Az elektronikus kereskedelem szélsebes fejlődésénél csak a webáruházak és az online piacterek logisztikai kiszolgálása alakul át gyorsabban. A koronavírus-járvány idején sok hagyományos kereskedő rákényszerült internetes értékesítésének felpörgetésére, ami magával húzta az ezt kiszolgáló háttér-infrastruktúrát is. Azóta még erre az ösztönzőre sincs szükség a tempó tartásához.

Az elektronikus kereskedelem élharcosa a világon, az Egyesült Államok online kereskedelmi iparága – írta az ágazat logisztikai hátterét áttekintő cikkében a Talking Logistics hírportálon Walter Heil, az amerikai Parcel Perform elnökhelyettese. Az elmúlt tíz évben az e-kereskedelem forgalma évi 13-18 százalékos tempóban nőtt az Egyesült Államokban, és szakértői becslések szerint 2028-ig további évi hat százalékkal bővülhet.

A Heil vállalatának piackutató részlege, a Parcel Monitor 130 ország 1500 vállalatának adatait követi nyomon. Ez az jelenti, hogy több száz millió csomag szállításának tapasztalataiból szűri le következtetéseit. Ennek alapján úgy látják, hogy az e-kereskedelem említett növekedése mögött a raktárak, elosztóközpontok automatizációja, a fulfillment pontosabbá válása és további gyorsulása áll majd. Ezt alátámasztja a LogisticsIQ legutóbbi tanulmánya, melyből az derül ki hogy a raktárak automatizálásával kapcsolatos technológiák értékesítésének piaca eléri a 30 milliárd dolláros értéket 2026-ra. Ez azt jelenti, hogy ennek a részpiacnak a növekedési üteme 2020 és 2026 között évi 14 százalék lesz.

Látványosan csökken logisztikai szektorban a kiszállítási idő

Az Egyesült Államokban a csomagok tranzitszállítási ideje a 2022 első negyedévben mért 3,5 napról a negyedik negyedévre 2,19 napra csökkent. Ez egyszerűen azt jelenti, hogy a fogyasztók érezhetően gyorsabban jutnak hozzá az interneten megvásárolt termékekhez, mint korábban. A vállalatok ennek köszönhetőn növelhetik rendeléséi forgalmukat és spórolhatnak logisztikai, szállítási költségeiken.

Az első értékesítési próbálkozások sikeressége is jelentősen javult. A 2022-es első negyedévi 83 százalékról az év utolsó három hónapjára 98 százalékra ugrott. Ha 2023 első félévének átlagát nézzük, akkor 95 százalékos hatékonyságot kapunk. Ez főként annak köszönhető, hogy javult a kommunikáció a vásárlók és a futárszolgálatok között. A technikai fejlesztéseknek köszönhetően a fogyasztók pontosabb tájékoztatást kapnak a megvásárolt áru érkezéséről és jobb nyomon követési szolgáltatást vehetnek igénybe.

A vitás esetek gyakorisága hat-nyolc százalék között ingadozik. A leggyakrabban az a gond, hogy az ügyfél nincs a kézbesítésre megbeszélt helyen a megfelelő időben. A másik fél részéről a pontatlan tájékoztatás merül fel a megrendelt áru aktuális helyével kapcsolatban. A 2022-es évről rendelkezésre álló adatok szerint az USA-ban a viták 82 százalékát a szállítással kapcsolatos nézeteltérések okozták. Ez arra figyelmezteti az e-kereskedőket, hogy akkor járnak el okosan, ha teljesítményadataik alapján választják ki logisztikai partnereiket.

Nem ördöngösség a vásárló lelkébe látni

A fulfillment fejlődésének viszonylag új iránya az átvevőpontokra szállítás. Ezt az Egyesült Államokban 2022-ben még csak a vásárlók 2-3 százaléka vette igénybe, míg 2023-ra három százalék fölé nőtt az arányuk. Ezzel egyidejűleg a termékek várakozási ideje a kiszállítási időn belül 49 százalékról 52 százalékra kúszott fel.

A csomagok ilyen átadása a fogyasztók nézőpontjából határozott előnyökkel jár – elsősorban az átvétel rugalmasságával –, ám csak akkor, ha az átvevőpontok könnyen elérhető helyen, a fogyasztókhoz viszonylag közel vannak. Ennek szellemében ezek megválasztásakor érdemes együttműködni helyi szervezetekkel, például az áruházakkal, amelyek jó helyszínt kínálnak.

A Rakuten Insigth Global piackutató cég friss felmérése szerint a fogyasztók az USA-ban a költségeket és az áru megszerzésének sebességét együtt veszik figyelembe online megrendeléseik szállítási feltételeinél. Ez azt jelenti, hogy a kereskedőknek és logisztikai partnereiknek ezt a két szempontot kell kissé előnyben részesíteniük a fenntarthatósággal és a kényelemmel szemben.

Kialakul a vásárlás vegyes modellje

A vásárlók 42 százaléka a megfelelő információk hiányát kifogásolta, amikor arról kérdezték őket, mi okozza nekik a legtöbb frusztrációk az interneten vásárolt termékekkel kapcsolatban. Ez persze nem a logisztikai cégek sara. Ugyanakkor a hiányos információkra alapozott vásárlás vezet a legtöbbször az áru visszaküldéséhez, ami már szállítási kihívást jelent.

A vevők 38 százaléka nem találja elég könnyen kezelhetőnek a webáruházak online felületeit. Ugyanilyen arányban hiányolják a raktárkészletekkel kapcsolatos információt. Harmaduk nem találja kielégítőnek a fogyasztók támogatását, 17 százalékuk szerint kevés a fizetési lehetőség. Az online kereskedelemről rendelkezésre álló adatok jól tükrözték a pandémia előtti és utáni helyzetet. Európában és az USA-ban az interneten vásárolt termékek aránya 2022-ben 19 százalék alá süllyed a 2021-es majdnem 43 százalékról. A magyarázat egyszerű: a vásárlók visszatértek a hagyományos boltokba.

Az NIQ felmérése azonban érdekes változást mutatott 2023-ban. A megkérdezettek 80 százaléka azt mondta, hogy gyakran veszi igénybe párhuzamosan az online és az offline vásárlás lehetőségét. Ez arra utal, hogy az elektronikus kereskedelem növekedése a fogyasztók kiszolgálásában stabilizálódik. A kereskedők jelentős része úgy reagál erre, hogy igyekszik mindkét csatornát kihasználni.