Az e-kereskedelmi platform az a szoftver, amelyen a termékeink megjelennek, amely az eladásainkat, a tranzakciókat lebonyolítja, a fejlesztő pedig az a személy, aki ezt a szoftvert létrehozza, üzembe állítja és üzemelteti. Ez a két definíció valószínűleg triviális mindenki számára, az viszont már nem feltétlenül egyértelmű, hogy egy új webshop létrehozása előtt melyiket válasszuk ki először?

Amikor a fejlesztővel kezdjük

Ha a fejlesztővel kezdjük, akkor valószínűleg ajánlatokat kérünk be számunkra ismert, vagy mások által ajánlott cégektől, esetleg keresgélünk a neten, megnézünk bemutatkozó oldalakat és referenciákat, és úgy keressük meg őket.

Az ajánlatok alapján kiválasztunk egy jelentkezőt. Azt, aki a legmeggyőzőbben prezentált, akinek a legjobbak a referenciái, akivel emberileg a leginkább érezzük a kémiát, és hogy tudunk együtt dolgozni, vagy talán azt, aki a legolcsóbb ajánlatot adta.

Ezzel viszont rögtön az első lépésben lehet egy kis probléma. A fejlesztők abban profik, hogy rendszereket hozzanak létre, vagy kössenek össze egymással, és sok esetben bizonyos platformokra specializálódnak. Ha egy ilyen cégtől ajánlatot kérünk, akkor általában egy, vagy maximum két platformmal kapcsolatban tud nekünk információkat, referenciákat és árajánlatot adni.

Ha egy Drupal fejlesztő céggel egyeztetünk, vélhetően olyan ajánlatot kapunk, amely Drupal Commerce platformon valósítaná meg az elképzeléseinket. Ha egy Magento fejlesztő céggel, akkor Magento ajánlatot kapunk, és így tovább, lehet ez Shopify, WooCommerce, vagy bármely más rendszer is.

A probléma az, hogy a fejlesztő cég ritkán tudja felmérni a mi pontos igényeinket és összehasonlítani az összes (vagy legalább több mint 1-2) elérhető megoldást, hogy azokból a számunkra legmegfelelőbbet kiválassza. Még ha szerencsénk van, és reálisan mérte fel a feladatot és úgy adott ajánlatot, hogy az alapján a projekt az adott platformon elkészíthető és működtethető, akkor sem biztos, hogy számunkra az lenne a legjobb választás.

Ha tehát fejlesztőt választunk először, az korlátozza a lehetőségeinket a tekintetben, hogy milyen platformon indítjuk el az új rendszerünket – a platform és a megvalósítás pedig alapjaiban tudja befolyásolni az üzletünk sikerességét.

A konzultációink során többször találkoztunk már hasonló helyzetekkel:

– „Milyen platformon fut a jelenlegi rendszer?”
– „XY”
– „Miért pont ezt választották?”
– „Ehhez értett a fejlesztőnk…”

Egy üzlet alapvető pillérének felépítésénél azt gondolom nem ez az ideális kiindulási alap, ennél megalapozottabb döntés és választás szükséges.

Amikor a platformmal kezdjük

Amikor a platformmal kezdjük, kutatni kezdünk. Elolvassuk az aktuális cikkeket, összehasonlításokat, az egyes platformok funkciólistáit. Demokat próbálgatunk órákon keresztül. Megpróbáljuk átlátni, hogy melyik rendszer mennyiben felel meg a követelményeinknek, hol jelent olyan korlátokat, amelyekkel együtt tudunk élni, és hol vannak benne esetleg olyan hiányosságok, amelyek már az üzletmenetünket akadályozzák.

Megpróbáljuk felmérni, hogy melyik rendszer mennyire könnyen fejleszthető tovább, hogyan integrálhatóak bele a magyar piac sajátosságai (pl. logisztikai szolgáltatók, fizetési módok, számlázó és egyéb rendszerek), valamint az egyedi elképzeléseink.

Ha pontosan meg tudtuk határozni a saját igényeinket (és megfelelően priorizáltuk azokat), valamint átlátjuk a rendelkezésre álló lehetőségeket, akkor jó eséllyel ki tudunk választani, egyet vagy kettőt, amelyekre felépítve el tudjuk képzelni a jövőbeli webáruházunkat. Ez alapján már célzottan tudunk fejlesztő vagy kivitelező partnert keresni, aki az adott rendszerben rutinos és meg tudja valósítani, amit szeretnénk.

De mi van akkor, ha…

…nem pontosan értjük a funkcióleírásokat, vagy az egyes modulok működését? Ha nem találunk választ a felmerülő kérdéseinkre? Ha nem értünk az integrációs leírásokhoz, API dokumentációkhoz? Ha nem vagyunk benne biztosak, hogy a szép színes bemutatókban megígért megoldások a való életben, jelentős terhelés alatt is ugyanígy fognak viselkedni?

Ha nem vagyunk abban a szerencsés helyzetben, hogy egyszerre látjuk át az üzleti igényeket és értjük a megvalósításukhoz szükséges technikai feltételeket is, akkor valamilyen formában segítségre lesz szükségünk. Meg kell bíznunk valakiben, aki ebben a helyzetben a döntésünk előkészítését támogatni tudja.

Közepes és nagyobb cégek esetén sokszor van egy házon belüli fejlesztőcsapat, akik jól ismerik a belső működést, a folyamatokat, igényeket és lehetőségeket, de kevés naprakész rálátásuk van a piacon elérhető megoldásokra.

Kisebb vállalkozások esetén ez a csapat ritkán áll rendelkezésre, így egy olyan személyre van szükség, aki fel tudja mérni a belső működést is, és útmutatást tud adni a lehetséges opciók között is.

Egy a fontos: minden esetben olyan tanácsadót válasszunk, aki nem csak egy megoldást ismer, hanem valós alternatívákat tud összehasonlítani, és segít megtalálni a számunkra leginkább megfelelő választást.

Az, hogy megnézzük mit használnak mások, vagy megkérdezzük, hogy mihez ért a fejlesztő, akiben alapvetően bízunk, nem egy rossz dolog, de ne felejtsük el, hogy minden üzlet más, és nincs univerzális megoldás. Elemezzük a valós igényeket és követelményeket, az elérhető opciókat, és az alapján válasszuk ki azt a megoldást, amely a következő időszakban (minimum 3-5 évben) stabil alapja lehet az üzletmenetünknek.

Mikor jó megoldás a bérelt webáruház?
Mikor ideális egy ún. „dobozos” webshop szoftver?
Mikor indokolt egy teljesen egyedi rendszer megtervezése és kialakítása?

Hamarosan ezekre is választ adunk!
Kövesd figyelemmel a sorozatot, iratkozz fel a hírlevelünkre!