“Az év Zöld Kkv-ja” díjat nyert a FOXPOST

“Az év Zöld Kkv-ja" díjat nyert a FOXPOST

Szeptember 6-án, a hónap egyik kiemelkedő eseményén a FOXPOST megnyerte a “Green Awards 2022” díjat “Az Év Zöld Kkv-ja” kategóriában. A pályázatot a Magyar Bankholding, a Solar Markt, az E.ON Hungária, a PwC Magyarország, és a Portfolio Csoport közösen alapította. Az ország legjobb „zöld” projektjeinek versenyében összesen 5 kategóriában indultak a vállalkozások. A neves gazdasági és klímakutató szakemberekből álló zsűri az innovációt, a fenntartható üzleti modellért tett erőfeszítéseket díjazta.

A szakmai díj fontos elismerése 7 éve tartó munkájuknak, a fenntartható üzleti működés és az innováció érdekében tett törekvéseiknek, és megkérdőjelezhetetlen elismerése annak, hogy jó úton járnak. A díjjal kapcsolatban Bengyel Ádámot, a FOXPOST vezérigazgató-társalapítóját kérdeztük.

“Az év Zöld Kkv-ja" díjat nyert a FOXPOST
Forrás: Portfolio/Stiller Ákos

Mi számotokra a fenntarthatóság alapköve?

A csomagautomatás szállítást többek között az teszi fenntarthatóvá, hogy a FOXPOST sok csomagot szállít egy helyre, ráadásul a csomagautomaták sok más átvételi ponttal ellentétben úgy vannak kihelyezve, hogy az átvevőknek se jelentsen külön programot a csomag átvétele vagy feladása. A fenntartható kiszállítás mellet a minőség is kiemelkedően fontos, így a csomagok 96%-ot meghaladó pontossággal, OTD-vel (On Time Delivery – időben történő kiszállítás) kerülnek betöltésre. A minőségi kiszállítás iránti igény a felhasználók részéről is megmutatkozik, hiszen csomagjaikat leggyakrabban 24 órán belül át is veszik. Ráadásul olyan ritmusban, ahogy az életvitelükhöz ez a legkedvezőbben illik.

Ezen is túlmutatóan egy ennél átfogóbb, a teljes hozzáállásunkat méltató, óriási elismerésben van részünk, és nem szerénykedünk hírét adni, mivel a fenntarthatóság a FOXPOST-nál a kezdetektől a küldetés része.

Az első automata telepítésétől a ma működő 700 automatáig hosszú út vezetett, de van, ami nem változott: a csomagok iránt érzett felelősség, az ügyfelek tisztelete, a szakma iránti alázat és elkötelezettség, valamint az a hit, hogy lehet fenntartható módon formálni a jövő logisztikáját.

Hogyan mutatkozik meg nálatok az ESG szemlélet a mindennapokban?

Fenntarthatósági törekvéseinkkel tudatosan az ENSZ Fenntartható Fejlődési Céljainak elérésére törekszünk. Az ESG (Environment-Social-Governance) – szemlélet cégünk életét valóban napi szinten befolyásolja.

Környezeti hatások, Environment – nem kis kihívás egy logisztikai cégnek. Létezik nem ”greenwashing” válasz?

A csomaglogisztikai szolgáltatások jelentős környezetterhelést generálnak, főként a városi légszennyezettség, károsanyag-kibocsátás, zajterhelés, infrastruktúra tekintetében. A fenntartható működést már az üzleti modellünk megalkotásakor is szem előtt tartottuk, és hiszünk abban, hogy a csomagautomaták alkalmazása hatékony, környezettudatos megoldást biztosít hosszú távon is a növekvő e-kereskedelmi igényekre. A kiscsomag-szállításban hálózatunk a legsűrűbb városi lefedettséget biztosítja a PUDO (pick-up drop-off) ágazaton belül. ​Egy csomagautomatánk megközelítőleg 5 kézi PUDO pont kapacitásának felel meg. Kapacitás szempontjából a csomagautomatákhoz a futárok egyszerre jóval több csomagot tudnak kiszállítani, mintha egyenként kellene a csomagokat célba juttatni. A járatszervezéseket nézve egy házhozszállításos jármű 100-150, míg a FOXPOST furgonok 800-1000 csomagot szállítanak el naponta.

