található szövegre kattintva átírható az adatforrás neve.

7. ábra – adatforrás átnevezése, egyéb adatforrás beállítások.

A név megadáson felül minden mezőnél (Field oszlop) be tudjuk állítani, hogy milyen típusú (Type oszlop) és milyen alapértelmezett aggregációs (Default aggregation) beállítást választunk, illetve leírást is adhatunk (Description).

Ezeket mindenképp érdemes átnézni; szám értékű (Number) mezők például mindig alapértelmezetten összegzésre (Sum) kerülnek beállításra pedig azonosítók esetén erre biztos nincs szükség (orderid, userid stb.). 

Amennyiben mindent beállítottunk, akkor kattintsunk a Done gombra és hagyjuk jóvá a módosításokat.

Részletesebb adatforrás módosítást a felső menüben található Resource / Manage added data sources menüpont alatt találjuk.

8. ábra részletes adatforrás beállítási lehetőségek a Resource / Manage added data sources menüpont alatt találhatóak.

(…és végül:)

9. ábra részletes adatforrás listában láthatjuk az összes felvett tábla/nézet/lekérdezés adatainkat.

A megjelenő táblázatban látható:

  • Name: tábla neve
  • Connector Type: kapcsolat típusa
  • Type: típus (embedded/reusable) – a részletes dokumentáció itt 
  • Used in report: az itt található szám mutatja meg, hogy hány táblázatban használjuk fel az adatforrást (0 esetén nincs használatban)
  • Status: elérhető-e az adatforrás (Working állapotban minden rendben van)
  • Action: itt tudjuk adminisztrálni az adatforrásokat
    • Edit: szerkesztő nézet
    • Duplicate: duplikálhatjuk
    • Remove: forrás törlése
    • Make reusable: forrás újra elérhetővé tétele
  • Alias: adatforrás rövid “beceneve”

Ezzel meg is vagyunk az adatforrásunk kialakításával. A következő részben az adatok megjelenítési lehetőségeivel fogunk részletesen foglalkozni.