Koronavírus: e-commerce áldás vagy logisztikai rémálom?

Growww Digital: tartós a koronavírus kereskedelmi hatása

Alig három hete, hogy Észak-Olaszországban elsőként felütötte a fejét Európában a Kínából induló Covid-19 vírus, a médiában csak koronavírusként emlegetett kórokozó. Azóta világszerte egyre gyorsuló ütemben terjed, és komoly károkat okoz a gazdaság minden területén: hatását sokan már most a 2008-as világválsághoz hasonlítják.

Olaszországon kívül Spanyolországban és Németországban a legmagasabb a fertőzöttek száma, azonban az Európai Unió minden országában napról napra vezetnek be eddig soha nem látott korlátozásokat. Hétfő éjféltől többek között Magyarország is lezárta a határait a személyi forgalom elől, az áruforgalom pedig a gombamód szaporodó határellenőrzések és egyre drákóibb intézkedések miatt logisztikai rémálommá változott.

Bár számos országban, többek között Olaszországban, Ausztriában és Csehországban is a második világháború óta nem látott mértékben korlátozták az állampolgárok szabad mozgáshoz való jogát, egyáltalán nem egyértelmű és biztos, hogy mindezen intézkedések ellenére a járvány nagy nyertese az e-kereskedelmi szektor lesz.

A különleges jogrend bevezetésével járó intézkedések egyik leglátványosabb és legnyilvánvalóbb hatása a hipermarketek és kiskereskedelmi egységekben tapasztalható pánikbevásárlások voltak. A korlátozások bejelentésével egy időben, szinten minden országban készletfelhalmozásba kezdett a családok többsége. A tartós élelmiszerek mellett szinte minden érintett országban ipari mennyiségben fogyott a vécépapír, illetve fertőtlenítő szerek. De hasonló tumultusok alakultak ki például azokban az országokban ahol legális a rekreációs célú marihuána fogyasztása, az erre szakosodott boltok előtt is. Ezek a hatalmas sorok persze ideális terepet jelentettek a vírus terjedéséhez is.

A legtöbb országban korlátozták a nem alapvető élelmiszerek és szolgáltatásokat nyújtó vállalkozások nyitva tartását is. Magyarországon az első iskolai tanítás nélküli napon bejelentett intézkedések értelmében 15 óráig engedélyezték a nem élelmiszert, vagy gyógyszert árusító kereskedelmi egysége nyitva tartását, de Csehországban még a kisebb élelmiszerboltokat is bezárásra kötelezték.

Ennek hatására nem csoda, hogy a vásárlók az online rendelések irányába mozdultak, ami viszont olyan értékben terhelte meg különösen az élelmiszer kiszállítással foglalkozó cégeket, hogy számos országban összeomlottak a rendszerek. Spanyolországban a hét végén már számos online kereskedő korlátozni kezdte azt, hogy kik adhatnak le online megrendeléseket és csak a bizonyítottan fogyatékkal élők és idős, veszélyeztetett korosztály számára tették lehetővé a kiszállítást.

A lakhelyelhagyás és fogalom korlátozása következében pedig az áruk kiszállítása is logisztikai káoszba fulladt, ahogyan a készletek feltöltése is komoly fennakadásokba ütközött emiatt. Bár a kisebb volumenben rendelő kereskedők vannak a legnagyobb veszélyben, már az Amazonnál is komoly kételek merültek fel azzal kapcsolatban, hogy idén képes lesz-e a cég újra megszervezni a tavaly nagy sikert aratott Prime Dayt, melynek során 48 óra alatt mintegy 175 millió terméket sikerült értékesíteniük.

De mit tehetnek azok a kisebb e-kereskedők, akiknek nem állnak rendelkezésre olyan kapacitások, mint az Amazon szintű nagy cégeknek a járvány idején?

  1. Alaposan nézzük át a beszállítói láncunkat, és készüljünk fel arra, hogy a készletek feltöltése jóval nehezebben fog menni, mint korábban, de a próbáljuk meg kerülni a túlzott készletfelhalmozást!
  2. Bár Európában nem jellemző, hogy korlátoznák az áruforgalmat, nem árt rugalmasnak lennünk és felkészülnünk arra, hogy különösen a Kínából, vagy a gócpontokból érkező termékeket kivegyük a katalógusunkból, illetve más forrásból próbájuk beszerezni.
  3. Folyamatosan monitorozzuk a kiszállítások menetét és avatkozzunk be, amennyiben szükséges! Egyre komolyabb gondot okoz a túlterhelt kiszállító cégeknek ellátni a feladataikat, sőt elképzelhető az is, hogy új partnert kell keresnünk, amennyiben veszélyezteti az üzletünket.
  4. Ügyeljünk arra, hogy a raktározással és logisztikával foglalkozó munkatársaink el tudják látni a feladataikat! Ha kell, akkor erősítsük csapatunkat, hiszen elképzelhető, hogy lesznek olyan kollégák, akik nem tudnak majd bejutni a munkahelyre, vagy megbetegednek.
  5. Folyamatosan tájékoztassuk az ügyfeleinket! Semmi nem rosszabb annál, amikor a már megrendelt és kifizetett termék esetén, azt kell közölnünk vásárlóval, hogy nem tudjuk teljesíteni a megrendelését.
  6. Magunk is tájékozódjunk folyamatosan, hiszen a helyzet óráról órára változik, a jelenlegi válság pedig nemcsak a kereskedelmet, de alighanem a hétköznapi életünket is alapvetően formálja majd át.
mm
Jóbi Attila

Onlinemarketing-menedzser, újságíró, médiamenedzser és tartalomipari beszállító.

Üzenet a szerzőnek

Kérdésed van?
Hozzászólnál?

Vedd fel a kapcsolatot a szerzővel, várjuk az üzenetedet!