A kiváló webes felhasználói élmény sem ér túl sokat, ha a megrendelt termékekre addig nem várt költségek rakódnak, vagy nem időben, nem hibátlan állapotban, nem megfelelően csomagolva érkeznek meg. A kiváló szállítás valójában befektetés, amely bizonyosan megtérül. De ehhez jól kell csinálni mindent: a logisztikát, a csomagolást, a szállítást – hogy a vevő számára minden élmény legyen, amit aztán újból át akar majd élni.

1. Legyen élmény a kicsomagolás

Egy ajándékot kinyitni az egyik legegyszerűbb örömforrás az életben. Olyan értelemben is, hogy egészen mélyről jön. Amikor kibontunk egy dobozt, kicsit mindig a gyerekkor tér vissza az élményben. A cél, hogy a vevőnk pont így érezzen a kiszállított termék kicsomagolásakor. Még akkor is, ha magának vásárolta. A piackutatások szerint a vevők 40 százalékának a márkáról kialakított képében fontos kiemelt szerepet játszik a dobozolás, és szívesebben rendel újra olyan kereskedőtől, akitől az áru prémium csomagolásban érkezik, mintha csak egy ajándék lenne.

Hogyan csináld?

A csomagolás legyen erős, praktikus és vonzó küllemű, lehetőleg a webáruház arculatához illeszkedően egyedileg készült doboz. Ha ez túl költséges, keress elegánsabb sztenderd dobozokat és matricázd fel az arculatnak megfelelően.

Hacsak nem extrém törékeny áruról van szó, hagyd a buborékfóliát. Inkább színes vagy logózott selyempapírt, kreppet, textilt használj, ezek sokkal nagyobb minőségérzetet nyújtanak kicsomagoláskor. Ugyanez igaz a doboztöltelékre: a polisztirol golyócskák helyett válassz valami exkluzívabbat, például faforgácsot.

Ne feledkezz meg arról sem, hogy mindenki szereti különlegesnek érezni magát: helyezz el a dobozban névre szóló üdvözlőkártyát vagy valamilyen, a vásárlást megköszönő üzenetet. Mellékelhetsz katalógust, szórólapot, de a következő vásárlásnál használható kedvezménykupont is, ez utóbbi még hatékonyabb, ha egyedinek és személyre szabottnak tűnik.

2. Gondosan tervezd meg a szállítást

A Statista adatai szerint a kosárelhagyók legfőbb indoka a túl drága kiszállítás. Az esetek 63 százalékában ez az oka, hogy mégsem rendelik meg a kiválasztott termékeket. Így a siker szempontjából létfontosságú, hogy vonzó házhozszállítási opciókat kell kínálni a vásárlóknak.

Az ingyenes kiszállítás egyszer és mindenkorra megoldhatja a problémát, de üzleti szempontból kockázatos is lehet. Ezért arra van szükség, hogy meghatározzunk egy küszöböt, amely felett ingyenes a szállítás. Ez a módszer remekül működik: a UPS adatai szerint háromból két vásárló hajlamos több dolgot rendelni, mint eredetileg tervezte, hogy elérje az ingyenes házhozszállítási határt.

Hogyan csináld?

Nyilvánvaló, hogy olyan versenyképes szállítási díjakat kell meghatározni, amik nem riasztják el a vásárlókat, és nem is okoznak veszteséget. Ehhez néhány szempontot figyelembe kell venni.

Csomagméret és -tömeg: ha hasonló méretű termékeid vannak, akkor nem kell sokat gondolkozni, a házhozszállítás legyen darabáras, ami csak akkor kerül többe, ha külföldre kell vinni. Ha nagyon eltérő térfogatú és tömegűek a küldemények, akkor a nagy logisztikai szolgáltatók áraihoz érdemes arányosítani.

Desztináció: belföldön az egyszerűség kedvéért érdemes egy szállítási díjat megadni, a másik lehetőség az, hogy a logisztikai központhoz közelebb eső címekre alacsonyabb, a távolabbiakra magasabb árak vonatkoznak.

Szállítási opciók és költségek

Az ingyenes szállítás a legjobb promóciós és magasabb árréses forgatókönyveknél, ahol a vásárlót arra készteti, hogy több terméket tegyen a kosárba, hogy elérje az ingyenes szállítási küszöbértéket. Ebben az esetben a kereskedőnek bele kell kalkulálnia áraiba a szállításból rá háruló költséget.

Az expressz szállítás főleg a földrajzilag közeli vásárlók számára lehet érdekes, akiknek sürgősen szükségük van a termékre. Természetesen akkor is, ha romlandó termékről van szó. Ennek az opciónak az árazására jó taktika, ha a standard kiszállítás árán kívül sürgősségi felárat kérnek a vásárlótól.

A soron kívüli szállítás főleg üzleti ügyfeleknél lehet érdekes, ekkor a csomagok nem várják össze a teherautót vagy a postakocsit, hanem külön futárral egyenest a címre mennek. Ilyenkor általában a futárköltséget érdemes továbbszámlázni.

A személyes átvétel ideális a frekventált helyen bemutatóteremmel vagy fizikai bolttal rendelkező kereskedők számára, ilyenkor jó alternatívája az ingyenes szállításnak. Ráadásul erősíti a márka iránti bizalmat, ha az ügyfél látja a kereskedést fizikai valójában. Ennek a szállítási módnak speciális esete az átvevőpontra szállítás, ebben az esetben harmadik személy által üzemeltetett átvevőhelyre szállítják az árut, a vásárló pedig érte megy.

3. Nemzetközi vizekre evezve

A nemzetközi internetes kereskedelem nominálisan és arányosan is folyamatosan növekszik, ma már minden harmadik, webáruházból rendelt csomag átlép legalább egy országhatárt útja során. A külföldi szállítás nagyobb elérést és ezáltal több piacot jelent a kereskedők számára, a nemzetközi kereskedés azonban gondos tervezést igényel. Figyelembe kell venni olyan tényezőket is, egy futárszolgálat által belföldön kiszállított csomag esetén fel sem merülnek.

Egyrészt előre ismerni kell az esetleges vámokat és adókat, amik egy része a küldemény értékétől függ. Másrészt a nemzetközi fuvarozásnak mások a jogszabályi keretei, egyes termékeket egyszerűen nem kézbesítenek bizonyos országokba. Harmadszor pedig olyan faktorok is vannak, mint a magának a terméknek a strapabíró, avagy törékeny volta, hiszen hosszabb úton, több kézen keresztül nagyobb a sérülések veszélye.

Nemzetközi szállítás esetén mindenképpen érdemes a nagy nemzetközi futárszolgálatokat igénybe venni, csomagkövetési szolgáltatást kérni, és természetesen értéknyilvánított biztosítást kötni minden egyes küldeményre. Ha pedig a csomag megsemmisül vagy elvész, ne kockáztassuk saját kereskedői jó hírünket, küldjünk azonnal cseredarabot, a kártérítést pedig intézzük a biztosítónál. Mi ráérünk, a vevő viszont nem várhat.