Majdnem két hónapja tartja lázban az e-kereskedőket a kérdés: kötelezően meg kell-e adni (tényleg kötelezhetők-e arra, hogy igénybe vegyék) a Magyar Postát mint kiszállítási opciót? Nagyon úgy néz ki, hogy a válasz: igen. A jogalkotói szándékot tisztázó magyarázat a posta helyzetbe hozását illetően azonban továbbra sincs.  A szándék, ahogyan a központi elképzelés gyakorlati lebonyolíthatósága sem lett érthetőbb. 

Február 6-án írtunk arról a kormányrendeletről, amelynek értelmében minden olyan webshopnak kötelező feltüntetni az MPL által nyújtott csomagküldési szolgáltatás lehetőségét, akinek a termékköre a Magyar Posta Általános Szerződési Feltételeibe beleillik. Ez alaphangon is több ezer webáruházat jelent, amelyeknek egy jelentős része eddig a posta szolgáltatását nem biztosította. Vagyis: az ügyfelei számára nem ajánlotta fel az MPL-lel való kiszállítás lehetőségét. Így nagy kérdés volt, hogy akár csak az adminisztratív oldalával (szerződéskötés, egyeztetések, stb.) hogyan fog az állami vállalat megbirkózni.

Ezen túl is számos egyéb kérdés merült fel a webshop-üzemeltetők körében,  ezeket főként a közösségimédia-csoportokban olvashattuk. Ilyenek voltak például:

  • Egyáltalán kötelező lesz-e valóban leszerződni az MPL-lel?
  • Hogyan alakulnak majd a kiszállítás költségei?
  • A megadott áron kell továbbértékesíteni a csomagküldés díját, vagy el lehet térni tőle?
  • Meg lehet-e adni a Posta által vállalt szállítási határidőtől eltérő dátumot?
  • Előre kell-e sorolni az MPL szállítási opciót a többihez képest?

A mainstream médiában az utóbbi napokban többen is belekezdtek a rendelettel keletkeztetett, nem világos helyzet ilyen-olyan értelmezéséhez, valamint a felmerült kérdések tisztázásához. De célba érni eddig valójában senkinek nem sikerült.

Az érdekvédelmi vezető türelemre int

Az e-kereskedők szakmai érdekképviseletét ellátó Ecommerce Hungary Egyesület január 26-án hivatalos állásfoglalás-kéréssel fordult a Nemzetgazdasági Minisztériumhoz az ügyben, azonban tudtunkkal még nem reagáltak a megkeresésre. Ormós Zoltán alelnök a legutóbbi Facebook-videójában türelemre intette a szakmát, és biztosította a kereskedőket arról, hogy amint többet megtudnak, meg fogják tenni a megfelelő érdekvédelmi lépéseket.

A fenti kérdések egy részére viszont mégiscsak választ kaptunk, mivel napokban megjelent a posta.hu weboldalon két aloldal: az egyik egy webáruházi regisztrációs felület, a másikon pedig partneri szerződéskötésre van lehetőség. Ebből annyi kiderült, hogy egyrészt valóban kötelező lesz az együttműködés, másrészt pedig ezt tehetjük szerződött partnerként, de szerződés nélkül is. Utóbbi esetben egy konkrét árszabás is olvasható az oldalon, amelynek értelmében a szállítási díjak a következőképpen alakulnak:

  • Csomagautomatába, Posta Pontra vagy postára kézbesítve: bruttó 990 Ft/db.
  • Háznál történő kézbesítés esetén: 0-10 kg-ig bruttó 1990 Ft/db.
  • Háznál történő kézbesítés esetén: 10-20 kg-ig bruttó 2990 Ft/db.
  • Háznál történő kézbesítés esetén: 20-40 kg-ig bruttó 5990 Ft/db.

