A 2020-as év legfontosabb témái az e-kereskedelemben

A 2020-as év legfontosabb témái az e-kereskedelemben

Ahogyan azt év vége felé szoktuk, ismét visszatekintünk az elmúlt év legjelentősebb eseményeire. Azt biztosan elmondhatjuk, hogy így vagy úgy, de mozgalmas évet zártunk – talán az egyik legmozgalmasabbat az e-kereskedelem történetében.

Közösségimédia-trendek

Az év első cikke az idei közösségimédia-trendekkel foglalkozott, amelyben Török-Pál Kata 4 olyan tendenciát vetített előre, amelyek rendre meg is valósultak – pedig akkor még szó sem volt világméretű COVID-járványról. Az akkor még alternatív platformnak számító TikTok mára nagykanállal kóstolt bele az e-kereskedelembe, hiszen több nagy szereplővel (Teespring, Shopify) is stratégiai együttműködésre lépett.

Ezt a 4 közösségi média trendet ne hagyd figyelmen kívül 2020-ban

A Facebook-közösségek – főként a járvány miatti korlátozások hatására – valóban erősödésnek indultak, emiatt pedig a közösségi portál számos új fejlesztést is bevezetett.

Ugyanakkor egyre többen kezdték el használni a közösségi médiát ügyfélszolgálati csatornaként is, amelyben a cég is egyre nagyobb üzletet lát, hiszen nemrég vásárolt egy komplett startupot a szolgáltatás bővítésének érdekében.

A mikroinfluenszerek jelentőségére pedig többek közt a Google reagált egy új szolgáltatással, a Shoplooppal, amely a TikTokhoz hasonló rövid videókkal igyekszik teret adni a kevés követővel rendelkező influenszerek, vagy akár az átlagemberek számára, főként kozmetikai termékek bemutatásához.

Koronavírus-járvány: meredek emelkedés

Mint nagyjából minden iparágban, az e-kereskedelemben is a pandémia határozta meg az év legfontosabb trendjeit, de az élet legtöbb területével ellentétben itt nagyrészt pozitív hozadéka volt.

Március elején a GKI szakemberei még negatív várakozásokról számoltak be az általános bizonytalanság következtében. A korlátozások hatására azonban hamar ugrásszerű növekedésnek indult a kiskereskedelmi forgalom – emlékezzünk vissza a liszttel és wc-papírral megpakolt bevásárlókocsikra, és a fertőtlenítőszerek, maszkok és egyéb higiéniai termékek átmeneti hiányára. A fizikai boltok korlátozásának és a vásárlók növekvő aggodalmának következtében a forgalom aztán egyre inkább a webshopokra terelődött, nem kis kihívásokat okozva a logisztikai szolgáltatóknak is. Számukra közben a vásárlók részéről is extra igények merültek fel, hiszen egyre fontosabb lett a találkozás- és érintésmentes kiszállítási módok biztosítása.

Az erős online lábbal rendelkező cégek jobban ellenálltak a koronavírusnak

A járvány első hulláma egyes termékek keresletét az egekbe repítette, másokét pedig a mélybe lökte, vagyis jelentős átrendeződést hozott a szokásos tavaszi trendekhez képest. A nyár persze valamilyen szintű visszaesést hozott, de a nagy piackutatók rendre azt mutatták ki, hogy a járványhelyzet tartósan változtatja meg a fogyasztói szokásokat, és az online vásárlás a pandémia után is mindennapok része marad.

Az év második felére az elemzők újabb növekedést prognosztizáltak, de nem mindenki számolt az elsőhöz hasonló bővüléssel. A harmadik negyedév végére kiderült, hogy a továbbra is szárnyal a hazai e-kereskedelem, és így összességében 30% körüli növekedést ért el a szektor.

A nagy (?) Facebook-bojkott

Nagy port vert fel a Coca-Cola és az Unilever kezdeményezése júliusban, amelyhez aztán sok kisebb-nagyobb piaci szereplő is csatlakozott, akik sorra függesztették fel hirdetéseiket a közösségi portálon. Az ügyet a Facebook gyűlöletbeszéddel és dezinformációval kapcsolatos, elégtelennek tartott intézkedései váltották ki, mégpedig elsősorban Donald Trump elnök híresen “visszafogott” posztjainak kezelését kifogásolva, amelyeket a George Floyd halálát követő tiltakozáshullám kapcsán tett közzé.

#StopHateForProfit - Nagyszabású hirdetői bojkott a Facebookon

A komolynak induló bojkott azonban végül nem gyakorolt jelentős hatást a nagy kék óriás bevételeire: mivel az aktív hirdetők száma így is kb. 1 millióval emelkedett a harmadik negyedév végére, a bevétel az előző év hasonló időszakához képest 22%-os bővülést ért el.

Végül: hogy alakult az év végi szezon?

A szokásosnak egyáltalán nem nevezhető 2020-as évben azt sem tekinthettük alapvetésnek, hogy – ahogy mindig – az ünnepi szezon most is ránt majd egy nagyot az év végi számokon. A vásárlók jelentős költéseket hoztak előre az év folyamán az otthoni munkavégzéssel, és egyáltalán az otthon töltött megnövekedett idővel összefüggésben, miközben sokan jutottak nehéz helyzetbe a munkahelyük megszűnése, ezáltal bevételeik csökkenése miatt.

Ennek ellenére ismét számos rekord dőlt meg itthon és a nagyvilágban is: az Amazon a hagyományosan júliusban megtartott Prime day-t október közepére halasztotta, amivel tulajdonképpen megkezdte a szezont, és bár vitatható módon, de 3,5 milliárd dolláros rekord forgalmat ért el. Hasonlóképp az Alibaba és a JD.com is minden eddigi rekordot megdöntött a dupla 11-es Singles’ day-en, hiszen 3 milliárd csomagot kézbesítettek, és 35,8 milliárd dolláros forgalmat könyvelhettek el egyetlen nap alatt.

Kis 2020-as Black Friday körkép

Itthon sem alakult éppen rosszul ez az időszak az e-kereskedőknek, hiszen a hazánkban töretlenül népszerű Black Friday (egyes cégeknél akár egész novemberre kiterjedő) időszakában több nagy cég ért el jelentős forgalmat.

Összességében tehát valóban elmondhatjuk, hogy kiemelkedő évet zárt az online kereskedelem, és persze senki sem egy világméretű, rengeteg áldozattal járó járvány árán akarta, de úgy tűnik, sok területen akkora előrelépés történt, ami egyébként több évbe telt volna.

mm
Buzás Attila

Újságíró, webhosting szakértő, a Kosárérték E-kereskedelmi magazin szerkesztője

Üzenet a szerzőnek

Kérdésed van?
Hozzászólnál?

Vedd fel a kapcsolatot a szerzővel, várjuk az üzenetedet!