A TikTok vitán felül a legdinamikusabb közösségi oldal manapság, nemcsak a felhasználók számának növekedése miatt (már Magyarországon is 2 millió körül jár), hanem az egész rendszer felépítése tekintetében is. Míg a YouTube éppen a változatlanságáról és a kvázi lassúságáról híres, a TikTok videómegosztó a gyorsaságról, a tartalmak bődületes bőségéről és a fogyasztás nagyon sajátos módjáról.

A TikTok idővonala alapértelmezésben teljesen máshogy áll össze, mint mondjuk az Instagram. Amikor megnyitjuk az alkalmazást, nem azok videóit látjuk, akiket követünk, hanem az úgynevezett Neked oldalt (For You Page), és a használat is ehhez igazodik: a felhasználók többsége szinte sosem a követett profilokat nézi, hanem ezt. Épp emiatt van, hogy a TikTokon bárkinek lehet több százezres elérése egy jól eltalált videóval – ha az algoritmus is úgy akarja. Ezért sok tartalomkészítő nem a csatornaépítésre teszi a hangsúlyt (sőt sokaknak több, kísértetiesen hasonló csatornájuk is van), hanem minden egyes posztjában odateszi magát, hiszen így válhat virálissá, vagyis minden videó új esély, új kezdet. Ezt pedig marketingesként hiba nem kihasználni.

Influenszer marketing

Olyan cégek is kihasználják a TikTok nyújtotta lehetőségeket, amelyek adott esetben nincsenek is jelen a platformon saját csatornával. Nincs másra szükség, csak egy követőbázissal rendelkező influencerre, aki közvetíti a brand üzenetét, ajánlatát a célközönség felé.

Erre példa a magyarországi OTP Bank tiktokos reklámkampánya. Több fiatal influenszerrel promótálták az OTP Mobilbank kiadásfigyelő funkcióját, a 24 éves korig díjmentes OTP Junior számlacsomagjukat, vagy éppen az “Influencer Parlament Kerekasztal-beszélgetésüket”. Ezzel pontosan a célközönséghez juttatták el üzeneteiket, hiszen fiatal tartalomgyártók fiatal követői látták a videókat.

Példák:

@viviensapi

Nem mindig a vastagabb kártya mögött van a nagyobb bankszámla! ☝️? #hirdetés #otpjunior

♬ Uplifting Background Inspirational Music – Romansenykmusic

@adriennmakk

#reklám Tudtátok ,hogy sokkal könnyebben is intézhetitek a pénzügyeiteket? Nézzük csak! Hm.. pont egy gombnyomással! Mindezt az OTP Juniorral. #OTPJunior #felelosseglehetoseg #otpmobilbank

♬ eredeti hang – Adrienn Makk

Gyertek velem vásárolni!

Ehhez sem kell más, csak influencerek. Ők készítenek videókat arról, hogy az adott üzletben, webáruházban, stb. milyen jó dolgokat lehet vásárolni, mit érdemes venni. Rengeteg videó szól például arról, milyen termékeket lehet venni Amazonon. Ez azt mutatja be, mik a készítő kedvenc kütyüjei, amiket Amazonról rendelt:

De vannak külön videók az Amazon konyhai, fürdőszobai, vagy éppen irodai termékeiről is:

Ha menővé teszik az influencerek a márkát és a trendet, egy ponton túl önálló életre is kelhet. Erre jó példa az ikeás bevásárlás: ma már önszántukból készítenek tartalomgyártók videókat arról, hogy miket vásárolnak az Ikeában. Ennél nem is létezik jobb ingyen reklám.

Még nagyobb aktivitást lehet kiváltani, ha a felbérelt tartalomgyártó kap egy saját kuponkódot is, amit ajánlhat követőinek. Így a követők úgy érzik, jutalmat kapnak amiatt, hogy követik kedvenc influenszerüket és a felkínált kedvezményt fel akarják használni. Erre jó példa az About You reklámja:

Kihívástrendek indítása

Az utóbbi hónapokban sokan találkozhattunk az Univer Erős Pista által elindított “Pistázd meg!” reklámkampány különböző leágazásaival. Nem csak televíziós, rádiós és YouTube-reklámra költött a cég, de a TikTokon is megjelentek. Több influencerrel is együttműködtek, hogy készítsenek “Pistázd meg!” videókat, melyekben különböző ételekre tesznek Erős Pistát. A reklámkampányról, a kihívásban résztvevő influenszerekről sokan kritikus videókban reagáltak, még a legsikeresebb magyar YouTuber, Dancsó Péter is videót készített róla, ez pedig még sikeresebbé tette a reklámkampányt.
A legnagyobb visszhangot Forstner Csenge TikTokja váltotta ki:

