A némileg enyhülni látszó világgazdasági válság és inflációs nyomás ellenére a kiskereskedelem globálisan is hatalmas kihívásokkal néz szembe. Mit tehetünk e-kereskedőként, hogy a mindenhol érezhető visszaesés ellenére továbbra is számunkra megfelelően alakuljon az idei év még hátralévő része? Összegyűjtöttük a Top10 e-kereskedelmi kihívást, amelyek végiggondolására még van időnk, mielőtt berobbanna az idei karácsonyi szezon.

A havi kiskereskedelmi forgalom egyike a folyamatosan csökkenő pályán lévő adatoknak. Az Egyesült Királyság statisztikai hivatala szerint a kiskereskedelmi forgalom mintegy 5,1 százalékos visszaeséséről számolt be a Covid-19 alatt. Ez a valaha volt legnagyobb visszaesés a mérések 30 évvel ezelőtti kezdete óta. Az S&P Global Market Intelligence jelentése szerint tavaly 43 kiskereskedő (köztük olyan angolszász iparági elsők, mint az Art Van Furniture vagy a Lord & Taylor) jelentett csődöt. Az idei évben valószínűleg ez a szám tovább emelkedik majd.

Ezzel egyidőben érezhetően lassul az online kereskedelem növekedésének volumene is. A  kiskereskedelemben egyre nő a digitális értékesítésre való átállás iránti igény, és ez a digitális átalakulás jelentősen átrajzolhatja az online kiskereskedelem piacát is. Iparági elemzők becslései szerint 2040-re a kiskereskedelmi forgalom 95 százalékát online bonyolítják majd le, ezért itt az ideje, hogy a kiskereskedők szembenézzenek az e-kereskedelmi kihívásokkal és megoldásokat találjanak rájuk.

Összegyűjtöttünk tíz olyan stratégiai kihívást, amellyel az új e-kereskedelmi vállalkozásoknak szembe kell nézniük.

Kiber- és adatbiztonság

Ha e-kereskedelemről van szó, napjaink egyik legnagyobb kihívását az adatvédelmi biztonság sérülése jelenti. Az e-kereskedelmi tevékenység során rengeteg információ/adat kerül nap, mint nap birtokunkba és az ezen adatokkal kapcsolatos technikai problémák súlyos károkat okozhatnak mind a napi működésben, mind a felépített márka imázsában.

Mindig készítsünk biztonsági másolatot adatainkról, a webhelyünkre pedig a számos beépülő modul közül mindig válasszuk a számunkra megfelelőt, amely leginkább illeszkedik e-kereskedelmi tevékenységünkhöz és tartsuk is ezeket naprakészen! Adatvédelmi szemponból, az elmúlt évtized talán legszigorúbb és fogyasztókat leginkább védő európai adatvédelmi szabályozásának, a GDPR-nek az 5 évvel ezelőtti bevezetése kapcsán írottak, még ma is relevánsak lehetnek egy-egy webshop üzemeltetése során.

Online személyazonosság-ellenőrzés

Amikor egy vásárló felkeresi webhelyünket, honnan tudhatjuk, hogy az illető az-e, akinek mondja magát? Valóban pontos adatokat adott meg? Valóban érdekli az adott termék megvásárlása?

Ha nem rendelkezünk pontos adatokkal vagy információkkal, hogyan folytatódjon a check-out folyamata? Az online személyazonosság-ellenőrzés beépítésének különböző módjai vannak. Ezek példanak okáért lehetnek a biometrikus adatok, segítségül hívhatunk mesterséges intelligenciát, vagy egy külső hitelesítő szolgáltatást egyedi, egyszer használatos jelszó elküldésével vagy akár a két faktoros autentikáció segítségével meggyőződhetünk arról, hogy a vásárló valóban az, akinek mondja magát.

Vásárlási élmény

Az ügyfélélmény vagy a felhasználói élmény kulcsfontosságú egy sikeres e-kereskedelmi egység üzemeltetéséhez. Elengedhetetlen a folyamat során a felhasználói élmény és a megfelelő flow kialakítása, a weboldal szegmentálása és a termékajánlók személyre szabása a vásárló preferenciái alapján.

Számos módja van a felhasználói élmény javításának, de a legfontosabb szempont egy átlátható és egyszerűen működő weboldal kialakítása. Vagyis az, hogy a vásárlók könnyen megtalálják, amit keresnek. Fontos, hogy egyértelmű CTA-k (call to action) mutassanak utat a vásárlók számára, akik így pontosan tudják, hogy a vásárlási folyamat során mit kell tenniük a check-out folyamat lezárásához, vagy az előrelépéshez. (A koronavírus járvány, illetve az utóbbi évek vásárlói élménnyel kapcsolatos elvárásait korábban az alábbi cikkben részleteztük.)

A tökéletes vásárló megtalálása

A mai vásárlók rengeteg lehetőség között válogathatnak, és tájékozódhatnak, mielőtt bármit megvennének. Keressünk olyan marketing partnereket, akik segítenek célba venni a vásárlóinkat! A digitális marketing sokkal hatékonyabb lehet a hagyományos marketingnél, mert lehetővé teszi, hogy pontosan azokat szólítsa meg, akik érdeklődnek a termékünk iránt. Ez természetesen nem megy egyik napról a másikra, de A/B tesztekkel, finomításokkal és elemzésekkel biztosíthatjuk, hogy termékeink felkeltsék a lehetséges vásárlóink figyelmét a különböző közösségi média platformokon. Arról, hogy hogyan vágjunk bele az alapoktól, az alábbi cikkben írtunk.

