Továbbra is nagy a bizonytalanság a decemberben megjelent kormányrendelet kapcsán, amely kötelezi az e-kereskedőket az MPL-es szállítási opció feltüntetésére. Ebben a cikkben összegyűjtöttük, hogy mit lehet aktuálisan tudni (és mit nem) a kötelezettségekről, hol tart az Ecommerce Hungary az érdekvédelemben, illetve mik a korai tapasztalatok a postával.

Az Ecommerce Hungary képviselői januárban hívták fel a figyelmet az említett rendeletre.  Először csak találgatni lehetett, hogy valóban szerződni kell-e mindenkinek az MPL-lel. Sokan kezdtek spekulációkba, amíg aztán a Posta el nem kezdett leveleket kiküldeni az e-kereskedőknek, illetve februárban a weboldalukon is megjelent némi információ – röviden a következők:

  • Minden B2C kereskedőre érvényes a kötelezettség, akinek a termékeit a Posta az ÁSZF-je szerint elszállíthatja.
  • Nem kötelező szerződni, lehet csupán regisztrálni is, vagy ennek hiányában lakossági árakon lehetséges csomagot feladni.
  • Szerződéses partnereknek egyedi árazás lesz érvényben, és nekik eljön a csomagokért az MPL.
  • Regisztrált webshopoknak fix díjszabással vállalják a szállítást, a csomagokat viszont nekik kell bevinni az átvevőpontra.
  • Nemcsak közvetlenül a Postával szerződhetünk, hanem intézhetjük egy velük szerződésben álló partnerrel is a szállítást. Viszont ebben az esetben is az MPL-t kell feltüntetni a webshopban.

Mint sokan mások, ezt követően mi is küldtünk kérdéseket a Posta sajtóosztályára. Többek között azt kérdeztük, hogy felkészültek-e a megnövekedett forgalomra, megszabják-e a fogyasztók felé feltüntetett árakat, illetve a kereskedők milyen szállítási határidőket adhatnak meg. Sajnos érdemben nem kaptunk választ ezekre a kérdésekre. Ehelyett a lentihez hasonló, promóciós felhangú mondatok érkeztek:

“Társaságunknál évről évre dinamikusan emelkedik a belföldi csomagszolgáltatások igénybevétele. Elmondható, hogy jelentős mértékű növekedést a covid időszaka alatt realizáltunk, azt követően ez a tendencia kissé visszaesett, de 2023-tól kezdődően ismét 10% feletti mértékben növekszik a kezelt csomagok száma.”

Február 19-én, a Posta weboldalán megjelent rövid tájékoztatásból megtudhattuk, hogy azért még kizárólagosságot nem ír elő a rendelet, szóval mindenki nyugodtan használhat más szállítási opciókat is az MPL mellett.

Hatósági árak?

Az Ecommerce Expo rendezvényen Balczó Barnabás, a Magyar Posta Zrt. vezérigazgatója némileg árnyalta a képet. Előadásából – a sorok között olvasva – az derült ki, hogy a szerződéssel nem, csupán regisztrációval rendelkező webshopoknak a szállítást a Posta által megadott árakon kell továbbértékesíteni a fogyasztók felé.

A vezérigazgató azt is elmondta, hogy amennyiben egyéb költséget (csomagolás, adminisztráció stb.) is érvényesít egy webshop a szállítási díjon felül, azt csak a többi szolgáltatóval megegyező módon teheti meg. Ez tehát gyakorlatilag hatósági ár bevezetését jelenti. És ez jogilag felvethet néhány kérdést.

Balczó megnyugtatott mindenkit azzal, hogy az Expót követő napokban (vagy még aznap) fent lesz a Posta weboldalán egy kifejezetten webshopoknak szóló Gyakori Kérdések menüpont, amely minden lényeges kérdést megválaszol. Sajnos erre – hosszas keresés ellenére – azóta sem tudtunk rábukkanni.

[UPDATE: Cikkünk publikálása óta megjelent a posta weboldalán webáruházakra ezügyben vonatkozó Gyakori Kérdések menüpont, amelyeknek tartalma néhány kérdésben árnyalja fent vázolt képet. Ilyenek például:

  • kötelesek a webshopok az ÁSZF szerinti árakat kitenni, ha nincs külön szerződésük a Postával, kivéve, ha kedvezőbb feltételeket (pl. ingyenes szállítást) adnak meg.

