A legnagyobb amerikai tulajdonú piacterek mellett egyre több szerényebb platformot hoznak létre kisebb vállalatok Európában. Ha forgalmuk nem is hasonlítható az óriásokéhoz, sokszor nagyon népszerűek.

A német Hawesko Group borkereskedő online piacteret alapít – írta az Ecommerce News hírportál. Az új platform kiegészíti a vállalat jelenleg is működő online boltját. A fő cél az, hogy egy kézből kínálják a vevőknek a prémium minőségi borok teljes palettáját. A Hawesko Group 14 üzleti partnerén keresztül kínál borokat a német piacon. A virtuális térben a Hawesko.de online áruházzal van jelen. A cég 2022-es pénzügyi évben 671,5 millió euró árbevételt ért el, amiből 242,4 milliót hozott az e-kereskedelmi divízió.

Az online vállalkozás előkészületeket folytat annak érdekében, hogy piactérré bővüljön. Az új platformot 2024 elején akarják elindítani. A tervek szerint – pestiesen szólva: – „lekáderezik” azokat a vállalatokat, amelyek be akarnak lépni a piactérre. Arra lesznek kíváncsiak, hogy a termékek, amiket a platformra hoznak, kiegészítik-e a meglévő kínálatot vagy sem. Olyan eladókat várnak, amelyek prémium színvonalú borokat kínálnak. A vásárlóknak látniuk kell, melyik borászat ajánlja a figyelmükbe a termékét. A szállítási feltételekről a piactéren kell megállapodniuk a feleknek.

A Hawesko egyfajta „egy helyről mindent” lehetőséget akar kínálni a borkedvelőknek, akik értékelik a kiváló minőséget. „Tekintve, milyen hatalmas a kínálat a borpiacon és milyen gyorsan bővül, illetve változik a megvásárolható portéka, a vállalati piactér létesítése kínálja a legjobb, leggyorsabb lehetőséget ahhoz, hogy alkalmazkodjunk az új feltételekhez” – monda Alex Kim, a Hawesko GmbH igazgatója.

Rikító kiskereskedők a nagyok árnyékában

Európában ugyan a két amerikai óriás, az Amazon és az eBay piactere bonyolítja le a legnagyobb forgalmat, ám ezek árnyékában sok kisebb, helyi szereplő próbálja felhívni magára a figyelmet, nem is sikertelenül. Kis és közepes vállalatok igyekeznek piactér létesítésével jobban elérni célközönségüket. Tevékenységüknek köszönhetően gyorsan nő az e-kereskedelem népszerűsége. Sok fogyasztó ahelyett, hogy a Google-on keresgélné az árut, amire szükség van, egyből kedvenc online piacterét keresi fel.

Franciaország Európa leginkább „piactérmániás” országa. Ennek köszönhető, hogy az Amazon mellett a helyi vállalkozások is nagyon népszerűek. Hasonló a helyzet Németországgal is. A helyi olasz piactereket sokan keresik fel külföldről is, főként a ruházati divattal foglalkozókat.
Ami a régiót illeti: Litvániában jönnek fel az olyan helyi platformok, mint a Vinted. Lengyelországban nem igazán érett az e-kereskedelem, de az Allegro üdítő kivételt képez ez alól. A romániai piacterek, mint az eMAG Németországot, Olaszországot és Magyarországot is megcélozták. Csehország Európa egyik leggyorsabban fejlődő „piactérországa”. Az online kereskedelem éves átlagban 16 százalékkal bővült 2017 és 2021 között.

Visszatérve a Hawesko terveire: a cég adatai szerint jelenleg ötezerféle bort kínálnak. A piactérnek köszönhetően ezt a mennyiséget öt számjegyűre akarják növelni. A több eladónak köszönhetően gyorsabban követhetik a borpiacon megjelenő új trendeket. Hamarabb elérhetővé tehetik az újdonságokat a fogyasztóknak. A jövőben a borhoz hasonló élvezeti termékek szélesebb körét kínáló platformmá bővíthetik piacterüket.