A Zara divatipari óriás májustól 1.95 font díjat számol fel az Egyesült Királyságban, amennyiben a vásárlók nem közvetlenül az üzletek valamelyikébe küldik vissza a termékeket.

  • A cég fenntarthatósági okokkal magyarázza a díj bevezetését, mivel a harmadik félhez visszaküldött áruk visszaszállítása további környezetterheléssel jár.
  • A valódi okokat inkább a megnövekedett üzemanyagköltségekben és a gazdasági környezet kedvezőtlen változásaiban kereshetjük.
  • Abban, hogy a környezetvédelem vagy az ingyenes visszaküldés számít-e fontosabb szempontnak a vásárlók számára, megoszlanak a vélemények.

Nagy visszhangot vetett a Zara májusban bevezetett, £1.95 (kb. 900 Ft) díja, amely azokra a termékekre vonatkozik, amelyet a vevők külső visszavételi pontokra küldenek vissza Nagy-Britanniában. A cég ezt előzetesen be sem jelentette, hanem mindjárt alkalmazni kezdte május 3-án, így a szállítási költségekkel együtt egy online vásárlás a boltihoz képest £5.90 többletköltséggel jár, amennyiben a nem megfelelő termékeket ilyen módon küldi vissza a vásárló.

A hivatalos indok természetesen a kisebb környezetterhelés: jobb, ha közvetlenül az üzletekbe kerülnek vissza ezek a termékek, mintha egy átvételi pontról kis mennyiségeket kellene visszaszállítani – nyilatkozta a cég a Which? brit fogyasztóvédelmi magazinnak. Hasonló díjakat egyébként kisebb országokban, például Belgiumban vagy Hollandiában már korábban kivetettek, és most a legnagyobb európai e-kereskedelmi piacon is megpróbálkoznak vele.

Valószínűbb azonban, hogy a mostanában sokszor emlegetett, a kereskedőket komolyan sújtó energiaár-növekedés, az ellátási problémákkal járó többletköltségek és az inflációs helyzet állhat a döntés hátterében. Több e-kereskedő próbálja ezeket a költségeket valamilyen módon áthárítani az ügyfelekre vagy a viszonteladókra, amelyre itthon is számos példát láthatunk.

Fenntarthatóság vs. ingyenes visszaküldés

A díj bevezetése előtt a Zara nyilvánvalóan figyelembe vette a fogyasztók elvárásait, amelyek közül egyre fontosabbak a fenntarthatósági szempontok. A Cycleon közvélemény-kutató egy közelmúltbeli tanulmánya szerint az amerikai fogyasztók csaknem kétharmada (64 százaléka) hajlandó felárat fizetni a csomag visszaküldéséért a környezetbarátabb fuvarozási lehetőségek támogatása érdekében. Ez a trend a fejlett országokban szinte mindenhol jellemző, főként a fiatalabb generáció körében.

Ugyanakkor az ingyenes visszaküldés lehetőségével rengetegen élnek, főként a divatipari termékeknél, ahol sokan már eleve több méretet, színvariációt rendelnek meg egy adott termékből azzal a tudattal, hogy a nem megfelelőeket úgyis vissza fogják küldeni. Jó példa erre a Magyarországon is villámgyorsan felfutó német fast-fashion titán, az About You, akik kifejezetten erre építették fel üzleti modelljüket. A Power Reviews 2021-es tanulmánya szerint a fogyasztók az ingyenes szállítást (96 százalék) és az ingyenes visszaküldést (76 százalék) fontos szempontként jelölték meg az online vásárlás során, vagyis a Zara azt kockáztatja, hogy csalódást okoz azon ügyfeleknek, akik elsősorban ezt tartják szem előtt.

Az e-kereskedelem “hozamgyilkosa”

A termékvisszaküldések ugyanakkor az egyik legnagyobb költségnek számítanak, és az arányuk évről évre nő. Az Amerikai Kiskereskedelmi Szövetség (NRF) megállapította, hogy 2021-ben az online vásárolt áruk 20,8 százalékát küldték vissza, szemben a 2020-as 18,1 százalékkal. Ez az arány a divatiparban még ennél is magasabb.

A visszaküldés tekintetében a Zara fontos iránymutató lehet a kiskereskedelemben, pusztán méretéből adódóan. A Zara és a Zara Home együttesen közel 2500 üzlettel rendelkezik, és közel 21 milliárd dollár nettó árbevételt hozott 2021-ben a cég legfrissebb éves jelentése szerint. A vállalat az egyik legnagyobb nemzetközi divatcégként ismeri el magát, az Inditex anyavállalat pedig a világ egyik legjelentősebb disztribúciós csoportjaként működik.

Kérdés, hogy a kereskedők tömegesen követik-e majd a példát, kockáztatva ezzel a piacvesztés lehetőségét, vagy más módon fogják áthárítani a megnövekedett költségeket. „Kétlem, hogy mindenki a Zara útját fogja követni – de több kiskereskedő igen”nyilatkozta Neil Saunders, a GlobalData ügyvezető igazgatója. „A döntést környezetvédelmi szempontként pozícionálni okos dolog, de valójában ez elsősorban “zöldmosásba” burkolt kereskedelmi döntés.” – tette hozzá.