@csengeforstner

Ti mit pistáznátok meg? Vegyetek részt a challangeben? #univerhungary #erőspista #pistázdmeg

♬ original sound – Csenge Forstner

Az egyik legsikeresebb ilyen kampányt a Chipotle mexikói étteremlánc készítette. A kihívásban résztvevőknek egy étellel megrakott tállal úgy kellett megpöccinteniük a tál tetejét, hogy az pont a teli tál tetejére röppenjen. Annyira sikeres lett, hogy tömegek készítettek önszántukból ilyen videót, amivel egyben a Chipotle étteremláncot is reklámozták:

Saját csatorna létrehozása

Sok cég van jelen saját csatornával, saját videókkal a TikTokon. Egy jól kivitelezett TikTok csatornával könnyű elérni, hogy a felhasználók azonosulhassanak a branddel. Két szembetűnő hasonlóság van a legtöbb ilyen csatorna között: gyakori a videófeltöltés, hogy a lehető leggyakrabban találkozzanak a brand tartalmával, valamint gyakran van egy bizonyos arca a csatornának, akit megjegyezhetnek a felhasználók. Az is fontos, hogy külön erre a platformra specializált tartalom készüljön, ne ugyanaz, ami a többi közösségi oldalra is.

Pizza King

Követik a jól ismert trendeket. Elsősorban nyereményjátékokat készítenek az “utca emberével”. Pl. megkérik az arra járókat, hogy mondjanak 10 másodperc alatt 3 olasz várost, vagy éppen 3 olasz autómárkát. Ha sikerül, kapnak egy szelet pizzát.

Ettől a brand kedvesnek és emberközelinek tűnik. Ráadásul mivel olasz márkákat kérdeznek, a néző automatikusan arra asszociál, hogy a Pizza King minőségi, olasz pizzát készít. Olyanokat is csinálnak, hogy egy járókelőt megkérnek arra, hogy süssenek együtt pizzát, és ezt meg is eszik.

Van, hogy olyan videót készítenek, mintha egy gasztroblog tesztelné az éttermüket, és még pontozzák is magukat. Ezzel azt az érzést ültetik el a közönségben, hogy a Pizza King milyen minőségi és őszinte.

 

NBA

Külön a TikTokra szánt videókkal szereztek nagy népszerűséget a platformon. A rövid, szórakoztató kosaras videók mellett olyanok is felkerülnek, amiken keresztül új oldaláról ismerhetjük meg a játékosokat:.

@nba

Bennedict Mathurin is FEARLESS ? ?: @Pacers #nba #basketball #snake #rookie

♬ original sound – NBA

H&M

A rövid videóikban valójában nagyon kevés dolog történik: a lényeg, hogy azt éreztessék, menő a szett, amit látunk. Letisztult képi világának köszönhetően nem vonja el szinte semmi a figyelmet a lényegről, a ruháról.

Ezen a videón például nem történik szinte semmi, mégis nagyon pörgős, ahogy a másodperc töredéke alatt több sapkát is látunk a főszereplőn. A márka nagyon ráérzett a TikTok formanyelvére, és arra, hogy itt minden tizedmásodpercek alatt dől el.

Affiliate lehetőségek

Szinte trend a TikTokra affiliate tartalmat gyártani, sokan szeretik is nézni az ilyen videókat, ami ugye egy tartalommarketing-funkciójú anyag esetében maga a cél. A tartalomgyártó nem csinál mást, mint keres az Amazonon, az Aliexpressen vagy az Etsyn néhány különösen érdekesnek tűnő terméket, ezekre affiliate szerződést köt, majd bemutatja a használatukat. Az eladások után a tartalomkészítő százalékot kap. Nagyon elterjedtek például a kínai lakáskütyükről szóló TikTokok vagy a különböző elektronikai cikkekről készült videók.

 

Egy biztos: aki a TikTokon kezd el organikusan reklámozni, annak hozzá kell szoknia egyfajta káoszhoz, ami ezt az egész rendszert minden elemében áthatja. Akinek ez kevésbé fér bele az ízlésébe vagy a stratégiájába, az természetesen választhatja a fizetett hirdetéseket is, de erről majd egy következő cikkben fogunk írni.