  • Csomagolási és egyéb költségek továbbra is felszámíthatóak, azonban elvárás, hogy ezen költségek a Magyar Posta díjain felül jelenjenek meg, vagyis külön tételként.

  • A vezérigazgató állítását, miszerint várható némi türelmi idő, a GYIK nem támasztja alá.

  • A nem szerződött webshopoknak  minden lehetséges csomagkézbesítési módot fel kell tüntetniük.

  • A regisztrált webshopok részére a Magyar Posta ingyenes online címiratkitöltő alkalmazást biztosít. ]

 

Forradalmi hangulat az érdekvédelemnél

Az Ecommerce Hungary Egyesület szakemberei nem tartják egyértelműnek a fix árak alkalmazásának kényszerét. Facebook bejelentkezéseikben Ormós Zoltán jelenlegi és Csányi Zoltán korábbi alelnök  többször is elmondta, hogy nem tűnik elképzelhetőnek és életszerűnek a megszabott árak kötelezettsége. Tapasztalataik szerint a webshopok a szállítási díjakat mindig is rugalmasan kezelték, és egyfajta marketingeszközként is alkamazzák. Az érdekvédelmi szervezet arra készül, hogy március 14-én egy 12 pontos állásfoglalást fog kiadni, amelynek néhány pontját már 6-án ismertették:

  • Milyen áron köteles feltüntetni a Magyar Postától megrendelt szolgáltatás árát (alap- és többletszolgáltatás) a webáruház a fogyasztó felé szóló kommunikációban?
  • Milyen szállítási határidőt tüntethet fel a Magyar Postától megrendelt postai szolgáltatásra vonatkozóan a webáruház a fogyasztó felé szóló kommunikációban?
  • Ha a webáruház nem adja meg, hogy melyik futárszolgáltatóval dolgozik, a szerződött futárszolgáltatói közül, hanem csak a “házhoz kézbesítés” a választható opció (…), akkor is fel kell tüntetni az MPL-t?
  • Megfelel-e a webáruház a jogszabályi előírásnak, ha csak az MPL házhozszállítás szolgáltatását tünteti fel a honlapján, és a fix pontos átvételre már kizárólag másik szolgáltatót tüntet fel?
  • Lehet-e regisztráltként és szerződött partnerként is feladni egy ügyfélnek?

Ezekre és a további kérdésekre az Egyesület válaszokat is megfogalmazott, amelyek tükrözik az e-kereskedők érdekeit. Ormós Zoltán elmondta, hogy amennyiben a Posta reagál a megkeresése, a válaszoktól függően tovább fogják folytatni a harcot a jobb feltételekért.

Széttárt karok a postán

Úgy tűnik, nemcsak a kereskedők és az érdekvédelmi szervezet nem kaptak megfelelő tájékoztatást. Egy Pest megyei webshop vezetője mesélte el, hogy korábban nem szállított az MPL-lel, de hallott a rendeletről, és jogkövető módon fel is vette ezt a szállítási opciót. Azóta naponta többen is rendeltek már tőle MPL-es kiszállítással, ami számára leginkább bosszúsággal járt, hiszen emiatt rendszeresen be kell állni a sorba a postán. Ahogy az lenni szokott, a hét ablakból maximum kettőnél volt ügyintézés, szóval a várakozási idő sem elhanyagolható. Azonban hiába regisztrált, a postahivatalban nem tudta feladni a csomagjait a tájékoztatóban feltüntetett árakon – egyelőre csak a lakossági díjszabást tudták neki felajánlani.

Megkérdeztük az említett postahivatal vezetőjét is. Ő azt mondta, ugyan hallott erről valamit a sajtóban, de hivatalosan még nem tájékoztatták őket a rendelettel kapcsolatban. Arra számít, hogy a határidő lejártáig (azaz március 28-ig) remélhetőleg jön majd valamilyen információ a központtól. Azt valószínűsítette, hogy a regisztrált webshopok kapnak majd egy számot vagy kódot, amivel ők be tudják azonosítani a cégeket. Szerinte így válik majd lehetségessé a számukra felajánlott díjazás alkalmazása.

A fentiek alapján nem látszik túlzásnak kijelenteni azt, hogy a rendelet előkészítése nem volt túl alapos és körültekintő. Mindenesetre: a Kosárérték továbbra is követi az eseményeket, s a fejleményekről próbáljuk első kézből értesíteni az olvasóinkat.