A tartós kosár szerepe a konverzió növelésében

A tartós kosár szerepe a konverzió növelésében

A tartós kosár hosszabb időn keresztül megjegyzi a vevő által a kosárban hagyott dolgokat, követi azok árváltozását és visszatéréskor figyelmezteti a vevőt arra, mit felejtett el. A felhasználók vásárlási hajlandóságát fokozó eszközként fontos szerepe van a konverziós arány növelésében.

A globális internetes kiskereskedelemben a kosárelhagyás rátája lassan, de folyamatosan emelkedik, idén ősszel már 70 százalék körüli értékkel kalkulálhatunk. Ez megrázóan sok elmaradt haszonnak hangzik. Habár gyakori okok a vásárló oldalán hirtelen felbukkanó, olyan nemszeretem meglepetések, mint a magas szállítási díj, rejtett költségek és szigorú visszáru-szabályok, számos esetben inkább arról van szó, hogy a vevő a kosarat kívánságlistának, kalkulátornak vagy akár csak könyvjelzőként használja. Érdemes emlékeztetni magunkat erre, mielőtt elkezdenénk hibát keresni az egyébként remekül teljesítő webáruházunk működésében. Az okok sosem feltárhatók teljes mértékben, és persze sok esetben egyszerűen csak emlékeztetni kell a vásárlót, hogy valamit bizony a kosárban felejtett.

A tartós kosár (persistent shopping cart) olyan eszköz, amely hosszabb időn keresztül követi és megjegyzi a vevő által a kosárban hagyott dolgokat. Az Amazon például a bejelentkezett felhasználók számára egész addig képes tárolni a kosár tartalmát, amíg az abban lévő termékek elérhetők. A tartós kosár nem váltja ki a kötelezően küldendő figyelmeztető emaileket, sokkal inkább kiegészíti azokat, a kettő együttes alkalmazása a legjobb megoldás, hiszen így bármely kosár visszaállíthatóvá válik, ha a felhasználó visszatér az áruházba.

Mit tudjon és tartalmazzon egy jó tartóskosár-megoldás?

  • A kosárba helyezett elemek számának megjelenítése a kosár ikonján. A weboldal navigációs menüjében érdemes ezt állandóan megjeleníteni, így emlékezteti a visszatérő felhasználót, hogy legutóbb hátrahagyott valamit.
  • A termékek neve, képe, aktuális ár és kosárérték. Az információk mindig naprakészen jelenjenek meg a tartós kosárban, abban az esetben is, ha egy vagy több termék ára időközben megváltozott.
  • Emlékeztető leárazásra vagy promóciókra. Nagyon hasznos azoknak, akik olyan kosárelhagyásra emlékeztető-levélből kattintanak vissza az oldalra, amiben kuponkód is van. Ez minden kosárban lévő termékkel kapcsolatos ajánlatra figyelmeztethet.
  • Egyéb meglévő kosárjellemzők beállítása: darabszám frissítése, mentés kívánságlistára, termékek eltávolítása a kosárból.
  • Kasszához terelés. Ajánljuk fel a lehető legegyszerűbb checkout-módot, ezzel akkor is növeljük a konverziót, ha nem kínálunk extra leárazást vagy más akciót. A kulcs a zavaró tényezők eltávolítása.
  • Promóciós szöveg. A kosároldalon mondjuk el magunkról a legjobbat: írjuk le még egyszer, hogy ingyen szállítunk, hogy a vásárlóink 98 százaléka elégedett a szolgáltatásunkkal. Ezzel segítünk meghozni a végső döntést.

Mennyi ideig őrizzük az adatokat?

Ideális esetben a végtelenségig, pontosabban egész addig, amíg a kosárban hagyott termékek elérhetők kínálatunkban. Ez persze a valóságban nem mindig kivitelezhető. Ha az összes felhasználó minden kosarát elmentjük, azzal hatalmas feladat elé állítjuk magunkat és lelassítjuk a weboldalt. A legjobb, ha azokét mentjük el, akik felhasználói fiókkal rendelkeznek az áruházban, és lehetővé tesszük számukra, hogy mobiltelefonjukon ugyanúgy láthassák a laptopjukon elhagyott kosarat, ahogy irodai asztali számítógépükön.

Mit és hogyan elemezzünk?

Elsőként számoljuk ki az áruház kosárelhagyási arányát. Ez egy egyszerű számítás. Elsőként meghatározzuk a teljesítési arányt oly módon, hogy a befejezett rendelések számát elosztjuk az adott időszakban létrehozott kosarak számával. Például, ha 500 kosarat hoztak létre és 30 megrendelést sikerült befejezni, akkor a teljesítési arány 0,06, azaz 6 százalék volt. Ezután egyszerűen kivonást végzünk: ebben az esetben a kosárelhagyás óriási, 94 százalékos. Ha ilyen arányt látunk, biztosak lehetünk benne, hogy valami nem stimmel. Figyeljünk oda, ha a webáruházunk lehetővé teszi, hogy a felhasználó a termékoldalról azonnal a checkout-ra ugorjon, mivel ebben az esetben kimarad a kosár oldal, így előfordulhat, hogy valami kimarad a számításunkból.

A kosárelhagyási arányt szabályos időközönként ellenőrizni érdemes, hogy tudjuk, megérik-e mindazok az erőfeszítések, amelyeket ennek csökkentése érdekében teszünk. Küldjük szorgalmasan az emaileket a kosárban hagyott termékekről, és alkalmazzunk tartós kosarat annak érdekében, hogy fokozzuk a konverziós arányt, így növelve bevételeinket.

mm
Zentai András

Tartalommarketing-specialista, social media tanácsadó, copywriter. A Kosárérték.hu állandó cikkszerzője.

Üzenet a szerzőnek

Kérdésed van?
Hozzászólnál?

Vedd fel a kapcsolatot a szerzővel, várjuk az üzenetedet!