Nem hatotta meg a bojkott a Facebookot: tovább nőtt a cég reklámbevétele

Nem hatotta meg a bojkott a Facebookot: tovább nőtt a cég reklámbevétele

A közösségi média amerikai zászlóshajója úgy látszik, megállíthatatlanul tör a világuralom felé, legalábbis ami a bevételeket illeti.

Gyakorlatilag nem tudnánk olyan hónapot mondani az évből, amikor ne lett volna valami komolyabb botrány, vagy legalábbis megugorhatatlannak tűnő akadály a Facebook előtt, amely láttán bármilyen cég növekedése megtorpanna. Az egyre kézzel foghatóbb és növekedő politikai nyomás, vagy a hirdetők bojkottja ellenére a cég reklámbevételei azonban rendületlenül növekednek: éves összehasonlításban 22 százalékkal bővültek a tavalyi harmadik üzleti negyedévhez képest.

Az előző negyedévhez viszonyítva a Facebook számai pedig még a vártnál is jobbak voltak. Történt mindez a #StopHateForProfit bojkott ellenére, amelynek során számos nagy cég vonult le a platformról júliusban, és amely végül szinte egyáltalán nem éreztette hatását a reklámbevételi oldalon. Az elemzői várakozásokkal ellentétben a részvényenként előzetesen becsült 1,91 dollár osztalék helyett a negyedév végén 2,71 dollár jutott a befektetőknek.

Különösen nagy pofon a bojkott szervezőinek az aktív hirdetők számának növekedése: egészen pontosan 1 millióval több aktív hirdetési fiók költött pénzt Facebook kampányra, mint a második negyedévben.

“Erős negyedéven vagyunk túl, a felhasználók és az vállalkozások is rá vannak utalva azokra a szolgáltatásokra, amelyek révén kapcsolatban maradhatnak, és kihasználhatják a kínálkozó üzleti lehetőségeket ezekben a nehéz időkben” írja Mark Zuckerberg a Facebook harmadik üzleti negyedévét összegző sajtóközlemény felütésében.

Történt mindez annak ellenére, hogy a cég pénzügyeiért felelős Dave Wehner július végén még arra figyelmeztette a befektetőket, hogy a harmadik negyedévben maximum 10 százalékos növekedés lehet reális a hirdetők megtorpanása után, a bojkott első három hetének adatai alapján.

Wehner figyelmeztetése ellenére az iparági elemzők közül igen kevesen voltak azok, akik komoly visszaesésre számítottak. Sokan inkább ennek pont az ellenkezőjét jósolták, mondván a bojkotthoz csatlakozó nagy hirdetők által lefoglalt helyekért öldöklő harc indul majd a kisebb vállalkozások körében. Az elhúzódó koronavírus-járvány és az azt követő e-kereskedelmi fellendülés következtében most már kijelenthetjük, az optimistáknak lett igazuk.

Nem hatotta meg a bojkott a Facebookot: tovább nőtt a cég reklámbevétele
Forrás: Facebook Investor Relations

Az aktív hirdetők számának 9 millióról 10 millióra való növekedése után a nyáron még vészharangokat kongató Dave Wehner már optimistábban nyilatkozott. Az utolsó negyedévben a hirdetési bevételek növekedés szerinte meghaladja majd a harmadik negyedévét is, tekintve, hogy “hagyományosan tovább erősödik a hirdetési helyek utáni érdeklődés a karácsonyi szezonban.“

De nemcsak a hirdetési bevételek, az aktív felhasználók száma is dinamikusan növekszik: mind a napi, mind pedig a havonta aktív felhasználókat nézve 12 százalékkal növekedett az egy évvel ezelőttihez képest. Ez alól kivételt csak az észak-amerikai kontinens jelent. A Kanadából és Egyesült Államokból érkező napi aktív felhasználók száma 198 millióról 196 millióra esett vissza, és relatív kis csökkenést a következő negyedévben is vár a vállalat a hazai piacon.

Bár a negyedéves jelentést követő céges konferenciahíváson az igazgatóság nem ment bele részletekbe az egyesült államokbeli aktív felhasználók csökkenésének esetleges okait illetően, sokak szerint ennek köze lehet a QAnon összeesküvés-elméletet terjesztő, és a járványtagadó felhasználók elleni indított kitiltási hullámnak is. Az akció során az elmúlt hónapokban több alkalommal is százezres nagyságrendben távolítottak el felhasználókat a közösségi oldalról, bár akkoriban a Facebook nem részletezte, hogy pontosan melyik régióból hányan lehettek érintettek.

A hívás során a bevételek mellett szóba kerültek azok az intézkedések is, amelyeket a “nemzet megosztottsága” miatt kellett a Facebookon foganatosítani az elnökválasztás kapcsán. A Facebook ugyanis felkészült arra is, hogy bevesse a nagy kockázatú térségekben használt eszközeit a választásokat követően. A jelentős vészhelyzetek során bevetett alkalmazások nagy részét eddig leginkább csak olyan polgárháború vagy természeti katasztrófa sújtotta országokban használták, mint Sri Lanka vagy Mianmar.

Ezek között a speciális eszközök között számos erőszakos cselekmény esetén alkalmazandó technika szerepel, amelyeket eddig még soha nem használtak amerikai földön. Azonban abban az esetben, ha a jelenlegi elnök támogatói nem fogadják el a választások végeredményét, és ígéretükhöz híven lángba borítják az Egyesült Államokat, nem haboznak majd bevetni azokat a cég hazájában sem.

A cégvezetés 2021 legnagyobb kihívásaként az egyre szigorúbb európai adatvédelmi előírásoknak megfelelő működés kidolgozását, valamint az Apple mobil operációs rendszere, az iOS 14-es verziójában megjelenő, felhasználók nyomon követését jelentősen megnehezítő technikákat tartja. Mind mondták, mindkét problémát kiemelt jelentőségűként kezelik, szorosan nyomon követik ezek alakulását, és megpróbálnak a törvényi előírásoknak megfelelően reagálni rájuk.

mm
Jóbi Attila

Onlinemarketing-menedzser, újságíró, médiamenedzser és tartalomipari beszállító.

Üzenet a szerzőnek

Kérdésed van?
Hozzászólnál?

Vedd fel a kapcsolatot a szerzővel, várjuk az üzenetedet!