A FOXPOST immár több mint 7 éve elérhető Magyarországon. Az ország egyik leginnovatívabb logtech (Logistics Technology) cége a csomagautomatás küldési és átvételi módra specializálódott. Tisztán magyar tulajdonú, a legnagyobb magyarországi csomagautomata-hálózattal rendelkező, és az egyik legnépszerűbb hazai logisztikai szolgáltató. Az alapítók szándéka az indulástól kezdve az volt, hogy ez a csomagkézbesítési mód egy könnyen kezelhető, rugalmas, és környezettudatos alternatívát jelentsen az ismert házhozszállítási megoldásokkal szemben. Az automatás kézbesítési forma világszinten is rohamosan terjed, rugalmassága és költséghatékonysága mellett a környezettudatosságban, de még az érintkezésmentességben megmutatkozó előnyei miatt is.

 

Egyik kiemelt célunk, hogy kibocsátásunkat folyamatosan csökkentsük, és ezt mi monitorozzuk is – ennek első lépése a pontos mérés. Ezzel párhuzamosan, működési hatékonyságunkat növelve csökkentjük az egy csomagra eső kibocsátást. A tavalyi évben átlagos kibocsátásunk 0,23 CO2e kg/csomag volt, ezt az értéket igyekszünk az idei évben tovább csökkenteni. A Greenhouse Gas Protocol (továbbiakban GHG Protocol) Corporate Standard Scope 2 útmutatásait használjuk üvegházhatású gázkibocsátásunk nyilvántartására. A GHG Protocol célja, hogy hozzásegítse a vállalatokat és más szervezeteket a valós üvegházhatású gázkibocsátásaik nyilvántartásához olyan módon, hogy az átlátható és más szervezetek adataival összehasonlítható legyen. Továbbá, hogy a nyilvántartásokra alapozva hozzájáruljon hatékony és sikeres kibocsátás-csökkentési projektekhez.

A saját működés optimalizálása mellett van egyéb vállalási lehetőség?

Nem csak az előzőek szerint lehet az eszközeink használatát tudatosan tervezni. Fontosnak tartjuk a körkörös gazdaság elvét, igyekszünk a munkánk során keletkező hulladékmennyiséget minimalizálni. A csomagok szállítására speciális ládákat használunk, hogy ne sérüljenek meg a nem professzionálisan csomagolt küldemények sem, valamint a csomagmozgatás hatékonyságát tudjuk biztosítani ezzel. Ládáink élettartamát javítással növeljük, a leselejtezett ládákat a gyártónak visszajuttatjuk újrahasznosítás céljából. 2021 szeptemberétől a regisztrált magánszemélyek csomagfeladása során megszűnt a papíralapú nyugtakiadás, így jelentősen csökkentettük a tevékenységünk által keletkezett hulladék mennyiségét. Hulladékainkat szelektíven gyűjtjük, és az elszállításra specializálódott feldolgozó vállalattal kötöttünk szerződést.

Ha túllépünk a saját teendőkön, akkor jön a társadalmi vállalások tárháza. Másokkal együttműködve még többet tehetünk a környezetért. A helyi légszennyezettség csökkentése érdekében kifejezetten kibocsátás-csökkentési céllal indult a tavalyi évben a bookline.hu és a FOXPOST közös pilot projektje. Akciónk célja a zéróközeli kibocsátás elérése volt. Az együttműködés keretében azt vállaltuk, hogy 100%-ban elektromos furgonokkal szállítjuk a Bookline webáruházból rendelt csomagokat Budapesten belül. Célunk a továbbiakban a projekt kiterjesztése mind időben, mind a vidéki desztinációk viszonylatában.

Mindezen törekvéseken túl az idén az Express One-nal közösen szerepet vállaltunk egy közcélú kutatási projekt lebonyolításában, az Ökológiai Kutatóközpont Vízi Ökológiai Intézetének My Pond elnevezésű projektjében. A külföldön már nagy sikerrel használt közösségi tudomány (citizen science) módszerét használva a projekt célja a kerti és városi kistavak élővilágának vizsgálata a lakosság segítségével, illetve adatbázis létrehozása volt a megszerzett adatokból. A vízmintavételi csomagok el- és visszajuttatása kutatásuk legkritikusabb eleme, és olyan logisztikai kihívás volt, ami a FOXPOST csomagautomaták bevonásával vált megoldhatóvá.

Forrás: FOXPOST

A társadalmi hatásokat nézve vannak kiemelt célcsoportok, akikre nagyobb figyelmet fordít a FOXPOST?

