Amit az online fizetési megoldásokról tudni kell

Amit az online fizetési megoldásokról tudni kell

Az elektronikus kereskedelem hatalmas ugrásokkal növekedett az elmúlt években, már a teljes piac szintjén is jól mérhető és figyelemreméltó arányt képvisel. Míg a teljes kiskereskedelem növekedése a KSH adatai alapján 4,5% volt 2016-ban, addig az e-kereskedelem bővülése Magyarországon az eNET mérései szerint 34%-os volt, ezzel a teljes kisker forgalom 5,2%-át teszi ki. A relatív különbség a fejlődési ütemben megfelel a fejlett piacokon (USA, EU) tapasztalhatónak, ám abszolút értékben a hazai növekedési ütem európai szinten az elsők közé emeli a szektor fejlődését. Mintegy 4,6 millió fő, az internetező, 18 év feletti lakosság 84%-a vásárol rendszeresen online.

A kiskereskedelmi forgalom növekedési üteme Magyarországon 2016.

Az e-kereskedelmi ökoszisztéma gyors fejlődéséhez egyebek között az elektronikus fizetési technológiák és az elektronikus tranzakciófeldolgozás fejlődése is kiemelten hozzájárult. Mind vásárlói, mind kereskedői oldalról egyre növekszik az igény az elektronikus fizetési lehetőségek bevezetésére.

Jövőkép és trendek

A fenti forgalom 2021-re pesszimista becslések szerint is megkétszereződik, míg optimista becslések szerint akár 2,6-os szorzóval is számolhatunk, tehát jó esélyes elérjük, vagy akár meg is haladjuk az 1000 milliárd forintot.

A szektort az informatikai cikkek, az elektronika, a ruházat a játék és a fehéráruk húzzák a legjobban. Folyamatosan növekszik az átlagos kosárérték, ezzel párhuzamosan pedig az elektronikus fizetési megoldások alkalmazása is, legyen bár szó a klasszikus bankkártyás fizetésről, valamely innovatív fizetési megoldásról, vagy a bankkártyás utánvétről, eltérő mértékben, de minden terület folyamatosan növekszik.

Az elektronikus fizetések jelentősége

2016-ban először fordult elő, hogy az elektronikus fizetések piaca Magyarországon keresletivé vált, tehát a fogyasztói igény meghaladja a kereskedői kínálatot, ezzel pedig a megfelelő elektronikus fizetési-mix kínálata fontos versenytényezővé lépett elő a kereskedők számára.

Fizetési módok a webáruházakban

Minden kereskedelmi folyamat kiemelkedően fontos állomása a fizetés. A vásárló részéről ez a momentum bizalmi, pszichológiai szempontból is kiemelt jelentőségű, hiszen a kereskedő feltételeinek elfogadását, erőfeszítéseinek honorálását jelenti. A tranzakció kiemelten fontos mérőszáma az online üzlet sikerességének, több esetben ezt a pontot tekintjük „A” konverziónak, vagyis a vásárlási folyamat betetőzésének, a vásárló „megszerzésének”.

A fizetési rendszerek, lehetőségek ismerete, a megfelelő, a fogyasztó igényeihez leginkább alkalmazkodó fizetési megoldás, illetve megoldások, megoldás-mix helyes összeállítása kiemelten fontos tehát az üzleti hatékonyság szempontjából. Ráadásul mind technológiai, mind jogi szempontból a terület folyamatos és igen gyors változásokon megy keresztül, tradicionális elemei mellett sok tere van az innovációnak, amit a “fintech” fogalom köztudatba kerülése és a körülötte kialakult hype is alátámaszt.

Ha többre is kíváncsi vagy…

Cikksorozatunkban kereskedői nézőpontból szeretnénk körbe járni a fizetési ökoszisztéma egyes elemeit, lehetőségeit, segítséget nyújtva ezzel a terület jelentőségének felismerésében, a fizetési folyamat és az ebben részt vevő közreműködők szerepének megismerésében, a különböző piaci szereplők által kínált szolgáltatások működésének értelmezésében, hogy ez által mindenki megalapozottan választhasson az elérhető megoldások tengeréből.

Tervezett témaköreink többek között:

  • A webáruházakban alkalmazható fizetési megoldások fő típusai, azok előnyei és hátrányai – Miből választhatok?
  • A szerződéskötési és bekötési folyamat – Hogyan válasszam ki a megfelelő megoldást és hogyan juthatunk el az ötlettől a működő fizetésig a lehető leggyorsabban és leghatékonyabban?
  • A fizetési folyamat működése, egyes állomások a fizetési folyamatban. Hogyan működik a rendszer, milyen utat tesz meg a pénz, amíg a vásárlótól hozzám kerül?
  • Az egyes résztvevők helye és szerepe a folyamatban – Ki mit tesz, ki miért felelős, mikor kihez forduljak?
  • A fizetési szolgáltatók által nyújtott alap és kiegészítő szolgáltatások részletes magyarázata, működésük üzleti nézőpontból. – Mit követeljek meg, mint igényeljek és mi fölösleges számomra?
  • A hazai és a nemzetközi fizetési piac bemutatása. – Megfelelő eszközt a megfelelő célpiacra?
  • A fizetési folyamat helye és szerepe az elektronikus kereskedelmi folyamatban és a felhasználói élményben – Milyen szempontokat vegyek még figyelembe?
  • A fizetési szolgáltatók részletes bemutatása, speciális egyedi lehetőségeik kiemelésével – Ki(ke)t válasszak?
  • Az elektronikus fizetések biztonsági kérdései – Biztonságban van-e a pénzem?
  • Üzletmenet folytonosság, redundancia – Hogyan veszítsek minél kevesebb tranzakciót a fizetési rendszerek hibái, kiesései miatt?
  • Visszatérítés, visszaterhelés – Az elektronikus fizetések fogyasztóvédelmi aspektuasai
  • A fizetési rendszerek IT és fejlesztési kérdései kereskedői szemmel – Mekkora fejlesztés lesz mindez?
  • Új trendek a fizetési területen – Fintech, blockchain, PSD2, egynapos átutalás és minden ami újdonság
  • Fizetési kapuk, aggregátorok, szakértők – Hol tehetem fel a kérdéseimet?
  • A BIG FISH Payment Gateway – Mit tudunk mi hozzátenni mindehhez?
Ha hasznosnak találtad, oszd meg másokkal is!
Share on FacebookShare on LinkedInShare on Google+Tweet about this on Twitter
mm
Dr. Horváth Attila

A BIG FISH Internet-technológiai Kft. elektronikus fizetések üzletágának vezetője.