5 meghatározó digitális kereskedelmi technológia 2018-ra

5 meghatározó digitális kereskedelmi technológia 2018-ra

Miközben a hagyományos kiskereskedelemben több ezer fióküzletet zárnak be, az e-kereskedelem és a multichannel töretlenül növekszik, és még korántsem érte el a csúcsát. Pár éve még nem hittük volna, hogy elérhető közelségbe kerül a hangvezérelt bevásárlás és más mesterséges intelligencián alapuló szolgáltatások, ma pedig már itt kopognak az ajtónkon. A felhőalapú technológiák alkalmazásával olyan lehetőségek nyílnak meg az internetes kereskedelemben, amik tavaly még sehol sem voltak, jövőre pedig nyugodtan tervezhetjük bevezetésük konkrét ütemezését.

Okoseszközök és -szoftverek a vásárlók szolgálatában

Egy idei kutatás szerint az amerikai vásárlók 19 százaléka vett már valamit hangvezérelt technológia használatával (Amazon Echo, Google Home), további 30 százalékuk pedig a következő évben tervezi kipróbálni ezt a vásárlási módot. Idén ősszel már 27 millió amerikai otthon rendelkezett olyan eszközzel, ami képes az emberi beszéd megértésére és a parancsok utáni vásárlásra. A chatbotok technológiája magyarországi viszonylatban is egyre fejlettebb, és amint a nagy technológiai cégek hazánkra is kiterjesztik szolgáltatásaik bővebb körét, semmi sem fogja meggátolni a webáruházakat, hogy a magyar fogyasztóknak is kínálják hangparanccsal megvásárolható termékeiket.

Az eladók a mennybe mennek

A kereskedők és a bolti eladók is gyakran szembesülnek azzal, hogy a termékek iránt érdeklődő vásárlók többet tudnak náluk az adott árucikkről, mind a tulajdonságokat, mind az értékeléseket tekintve. Ez viszont nem kell többé így legyen, hiszen elérhetők olyan technológiák, amik révén kereskedőként sokkal több információnk lehet a forgalmazott termékeinkről, mint amennyit egy vásárló a neten megtalálhat. Felszerelhetjük a munkatársakat olyan eszközzel, ami lehetővé teszi számukra, hogy az adott termékre vonatkozóan az összes üzlet és webáruház készleteit ellenőrizzék, az éppen kifogyott árut pedig azonnal utánrendeljék, sőt fizetési tranzakciót is lebonyolítsanak készpénz és kasszázás nélkül.

Az IBM Store Engagement alkalmazása ennél is többet ad: megmutatja a vásárló számára releváns információkat az okostelefonján, amíg a boltban van, például az online megrendelt terméket is segít megtalálni a polcon. Ugyanez az alkalmazás a bolti alkalmazott oldalán segít nemcsak a rendeléssel kapcsolatos információkkal, de a vevő vásárlási, keresési és közösségimédia-előzményei alapján javaslatot tesz arra is, milyen terméket érdemes még ajánlani számára.

Vigye haza kipróbálni a terméket – a mobiltelefonján!

Ahogy az Ikea Place alkalmazásánál már írtunk róla, az augmented reality (kiterjesztett valóság) lehetővé teszi, hogy a webáruházban kiválasztott terméket, jelen esetben bútort a vásárló odapróbálja a nappalijába. A technológia az iOS legújabb verzióját futtató minden eszközzel kompatibilis, így gyakorlatilag az összes 2014. után gyártott almás telefonon és tableten működik. A dologban az a jó, hogy nemcsak egy képet tesz a képre, hanem egy valós méretű, valóban körüljárható, megközelíthető, a fény-árnyék hatásokra reagáló háromdimenziós modellt vetít a kamera élőképére.

A rendelések teljesítése akár másnap

Idén az Amazon amerikai belföldi címekre átlagosan már 2,8 nap alatt szállította ki a rendeléseket, míg ez a szám 2 évvel ezelőtt még 5,8 nap volt. Így az USA-ban egy nappal megelőz minden más kereskedőt a házhozszállítás sebességét tekintve. Európában is egyre több országban elérhetők a kétnapos, sőt másnapi kiszállítási lehetőségek és Magyarországon is ebbe az irányba halad a piac. Nálunk is van már olyan kereskedő, amely akár másnapi szállítást is vállal a raktáron lévő termékekre. A jövő természetesen az olyan technológiákban rejlik, mint az önvezető autók és emberi beavatkozás nélkül szállító drónok. Addigis azonban itt vannak az olyan logisztikai szoftverek, mint a Watson Order Optimizer, ami képes számításba venni többek között az egyes raktárak elhelyezkedését, az aktuális készletszinteket minden helyszínen és az egyes létesítményekből származó tételek egyedi szállítási költségeit, amikor javaslatot tesz arra, hol érdemes az árut szállítani.

A személyre szabott vásárlói élmény és előnyei

A felhasználói élmény és a marketingeszközök célzása egyre inkább a teljes személyre szabás irányába halad. Így például a korábbi rendelésekből ki lehet számítani, mikor mire van szüksége a vásárlónak és azt célzottan ajánlani neki. Ez a módszer egyesek szerint az eladások akár 30 százalék fölötti növekedését is eredményezheti. Az olyan technológiák, mint a Cloud Computing, a Big Data, és a Machine Learning együttes alkalmazása lehetővé teszi, hogy a webáruház mesterséges intelligenciája akár minden látogató számára személyre szabott képet mutasson, igazodva szokásaihoz, ízléséhez és más vásárlói preferenciáihoz.

***

A cikk az IBM által szponzorált, 5 Digital Commerce Technologies That Will Make a Difference in 2018 című tanulmány alapján készült.

Ha hasznosnak találtad, oszd meg másokkal is!
Share on FacebookShare on LinkedInShare on Google+Tweet about this on Twitter
mm
Zentai András

Kommunikációs szakember, marketing-tanácsadó, social media manager, a Kosárérték.hu állandó cikkszerzője.

Üzenet a szerzőnek

Kérdésed van?
Hozzászólnál?

Vedd fel a kapcsolatot a szerzővel, várjuk az üzenetedet!