A megvásárolt termékek közel ötöde visszáruként végzi Amerikában

A megvásárolt termékek közel ötöde visszáruként végzi Amerikában

Majdnem minden ötödik értékesített terméket voltak kénytelen visszavásárolni az amerikai kiskereskedők 2021-ben, összesen mintegy 761 milliárd dollár értékben. Az összeg nagyságát jól jelzi, hogy az így kieső forgalom nagyobb, mint amit az Egyesült Államok 2020-ban honvédelemre költött.

A hagyományos bolti lopások mellett egyre komolyabb veszélyt jelentenek az áruk visszaküldésével kapcsolatban elkövetett visszaélések, amelyek dollárban mérve is milliós károkat okoznak a kereskedőknek. Az amerikai Nemzeti Kereskedelmi Szövetség (National Retail Federation) és az Apriss piackutató által végzett közös kutatás szerint a visszaváltott termékek közel 10 százaléka bűncselekményhez köthető.

A kutatás 2021 őszén készült, az októberi-novemberi adatoknak köszönhetően a felmérés már az ünnepi szezon során mutatkozó fogyasztói magatartást is bemutatja, melynek a főbb megállapításai a következők:

  • A visszaküldött áruk értéke 2020 novembere és 2021 októbere között összesen 761 milliárd dollárra rúgott az amerikai kiskereskedelemben.
  • Minden elköltött 1 milliárd dollár termékből végül 166 millió dollár értékben vissza is küldték a vevők a kereskedőknek a megvásárolt árukat.
  • Minden 100 dollár értékben visszaküldött termékből legalább 10 dolláros, visszaélésekre is visszavezethető kára keletkezett a kereskedőknek.
  • Az áru visszaküldés lehetősége számos alkalommal olyan kockázatokkal jár, mint a ruhapróbálgatás (amikor egyszerűen a vevő csak megnézi a ruházati terméket, majd a kereskedő kontójára visszaküldi), a bolti lopások vagy egyéb csalások.
Forrás: National Retail Federation

A kutatás szerint az áruk visszaküldésének lehetősége – az ezzel kapcsolatos károk ellenére – továbbra is számos lehetőséget rejt magában, már ami a vevők megszerzését illeti. A többcsatornás értékesítési modellel dolgozó kereskedők szerint azok a vásárlók, akik a fizikai értékesítési ponton váltanak vissza terméket, legtöbbször az online felületeken költik el az így visszakapott összeget. A megfelelően menedzselt visszáru tehát egyben remek lehetőség is a már megszerzett és megismert vásárlók megtartására.

A legnagyobb kihívást a termékek visszaküldésével kapcsolatban az amerikai kereskedők szerint a következők jelentik:

  • Jelentősen megnövelik az eladással kapcsolatos költségeket.
  • Számos alkalommal előfordulnak csalások, illetve olyan termékvisszaváltások, amikor a vásárló már használta az adott terméket, és úgy akarja visszakapni a pénzét.
  • A visszaküldött termékek logisztikájával kapcsolatban keletkező költségek és az áruk újbóli listázása között eltelő meglehetősen hosszú idő.
  • A vásárlók által nem megfelelően dokumentált cserefolyamatok.
  • A termékek újbóli értékesítésével és csomagolásukkal járó munka.
  • A területen egyre inkább szervezett bűnözői csoportok.
  • Az elveszett/sérült termékcsomagolások miatt kieső bevételek.
Forrás: National Retail Federation

A termékek visszaküldésével kapcsolatos visszaélések és az okozott károk persze kezelhetőek, ezt azonban tovább nehezíti az amerikai piacon vásárlók körében meglehetősen népszerű, online vásárlások hagyományos boltokban történő visszaváltása. A Buy-Online-Return-In-Store, azaz BORIS, meglehetősen kényelmes és rugalmas lehetőséget teremt a termékek visszaváltására, de egyben számos visszaélésre is lehetőséget ad.

A legnépszerűbb módszer az online termékek helyszínen történő visszaváltása, amelyet a kereskedők aztán, hogy elkerüljék az elektronikus készletre való visszahelyezést, nyomott áron, helyben próbálnak meg eladni, amelyet a korábbi vevővel összejátszó vevő azonnal meg is vásárol.

A termékek visszaküldésével kapcsolatos csalások jelentősen növelhetik a kereskedők költségeit és egyben hatalmas adóbevétel-kiesést is okoznak. Az átlagfizetéseket alapul véve, amely évi 35800 dollárt jelent egy alkalmazott esetében, közel kétmillió munkahely megszűnésével járó anyagi károkat okozott tavaly az amerikai kiskereskedelemben a jelenség.

A kereskedelmi szövetség megállapításai szerint a termékvisszaküldések miatt meghiúsuló kereskedelmi tranzakciók egyben közel 5 milliárdos szövetségi és 1.6 milliárdos helyi adóbevétel-kiesést is jelentettek a kormányzat számára.

mm
Jóbi Attila

Onlinemarketing-menedzser, újságíró, médiamenedzser és tartalomipari beszállító.

Üzenet a szerzőnek

Kérdésed van?
Hozzászólnál?

Vedd fel a kapcsolatot a szerzővel, várjuk az üzenetedet!