A piac és versenytársak elemzése

A meglehetősen ellentmondásos lekvárkísérlet következtetése az, hogy minél kevesebbet kínálunk az ügyfeleknek, annál valószínűbb, hogy valóban vásárolnak is valamit. Manapság sok embert fáraszt a rendelkezésre álló lehetőségek Internet kínálta tárháza és olykor egy olyan egyszerű keresésre mint például egy fejhallgató, több ezer lehetőséget kínálnak az online áruházak – hogyan tud ezekből a vevő választani?

Kiskereskedőként hogyan tűnjünk ki ebből a tömegből? Hogyan csábítsuk a vásárlókat a webhelyünkre? Mindig alaposan elemezzük ki versenytársainkat! Tudjuk meg, milyen termékeket kínálnak, hogyan generálnak leadeket, és hogyan tartják a kapcsolatot ügyfeleikkel!

A maradandó vásárlási élmény elvárt, de a legfontosabb mégis csak az, hogy olyan szolgáltatásokat vagy termékeket kínáljunk, amelyek egyediek és relevánsak az ügyfélkörünk számára.

Termékvisszaküldési és -visszatérítési szabályzat

A ComScore amerikai piackutató egyik kutatása szerint az online vásárlók több mint 60 százaléka állítja, hogy vásárlás előtt megnézi a kiskereskedő visszaküldési politikáját. Amikor egy e-kereskedelmi webhely azt mondja, hogy „nincs visszaküldés vagy visszatérítés”, az idegessé teheti a vásárlót, aki ennek következtében kevésbé valószínű, hogy megbízik a kereskedőben.

Az internetes vásárlás során az ügyfelek rugalmasságot várnak el a kereskedőktől. Az esetleges vásárlás során elkövetetett hibákkal kapcsolatban például azt, hogy később ennek korrigálásai ne bizonyuljanak költségesebbnek a szükségesnél.

A rugalmas visszaküldési és visszatérítési politika nemcsak az ügyfelek elégedettségét segíti, hanem azt is, hogy az ügyfelek idegeskedés nélkül vásárolhassanak. Az Amerikai Egyesült Államok piacán 2021-ben minden ötödik termék visszáruként végezte, és vannak olyan nagyobb ruházati áruházak, amelyek szép lassan ki is vezették az ingyenes visszaküldési lehetőségeket.

Határokon átnyúló e-kereskedelem

Sok e-kereskedelmi webhely stagnál a földrajzi és nyelvi körükön kívüli ügyfelekkel való interakció hiánya miatt. Azok a felhasználók, akik nem beszélik a webhelyünkön használt elsődleges nyelvet, hajlamosak más kereskedőket keresni, amelyek jobb felhasználói élményt nyújtanak számukra. Ezen túlmenően az árak, az adókulcsok különbségei is visszatarthatják a felhasználókat a határokon átnyúló vásárlástól.

Már az is óriási változást hozhat az ügyfelek számának növekedésében, ha többnyelvű webhelyet hozunk létre olyan ügyfelek számára, akik nem beszélik webhelyünk elsődleges nyelvét. Jelentősen javíthatja például a konverziós arányt. A devizák egyszerű átváltását lehetővé tevő technológia és a termékek megfelelő megadóztatása szintén jelentősen hozzájárulhatnak a növekedéshez, ugyanakkor a külföldi piacok meghódítása lényegesen több feladattal és buktatóval jár, mint az ismert hazai vevők kiszolgálása.

Többcsatornás értékesítési modell

Ha termékeinket több csatornán keresztül értékesítjük, jelentősen növelhetjük a teljes bevételt, valamint az átlagos rendelési értéket is. Azok a vásárlók, akik több csatornán vásárolnak tőlünk, valószínűleg háromszor többet költenek, mint egy-egy átlagos vásárló. Ha azonban az egyes csatornák veszteséget termelnek, és nem hoznak megfelelő mennyiségű vevőt, a több csatornás értékesítési modellben könnyen megégethetjük magunkat.

Használjuk a különböző csatornáktól kapott adatokat, hogy azonosíthassuk a legjobban teljesítőket, és optimalizálhassuk őket ügyfeleink számára, és csökkenthessük a kiadásainkat azokon a platformokon, amelyek nem hoznak elegendő vásárlót. Hogy mit érdemes tudni 2023-ban az Omnichannel értékesítési modellről, ebben a cikkben foglaltuk össze!

Logisztika

Az elmúlt években világszerte megtapasztalt ellátási lánc problémák minden kereskedelmi szektort komolyan érintettek. Mivel egy többrétegű folyamatról van szó, a problémák és hibák a folyamat során bárhol is fordulnak elő, feltárásuk nehezebb ugyanakkor további költségekhez és a teljes láncot érintő késésekhez vezethet.

A legfontosabb, hogy teljes rálátásunk legyen az ellátási láncra. A Supply Chain Visibility segítségével pontosan nyomon követhetjük készletünket, és segítségével naprakészek maradhatunk az ellátási lánc folyamatának különböző teljesítményéről.

Fenntarthatóság

A kiskereskedőket mostanában egyre inkább arra ösztönzik a vásárlók, hogy termékeiket és szállítási szolgáltatásaikat alacsony környezeti hatásúként forgalmazzák. A mai vásárlónak fontos a fenntarthatóság. A fogyasztók közel 60 százaléka kész megváltoztatni vásárlási szokásait annak érdekében, hogy csökkentse a környezetre gyakorolt hatását. Arról, hogy a környezetvédelem miért legalább olyan fontos manapság, mint a gyorsaság, ebben a cikkben írtunk.