A közösségi média túl dinamikus és kompetitív tér ahhoz, hogy ami tavalyelőtt jól működött, az idén is garantáltan hozza ugyanazokat az eredményeket: muszáj lépést tartani a legújabb áramlatokkal és tisztában lenni a fejlesztésekkel, különben lemaradunk. Emiatt fontos beszélnünk a különböző trendekről, amiket érdemes követni, ha magas eléréseket és jól teljesítő hirdetéseket, vagyis megtérülő befektetéseket szeretnénk.

1. A social mint új kereső

Aki nincs jelen a közösségi médiában, az nincs jelen a keresési térben sem. A trendek azt mutatják, hogy egyre többen keresnek a Google helyett a Facebook és az Instagram keresőjében. Amelyik vállalatnak nincs céges profilja a közösségi oldalakon, azt nem fogják megtalálni, és amelyik nem posztol rendszeresen friss tartalmat, annak az oldala nem lesz érdekes a közönség számára.

2. Még pontosabb mérések

2023-ra elérkeztünk oda, hogy gyakorlatilag mindent mérni tudunk, ezért trend lett adatalapon követni, fizetni, gyártani is. Ennek alapfeltétele a weboldalak felszerelése mindennel, amivel csak lehetséges (Analytics, GTM, Pixel stb.), valamint az UTM-kódok folyamatos, pontos és kivétel nélküli használata. Mindegy, hogy egy blogbejegyzés Facebookra posztolásáról vagy egy nagy hirdetési kampányról van szó, a paraméterezés elengedhetetlen feltétele a jó analitikának, ami pedig remek alapot szolgáltat az üzleti tervezéshez, online stratégiához, tartalomgyártáshoz és a hatékonyságvizsgálatokhoz is.

3. Saját tartalmak gyártása

Ami néhány évvel ezelőtt még elment, az mára vállalhatatlanná vált. 2023-ban már nem lehet a socialt letudni annyival, hogy termékleírásokat posztolunk a Facebookra. Saját tartalmak gyártása nélkül olyan alacsony lesz az organikus elérés és olyan magas a fizetett kattintási költség, hogy az egész nem éri meg a fáradságot. Szerencsére ezzel párhuzamosan egyre inkább elfogadott, hogy gyakorlatilag ugyanazt a tartalmat posztoljuk a különböző csatornákra, a nyilvánvaló módosításokkal. A felület ma már kevésbé fontos, mint maga a tartalom, ezzel párhuzamosan a kontent felértékelődött – legyen eredeti, színes, érdekes, meglepő, ötletes és kettősen releváns a közönség és a termék vonatkozásában. Nem kell tökéletesnek lennie, telefonnal felvett videók, nem profin bevilágított képek is megteszik, az Instagram és a TikTok előretörésével ma már ez lett a norma. A lényeg a személyesség.

4. Személyesebb ügyfélszolgálat

Ez alapesetben azt jelenti, hogy minden megkeresésre reagálni kell – akkor is, ha nem a jó öreg céges e-mailre, hanem mondjuk az Instagramon keresztül érkezik, privát üzenetben. A felhasználó számára nincs különbség abban, hogy egy személynek vagy brandnek küld üzenetet, sztorira reagál, kommentel vagy Twitteren jelöl be: választ vár. Jó ötlet néhány példát a nyilvánosságban is bemutatni, mondjuk egy jól megoldott esetet képernyőfotóval kiposztolni – persze a vásárló engedélyével. Az ilyenek nagyban növelik a felhasználói bizalmat, ami középtávon bevételben mérhető, ráadásul a Sprout Social médiaügynökség szerint az innovatív brandek körében már versenyezni kell a felhasználói kérések minél teljesebb kielégítéséért.

5. Válságban a közösségi kereskedelem

A közösségi vásárlás eszközei most éppen visszaszorulnak, de a szakértők szerint ez átmeneti. A kereskedő akkor jár a legjobban, ha leköveti az egyes felületek technológiai változtatásait, de nem lép sokkal hátrébb, mint amennyire muszáj. Ahogy a Hootsuite fogalmaz a 2023-as social trendekről szóló kiadványában: a bizalomhiány a legnagyobb akadály a közösségi vásárlás további terjedése előtt. Aki ezt az akadályt áttöri, jelentős versenyelőnyre tesz szert, amit egy 10 ezres mintán elvégzett Accenture tanulmány állapít meg. Vagyis a bizalomépítés a kulcs, méghozzá ott, ahol a leginkább hiányzik: adatvédelem, visszatérítés, garancia, lassú teljesítés, információhiány.

