Minden idők legforróbb nyara és az egyre inkább kézzelfogható közelségbe kerülő klímakatasztrófa komoly változásokat hozott a nyugat-európai vásárlók hozzáállásában, akik számára egyre fontosabbá válnak vásárlásaik során a fenntarthatósági szempontok.

Az utóbbi pár év talán leglátványosabb klímavédelmi kezdeményezésének, az Extinction Rebellionnek a hazájában, Angliában az ezredforduló után született, fogyasztóként piacon most megjelenő generáció számára pedig az egyik legfontosabbá váló szempont egy termékkel kapcsolatban, hogy fenntarthatósági szempontból egy adott áru előállítása során mekkora ökológiai lábnyomot hagy maga után a gyártó és a kereskedő.

Egy nemrégiben megjelent tanulmány szerint az ezzel kapcsolatos információk azonban legtöbb esetben korántsem elégítik ki a fogyasztók igényeit, akik nagyobb átláthatóságot és részletesebb termékinformációkat szeretnének arról, milyen környezetvédelmi szempontokat érvényesítenek egy-egy termék gyártói és az azokat forgalmazó kereskedők üzleti tevékenységük során.

Ezen fiatal vásárlók több mint kétharmada nyilatkozott úgy, hogy döntései során kiemelt szerepet játszanak a környezetvédelmi szempontok a vásárlás alkalmával, és amennyiben részletesebb információkat kapnának a kereskedőktől a termékek előállításával kapcsolatban, az nagy mértékben befolyásolná őket abban, hogy megvásárolják-e azt.

Ezt a trendet meglovagolva a Zara üzletlánc például nemrégiben ígéretet tett arra, hogy 2025-re már csak olyan termékeket forgalmaznak majd, amelyek megfelelnek ezeknek a fenntarthatósági követelményeknek. A legendásan környezetszennyező textilipar ugyanis komolyabb környezeti károkat okoz, és nagyobb hatással van a klímaváltozásra, mint az igen rossz hírű repülés és hajózás együttesen.

Az InRiver piackutató cég tanulmánya szerint a fiatal vásárlók 62 százalékának elsőrendű szempont egy termék kiválasztása során, hogy az mennyire környezetbarát, és komolyan befolyásolná őket az újravásárlásban, amennyiben biztosak lehetnek abban, hogy előállítása során mind a gyártó, mind a kereskedő érvényesítette a környezetvédelmi szempontokat. Ugyanígy 63 százalékuk pedig azt állította, hogy meg sem vásárolna olyan termékeket, amelyek nem környezetbarát módon lettek előállítva.

Az online kereskedőkkel szemben szintén nagyon fontos elvárásként jelenik meg a fiatal vásárlóknál, hogy az ökológiai lábnyom és a vásárlás során környezetre gyakorolt hatásokról részletes információkat kapjanak a kereskedőktől, 69 százalékuk ezeket nevezte meg ugyanis elsődleges szempontként a kereskedő kiválasztása során.

A külföldről termékeket rendelők 66 százaléka pedig azt állította, hogyha a kiszállítás környezetre gyakorolt hatásáról rendelkeznének információkkal, akkor hajlandóak lennének akár a magasabb árat is kifizetni ugyanazon termékért. A kutatás szerint a visszaküldés során hagyott ökológiai lábnyomról kapott részletes adatok birtokában tízből hat vásárló akár a visszaküldés lehetőségétől is hajlandó lenne elállni, ami egyébként az Egyesült Királyság piacán igen komoly gondot jelent az online kereskedőknek, akik a sorozatos termékvisszaküldőktől csak a tavalyi év során mintegy 22 milliárd euró értékben kaptak vissza termékeket.

A pár évvel ezelőtti etikus termelés, mint fő szempont a vásárlás során ezzel egy időben azonban kezd háttérbe szorulni. A környezetbarát csomagolás fontosabb lett, mint az, hogy milyen körülmények és üzleti gyakorlat mellett készül egy adott termék.

A vásárlók mintegy ötöde már most is csak fenntarthatósági szempontból makulátlan termékeket vásárol, 6 százalékuknak fontos a környezetbarát csomagolás, ha egy-egy termék kiválasztásáról van szó. Szintén 6 százalék mérlegeli, hogy a termék anyaga mennyire környezetbarát, csak 5 százalékuknak fontos, hogy etikus termék kerüljön a kosárba, és 4 százalékuk nyilatkozott úgy, hogy a kiszállítás ökológiai lábnyomát is górcső alá veszi egy-egy termék kiválasztásakor.

A legfontosabb tényező ezen kutatás szerint továbbra is az ár (41%) és a termék minősége (25%), de a környezetvédelmi és fenntarthatósági szempontok egyre nagyobb szerepet játszanak a vásárlás során.

És mik azok a tényezők, amik alapján egy-egy vásárló eldönti, hogy egy termék mennyire környezetbarát? A kutatás szerint a termék csomagolását a vásárlók 47 százaléka tartja fontosnak, és 44 százalékuk a termékinformációkat is átnézi ennek eldöntéséhez. A vásárlók mintegy negyede a kereskedők marketing anyagait böngészve, 17 százalékuk pedig az influencereken keresztül is próbál környezetvédelemmel kapcsolatos termékinformációkat szerezni egy-egy vásárlás előtt.