A kék univerzum üdvöskéje egyre inkább lemaradni látszik a meredek léptekkel haladó TikTok mögött – dacára annak, hogy módszeresen másolja annak megoldásait.

Az internetes platformok, médiacsatornák, az elektronikus kereskedelem és általában az egész online világ folyamatos változásban van a kezdetek óta. Ha visszagondolunk azokra az időkre, amikor a 90-es években szinte egyeduralkodó AltaVistát a Google és a Yahoo letaszították a trónról, vagy – hogy egy hazai példát mondjunk – a 2002-ben indult, és sokáig a leglátogatottabb hazai oldalt, az iWiWet küldte a süllyesztőbe a Facebook térnyerése, jól látható ez a tendencia “történelmi” távlataiban is. Jelenleg pedig épp annak lehetünk tanúi, hogy a nagy kék óriás, és a pár éve még trendinek számító, alapvetően képmegosztóként indult, majd a cégcsoportba vont Instagram kezd teret veszíteni egy olyan közösségimédia-platform felemelkedésével, mint a TikTok, amit – valljuk be – néhány éve még a komolyabb üzleti szereplők megmosolyogtak.

Az alapvetően mobilappok és mobilról történő internetforgalmi adatok elemzésével foglalkozó AppAnnie 2021 év végi előrejelzése azt vetítette előre, hogy 2022-ben a TikTok felhasználóinak száma eléri majd a másfél milliárd főt, szemben az Instagram egymilliárdjával. Ez azért is nagy érvágás a Facebook-csoportnak, mert nyilván ők is látják, hogy az egyes platformok felhasználói között korosztályban is nagy különbségek vannak: a Facebook egyre inkább “elöregszik”, az Instagram ezért főleg a fiatalabbak számára lett pozícionálva. Ám úgy tűnik, hogy a TikTok kezdi őt megverni a saját pályáján, miközben egyre erőteljesebben nyomul előre a reklámpiacon, ezen belül is az e-kereskedelemre fókuszáló területen, ami különösen az utóbbi 2 év tendenciáit nézve majd’ mindegyik platform egyik legfőbb bevételi forrása lett.

Megoldás: koppintás?

Éppen ezért az Instagram think-tankjei igyekeznek mindent megtenni azért, hogy minél vonzóbbá tegyék a platformot a fiatal felhasználók számára, és ezt részben nem mással, mint az újdonsült rivális megoldásainak másolásával igyekeznek elérni. A közösségimédia-trendekkel foglalkozó SocialMediaToday.com 2021 december végi cikkében összeszedte azokat a gyanúsan replikának tűnő elemeket, amelyeket az év folyamán az Instagram bevezetett, vagy készült a bevezetésükre. Ezekből néhány szemléletes példa:

  • Reels. A rövid, 15 másodperces videós formátum, amelyről korábban részletesen beszámoltunk, magáért beszél, hiszen legfontosabb ismérve a TikTok-videók legjellemzőbb vonása: a rövid, lényegre törő tartalom. Az sem véletlen, hogy elsőként Indiában élesítették ezt a funkciót, ahonnan a kínai platformot nem sokkal korábban kitiltották.
  • Vertical feed for Stories. A népszerű Történet folyam függőlegesen lapozható verziója ugyan nem került még bevezetésre, de 2021 februárjában a platform egyik fejlesztője, Alessandro Paluzzi a TechCrunch számára kiszivárogtatta, hogy ennek tesztelésén dolgoznak. Ez szintén egyértelműen a TikTok működésére hajaz.
  • Remix option for Reels. Ezzel korábbi és új tartalmakat lehet egy képben megjeleníteni, amelyek osztott képernyős módon jelennek meg. Gyanúsan hasonlít ez is a TikTok egyik népszerű videóeffekjéhez, a Duethez…
  • Audio Tab. A TikTok alapvetőnek számító “Sounds” funkciójához kísértetiesen hasonlóan itt is választhatunk megfelelő zenei aláfestést a Reels videónkhoz ebben a menüpontban. Az egyes dalokra kattintva ugyanúgy példákat is láthatunk azokra az egyéb videóka, amelyekhez szintén az adott dalt használták fel.
  • Text-to-speech. Ennek segítségével a beírt szöveget a TikTokban már-már kultikussá vált, szenvtelen hangú szövegfelolvasó segítségével jeleníthetjük meg a Reelsben is. Extra funkcióként több hang közül is választhatunk, de ez a lényegen nem sokat változtat.
  • Élő vásárlási események a karácsonyi szezonban. Maga a livestream shopping műfaja a távol-keleten lett határtalanul népszerű, amelyből kiindulva a “nyugati” szereplők is előszeretettel próbálkoztak vele, élen az Instagrammal. Tavaly november elejétől karácsonyig minden pénteken indítottak ilyen eseményeket, amelyeket a Shop tabon belül a “Holiday picks” menüpontból lehetett elérni.

“2022 nagy év lesz az Instagram számára”

Úgy tűnik, az üzletág vezetője, Adam Mosseri nem osztja a fenti aggodalmakat, hiszen év eleji videóbejegyzésében nagy várakozásokkal tekint a jövőbe:

View this post on Instagram

 

A post shared by Adam Mosseri (@mosseri)


A tavalyi év fantasztikus eseményeinek hangsúlyozásán túl (mint például a Squid game sorozat megjelenése, vagy Britney Spears kiszabadítása) elmondta, hogy 2022-ben a fókusz a videós tartalmakon, vagyis a Reels funkcióinak további fejlesztésén, és azok egyre népszerűbbé tételén lesz. Ez természetesen egybecseng a Facebook – illetve immár Meta – nagyvezére, Mark Zuckerberg korábbi, befektetőkhöz intézett szavaival:

„Nagyon nagy hangsúlyt fektetünk arra, hogy bárki számára megkönnyítsük a videók létrehozását, majd azt, hogy ezeket a videókat minden szolgáltatásunkban megtekinthesse, kezdve a Facebookkal és az Instagrammal.”

Mosseri a Reels fejlesztésén túl a transzparenciát, a tartalmak feletti nagyobb kontrollt is hangsúlyozta, illetve utalt arra, hogy az idei évben újra kell gondolni az Instagramot magát, hiszen ők már többé nem egy képmegosztó platformként definiálják magukat. Ehhez mérten azt ígérte, hogy megduplázzák a videós tartalmakra fordított figyelmüket, és ezen funkciókat a Reels köré fogják csoportosítani. További fontos területként említette az üzenetküldés fejlesztését, de ezzel kapcsolatban még ennél is kevesebb konkrétum hangzott el.

Az, hogy ez elég lesz-e a meredek emelkedést mutató kínai rivális térnyerésének megakadályozására, vagy tartogatnak még meglepetéseket akár a “nagy testvér” által vizionált, AR fejlesztésekre épülő metaverzum bevonásával, még a jövő zenéje.