6. UGC-creatorok, nano-influenszerek, employee advocacy

Érdekes trend az úgynevezett felhasználóitartalom-készítők megjelenése: ezek a userek nem influenszerek, hanem olyan magánemberek, akik ellenszolgáltatásért készítenek felhasználói tartalomnak látszó anyagokat. Vigyázzunk, mert Magyarországon a jogszabályok szigorúan veszik az úgynevezett testimonialokat, vagyis csak arról állíthatjuk, hogy a vásárlónk, aki tényleg az is. Egyre elterjedtebb a nagyobb márkák esetében is a nano-influenszerek használata: ezek a felhasználók kisebb követőbázissal rendelkeznek, de az engagement rátájuk lényegesen (3-4-szer) magasabb, mint a több tíz- vagy százezer követős nagy neveknek. Az employee advocacy pedig nem mást jelent, mint a saját alkalmazottak használata a cég “követeiként”. Ez a technológiai cégeknél elterjedt gyakorlat, de a kereskedelemben is meg fog jelenni.

7. Rövid, de saját videók

Youtube Shorts, Instagram Reels, TikTok. A tartalomnak ma már nem kell olyan kimunkáltnak és komolynak lenni. 2023-ban sokkal értékesebb egy fürdőszobában fölvett saját reel, mint egy stúdióban fotózott sorozat, amit nem mi készítettünk. Egyrészt ma már a videó az elsődleges médium, másrészt az originalitás felülmúlja a minőséget, pontosabban ő maga a minőség.

8. A kicsikből lesznek a nagyok

Trenddé vált a kisebb platformok használata, és ez igaz az eddig kis jelentőségű nagyokra is. Kevés még a Bing-hirdetés, a LinkedIn-tartalomgyártó, a Pinterest-reklám, de ez nem jelenti azt, hogy nem érdemes ezeken hirdetni. Szakértői tapasztalatok szerint jelenleg a jól paraméterezett Bing-keresőhirdetések ROI-ja jobb, mint a hagyományos Google Search reklámoknak, a Pinterest pedig nemrég azt közölte, hogy náluk a ROI kétszeres minden más közösségi oldalhoz képest.

9. AI és AR a főáramban

A felhasználók számára látható és kevésbé konkrét formában is egyre nagyobb teret kap a mesterséges intelligencia és a kiterjesztett valóság. Egyrészt ma már a Meta hirdetéseinél is alapvetően algoritmusok szabályozzák a célzást, és csak másodlagosan van jelentősége az Ads Manager beállításoknak. Másrészt a TikTok esetében alapnézetnek számító ForYou (Neked) teljes mértékben AI-alapon működik. A különböző filterek, a mozgó hátterek mind-mind az AR birodalmába tartoznak, és azok a márkák, amik hatékonyan képesek meglovagolni ezt az áramlatot, jobb organikus elérést tudnak realizálni azoknál, akik még mindig nem hajlandók elfogadni, hogy ez nem valami komolytalan dolog, hanem egy új norma.

10. Az Instagram továbbra is hatékony

Sokan temették az Instagramot tavaly, de szinte biztosan megmarad a jelentősége. Igaz ugyan, hogy a fotómegosztó főként a milleniálok körében népszerű és a Z-generációsok inkább csak csetelésre használják, de még néhány évig biztosan nem megy sehova a platform. A HubSpot tavalyi adatai szerint globálisan a B2B vállalatok 63%-a tervezi növelni az Instagramra fordítható büdzséjét 2023-ban.

+1. ROI, ROI, ROI

A közösségimarketing-trendek trendek követése költséges lehet, így a saját tartalmak gyártása, az influenszerekkel és más tartalomkészítőkkel való együttműködés, a fizetett forgalom és a technológiai fejlesztés is, de a költségeket sosem érdemes önmagában nézni. Mindig azt kell megvizsgálni, van-e esély a befektetés megtérülésére. Riasztó lehet, ha egy közepes követőtáborral rendelkező influenszer egymillió forintot kér a szponzorált posztjáért, azonban adatalapon könnyedén megjósolható, mennyi bevételt generál majd közvetlenül ez a tartalom, a jó paraméterezés révén pedig utólag ellenőrizhető, hogy tényleg beváltotta-e a hozzá fűzött reményeket. Ha igen, akkor nem volt sok érte az az egymillió forint.