Röviden a minimális rendelési mennyiségről

Röviden a minimális rendelési mennyiségről

A legtöbb e-kereskedő szembesült már azzal a helyzettel, hogy az általa árusítani kívánt termékből csak bizonyos mennyiség felett fogadott el rendelést a termék gyártója. Sokszor ez meghiúsíthatja az üzletet, mert a kereskedőnek nincs kellő tőkéje nagyobb mennyiség megvásárlásához, vagy nincs lehetősége raktározni a nagy mennyiséget. Ez nem kifejezetten drága termékek esetében is komoly problémát jelenthet, ha jelentős mennyiségről van szó. Ebben a cikkben a minimális rendelési mennyiség fogalmát (MOQ) járjuk körül, és próbálunk tippeket adni, hogy az ilyen típusú akadályok ne érintsék negatívan a vállalkozást.

Mit jelent a MOQ rövidítés?

A MOQ betűszó az angol minimum order quantity kifejezés kezdőbetűiből áll össze, amelynek jelentése minimális rendelési mennyiség. Ez a fogalom egy adott termék esetében arra a mennyiségre utal, amely alatt a gyártó nem fogad el megrendelést a termékre. Legalább ekkora mennyiségben kell tehát egy vevőnek az adott terméket megrendelnie a gyártó vállalattól, ha vásárolni szeretne belőle.

A gyártók általában már az árazást is ehhez a mennyiséghez mérten jelölik meg. A minimális rendelési mennyiséget a gyártó saját üzleti és üzemi feltételei alapján határozza meg, így széles skálán terjedhet az értéke – akár több ezres nagyságrendig.

Miért van egyáltalán MOQ a gyártóknál?

A legfontosabb megérteni, hogy egy gyártóvállalat miért határoz meg minimális rendelési mennyiséget. Aki ezzel tisztában van, könnyebben fog tudni tárgyalni róla a gyártóval, így nagyobb eséllyel alkudhat ki kedvezőbb feltételeket vagy köthet kompromisszumot.

A gyártók általában olyankor szabnak meg minimális rendelési mennyiséget egy termékből, amikor abból nem rendelkeznek készlettel vagy nem folyamatos a termelés belőle, hanem a beérkező rendelésre gyártják le. A gyártás fajlagos költsége a méretgazdaságosság logikáját követi, azaz egy pontig minél nagyobb mennyiségben gyártanak egy terméket, annál kisebb lesz az egy termékre jutó gyártási költség. Könnyen belátható, hogy igen költséges a gyártónak kis mennyiségre programozni a gyártósort és beindítani az üzemszerű működést. Sok termék esetén a kezdeti nagyobb költségek megoszlanak a termékek között. Számos esetben pedig alsó fizikai korlátja is van annak, hogy egy gyártási ciklusban mennyit termelnek egy termékből, vagy akár a gyártó is szembesülhet azzal, hogy a szükséges nyersanyagból kötött mennyiségben kell vásárolnia. Ha pedig többet gyárt, mint amennyit azonnal el tud adni, az számára nagyobb tőkeigényt, majd a gyártás után raktározási költséget jelent.

Látható tehát, hogy a MOQ-t elsősorban a gyártási folyamat adottságai alapján célszerű meghatároznia a gyártónak. A gyártó ezzel tudja a gyártóüzem kapacitását legjobban kihasználni, csökkenteni a gyártási költségeit, és így optimalizálni a profitját.

Mindezekből következő fontos szempont a vevői oldalon az, hogy mivel a gyártó költség- és profitoptimalizálás alapján határozza meg a termék minimális rendelési mennyiségét, így tudja a legalacsonyabb egységárat biztosítani a termékeire. Azaz a kereskedő a lehető legolcsóbban juthat hozzá a termékekhez, így pedig a lehető legnagyobb profitot érheti el az értékesítés során – illetve könnyebben értékesíthet a szokásos piaci ár alatt, és ezáltal nagyobb mennyiséget.

Lehet-e csökkenteni a MOQ-t?

A gyártó a szabad kapacitása, az aktuális megrendelései vagy a piaci környezet alapján eltérhet a szokásos MOQ-tól egy adott terméknél, és ez sokszor érdeke is lehet, de legalábbis alku és megállapodás kérdésévé lehet tenni. Mindig érdemes rákérdezni, tárgyalni a minimális rendelési mennyiségről. De ha ez sem vezet eredményre, akkor is van alternatíva. Következzen néhány praktikus jótanács.

  • Némileg magasabb árért cserébe, ami kompenzálja a költségeit, a gyártó nagyobb eséllyel hajlandó lesz engedni a mennyiségből.
  • A szállítási ütemezés is alku tárgya lehet: ha pár héttel-hónappal később szállítja a rendelés másik felét a gyártó, addigra új vevőket lehet találni a terméknek.
  • Érdemes partnereket keresni, akik ugyanazt a terméket akarják megrendelni, és számukra is problémát okoz a MOQ. Közös rendelés esetén viszont teljesíthető a mennyiségi kritérium.
  • A gyártó ajánlhat olyan hasonló terméket, amely helyettesítője a megrendelni kívántnak, de folyamatosan gyártják, így megrendelése nem kötött mennyiséghez.
  • Olyan közbenső szereplőktől, nagykereskedőktől is be lehet szerezni a terméket, akik már megvásárolták nagy tételben, és immár mennyiségi korlát nélkül értékesítik tovább.

Ahogy az előzőekből következik, az MOQ termékenként nagyon változó lehet, a termék gyártási ciklusa, anyagigénye, rendelkezésre állása és profitabilitása, valamint a gyártó üzleti érdeke is tényezője annak, hogy mekkora mennyiséget határoz meg. Lehetséges, hogy bizonyos terméknél nem szabnak meg MOQ-t, és akár ezres nagyságrendig is elmehet a mennyiség. Jellemzően néhány száz körüli tartományban találkozhatunk vele. Minden esetben érdemes tárgyalni és alkudni a mennyiségről, hogy a saját üzleti érdekünknek megfelelő és kiszámítható profitabilitás biztosítható legyen.

mm
Zentai András

Tartalommarketing-specialista, social media tanácsadó, copywriter. A Kosárérték.hu állandó cikkszerzője.

Üzenet a szerzőnek

Kérdésed van?
Hozzászólnál?

Vedd fel a kapcsolatot a szerzővel, várjuk az üzenetedet!