A posta versenyképes árainak árnyéka

Az áraik tehát versenyképesnek, átlagosnak mondhatók. Ezek akkor érvényesek, ha nem kötünk külön szerződést a Postával! Ilyenkor csupán annyi a dolgunk, hogy beküldjük az adatainkat a regisztrációs űrlapon, és a webshopban feltüntetjük ezt a szállítási opciót. Viszont ebben az esetben az MPL nem vállalja, hogy a csomagokért eljön a raktárunkhoz, így azokat nekünk kell eljuttatni az átvételi pontig. Ha viszont partneri szerződést kötünk, a Postától egyedi díjszabást és többletszolgáltatásokat is kapunk. Erről a következő tájékoztatás olvasható:

“Társaságunk az általános szerződési feltételei szerint nyújtott postai szolgáltatásnál magasabb szintű, nagyobb számú értéknövelt szolgáltatást és egyéb speciális feltételt tartalmazó postai (kézbesítési) szolgáltatás igénybevételére is lehetőséget biztosít azoknak, akik üzleti partnerként szerződnek. Szerződött üzleti partnereink részére a postai szolgáltatáshoz kapcsolódó többletszolgáltatásokat kedvezőbb áron nyújtjuk, és a megrendelt értékesített termékek háznál történő felvételére is lehetőséget biztosítunk.”

Vagyis ebben az esetben már ki fognak jönni a csomagjainkért, és további, itt nem részletezett többletszolgáltatás is elérhető lesz számunkra. Opció lehet az is, ha a Postával szerződött közvetítőn keresztül vesszük igénybe a szolgáltatást, mivel a rendelet elviekben erre is lehetőséget ad. Több webshop-üzemeltető kapott erről tájékoztató e-mailt, amelyben például – bizonyos mennyiség felett – vállalják ezek a cégek, hogy eljönnek a csomagokért. Azonban a jogalkotó állásfoglalásának hiányában még erről is csak találgatni tudunk.

Örülünk, Vincent?

Az eredeti hír felröppenése finoman szólva nem okozott osztatlan örömöt az e-kereskedők körében. A gyakorlati kérdéseken túl a szakmai fórumokon többen vitatták a rendelet jogi megfelelőségét, illetve aggodalmukat fejezték ki amiatt, hogy újabb állami eszközzel próbálnak beleszólni a piaci versenybe. A legtöbben viszont a Posta szolgáltatásainak minőségét kifogásolták, különböző rossz tapasztalatokat osztottak meg, vagy az árakat nem tartották megfelelőnek. 

Ez az aggodalom folytatódni látszik, mivel a mostani “tájékoztatás” is nyitva hagy számos kérdést. Kisebb webshopoknál például felmerül, hogy ha egy csomagszállítóval meg akar egyezni egy adott mennyiségre vonatkozó díjszabásról, de az MPL ebből jelentős hányadot visz el, akkor hogyan tudja majd teljesíteni a vállalt csomagszámot a másik szolgáltató felé. További probléma, hogy a szerződés nélküli viszonyban a saját szállítással járó nyűgöket és költségeket nem szívesen vállanák a kereskedők, főleg, ha az átvevőpont messze esik a telephelyüktől. 

Ezekre a problémákra az alapvető megfejtés még mindig leginkább az, hogy túl kell árazni a Postánál feltüntetett díjakat, és akkor vélhetően nem választja majd senki a szolgáltatást. A kérdés az, hogy ezt vajon megtehetik-e a kereskedők, vagy kötelező a postai árszabást alkalmazniuk?  További aggodalomra ad okot, hogy ha valóban ráengedik a Postára a hazai webshopok csomagforgalmának akárcsak egy kis részét is, azt milyen minőségben fogják tudni kiszolgálni. Ehhez nyilvánvalóan bővítésre, infrastruktúra-fejlesztésre van szükség, de erről ezidáig semmilyen információ nem látott napvilágot.

kérdéseket feltettük a Magyar Posta kommunikációs osztályának is. Cikkünk megjelenéséig nem kaptunk rájuk választ. Ha ez megtörténik, a cikket frissíteni fogjuk.