A FOXPOST csomaglogisztikai szolgáltatóként az online vásárlások generálta árumozgások kiszolgálásával járul hozzá ügyfelei jólétéhez, kényelméhez. Ezzel munkahelyeket is teremtünk, munkatársainknak nagyon jól kiszámítható, stabil jövedelmet és kiváló munkakörülményeket biztosítunk.

Az emberek kezdenek rájönni, hogy ahogy nő a volumen, egyre nehezebb a sok futárcéghez igazítani a magánéleti programokat, emiatt pedig egyre nagyobb lesz az igény a csomagautomatákra. Ezeket persze kényelmes távolságra kell elhelyezni a lakásoktól és a munkahelyektől. A célunk, hogy a jövőben senkinek ne kelljen várnia a futárra.

A FOXPOST elkötelezett támogatója a felnövekvő generáció fejlesztésének, lehetőségeik megteremtésének, ezért folyamatosan együttműködünk a Bátor Tábor Alapítvánnyal, az Amigos a gyerekekért Alapítvánnyal, valamint a Tündérpakk Alapítvánnyal is.

Elsődlegesen azt figyeljük, hol tudunk azzal segíteni, amihez a legjobban értünk: ahol lehet, szállítmányozási megoldásokat biztosítunk az együttműködéseinkben, különös figyelemmel arra, hogyan állhat az országos csomagautomata-hálózatunk a társadalom szolgálatára. Az idei évben drámai következményekkel járó háborús esemény kapcsán, a Magyar Ökumenikus Segélyszervezettel együttműködésben gyakorlatilag azonnal tudtunk reagálni az adománygyűjtés során felmerülő logisztikai igényekre, hathatós segítséget nyújtva ezáltal a rászorultak ellátásában.

Vannak további területek, ahol tudtok segíteni?

Bőségesen találunk teendőt. Például az oktatásügyben tudjuk, hogy olykor más jellegű támogatás szükséges. Az idei évtől megkezdjük a közös munkát a Budapesti Gazdasági Egyetemmel, valamint támogattuk az Alternatív Közgazdasági Gimnázium tanulóinak egy nemzetközi versenyen való részvételét, melyen logisztikai témájú robotikai projektjük ezüstérmes lett.
Vállalásainkról és eredményeinkről második éve fenntarthatósági jelentést készítünk, és két nyelven (magyar, angol) publikáljuk.

A gazdasági hatásokat, governance-t nézve támaszt bennetek kötelességérzést, hogy 100%-os magyar tulajdonú vállalkozásként tennetek kell a magyar gazdaságért?

Erős versenykörnyezetben dolgozunk, a digitalizációs fejlesztéseinkkel, az érintkezésmentes kiszolgálással, segítőkész vevőszolgálatunkkal és a csomagkövetés lehetőségével magas minőséget biztosítva segítjük lakossági ügyfeleinket és üzleti partnereinket. A folyamatos versenyhelyzet lehetőséget és egyben kihívást is jelent számunkra, amely hatékonyabb és fenntarthatóbb működésre ösztönöz minket. Szintén küldetésünk része, hogy segítsük a magyar kis- és középvállalkozókat, hogy eredményesen tudják építeni saját vállalkozásaikat. Befektetéseinknél – akár az új csomagautomaták megrendelése során is – fontos szempont, hogy magyar gyártókkal tudjunk együttműködni. Valamint már említettük korábban: a munkavállalói iránt is felelősséggel tartozik a cég, hogy a fizetésük biztos megélhetést biztosítson számukra és családjaik számára – nem beszélve arról, hogy ők egyben a hazai gazdaság fogyasztói.

Összegezve, a FOXPOST 7 éve arra törekszik, hogy minél kisebb károsanyag-kibocsátás mellett tudja formálni a jövő logisztikáját. Büszkék vagyunk arra, hogy fenntartható folyamatokat építünk, minőségi munkát végzünk átlátható árazás mellet – hazai piacon magyar vállalatként -, hogy a felhasználóink megbíznak bennünk, és arra, hogy ahogyan a károsanyag-kibocsátásunkat, úgy a belénk vetett bizalmat is mérési adatok támasztják alá. Mindezek alapján vállaltuk ezt a komoly szakmai megmérettetést, és őszinte büszkeséggel fogadtuk az egész csapatunkat elismerő díjat.

(Támogatott tartalom)

mm
Kosárérték

E-kereskedelmi magazin - hasznos információk kezdő, haladó és profi e-kereskedőknek.

Üzenet a szerzőnek

Kérdésed van?
Hozzászólnál?

Vedd fel a kapcsolatot a szerzővel, várjuk az üzenetedet!