Online fizetési megoldások: merre tovább 2018-ban?

Online fizetési megoldások: merre tovább 2018-ban?

Az online fizetési és számlázási megoldások piaca az e-kereskedelmet kiegészítő infrastrukturális szolgáltatások egyik fontos és dinamikusan fejlődő ágazata.

Az  Ovum és ACI Worldwide 2018 januárjában globális felmérést készített az online fizetési és számlázási szolgáltatók körében, amelynek eredményeit április elején közölte az eMarketer szaklap. A kutatás kérdései arról szóltak, milyen szolgáltatásokat nyújtanak most a szervezetek, milyen irányban fejlesztik vagy tervezik fejleszteni azokat, illetve hogyan képzelik el az online fizetés jövőjét. A válaszok a cégvezetők köréből származnak.

A logisztika-fulfilment mellett a felhasználói élményt is alapvetően határozza meg, mennyire gördülékeny és megbízható a checkout és fizetés az adott webshopban.

Ma az egyik legjellemzőbb trend az e-kereskedelemben, hogy a vevők többsége olyan többplatformos módszerrel vásárol, amiben legalább az egyik eszköz okostelefon. Ráadásul a korábbi trend, miszerint a felhasználó először a mobilján keres rá a termékre, de a konverzió már a számítógépről történik, a webshopok egyre jobb mobiloptimalizációjának köszönhetően, megfordulni látszik. Nem meglepő tehát, hogy a legmagasabb prioritás a fizetési megoldások fejlesztésénél is a mobiloptimalizáció. A cégek 49 százaléka jelenleg is fejleszt mobilos payment és számlázási szolgáltatást, további 20 százalékuk pedig a közeli jövőben tervez ilyet indítani. Ami pedig a konkrét mobilos fejlesztéseket illeti, a trendnek megfelelően a mobiloptimalizált weboldalon történő fizetés áll az első helyen, 46 százalék már nyújt, 18 százalék pedig tervez ilyen szolgáltatást.

A képzeletbeli dobogó második fokára a szöveges üzenetben (sms) történő fizetés állhatott fel képletesen. 42 százalék már nyújtja, 13 százalék a jövőben tervezi ezt bevezetni. Az sms korántsem a múlté, nemcsak a fizetésben, de a marketingben is komolyan számítanak rá a szakértők és a kereskedők.

A harmadik legfontosabb a valós idejű elszámolás és kiegyenlítés, amelyet a szolgáltatók szintén 42 százaléka jelenleg is kínál, további 9 százalékuk hamarosan szándékozik nyújtani. Ez persze inkább a kereskedők, mint a vásárlók számára fontos, mindenesetre nagyon biztató, hiszen ma egyes online kártyás fizetési szolgáltatók akár több hétig is ülhetnek az e-kereskedő pénzén.

Sokkal kevésbé élveznek prioritást a főképp az okosotthonokban használt hangvezérelt technológiák. Ezek Magyarországon még egyáltalán nem elterjedtek, bár egy részük használható (lenne). A szóban forgó kutatás persze amerikai, de itt is mindössze a válaszadók 28 százaléka nyilatkozott úgy, hogy lehetőség van hangparanccsal kiegyenlíteni a számlákat, 19 százalék pedig úgy, hogy hamarosan lesz erre lehetőség. Nem csoda. A Capgemini által a másik, tehát a felhasználók oldalán 2017 novemberében (francia, német, angol és amerikai okosasszisztens-felhasználók körében) készített kutatás szerint egyébként csak 28 százalékuk használta már valaha számlák kiegyenlítésére vagy akár pénzküldésre robottitkárát, 44 százalékuk pedig úgy nyilatkozott, hogy esetleg használna ilyen szolgáltatást. Mindenesetre az időjárás-előrejelzés és hasonló információk kérése (82 százalék), a zenehallgatás (67) vagy akár az ebédrendelés (34) egyelőre sokkal elterjedtebb használati módjai ezeknek a kütyüknek.

Hogy mi az online fizetési megoldások jövője, az egyelőre kérdés, az azonban világosan látszik, hogy a nagy e-kereskedelmi trendek itt is abszolút érvényesülnek, gondoljunk a vevő oldalán akár a mobiloptimalizálásra, akár a felhasználói élmény mindenekfelettiségére, a kereskedő oldalán pedig a webáruház-üzemeltetés demokratizálódására.

mm
Zentai András

Tartalommarketing-specialista, social media tanácsadó, copywriter. A Kosárérték.hu állandó cikkszerzője.

Üzenet a szerzőnek

Kérdésed van?
Hozzászólnál?

Vedd fel a kapcsolatot a szerzővel, várjuk az üzenetedet!