A kiterjesztett valóság (AR) népszerűsége évről-évre dinamikusan növekszik: egyes előrejelzések szerint a felhasználók száma 2021-re elérheti a 2 milliárdot. A Business Insider Intelligence friss kutatása az AR technológia lehetőségeit és jelenlétét vizsgálja a közösségi médiában. Ha a becsléseik helyesek, ennek az eszköznek az alkalmazása hamarosan megkerülhetetlen lesz a márkatulajdonosok és a kereskedők körében is.

Biztosan emlékszünk még az utcákon a telefonjukat maguk előtt tartva furcsán rohangáló fiatalokra, akik lelkesen vadászták a Pokémonokat (ha éppen mi magunk nem voltunk köztük). Nos, az AR azóta is töretlenül fejlődik, és számos cég meglátta benne a üzleti lehetőségeket.

A techjury.net idei becslése szerint ennek a piacnak az értéke idén 3,5 milliárd dollár környékén mozog, és még nagy potenciált rejt. Az egyik legnagyobb amerikai startup platform, az AngelList jelenleg 1929 AR startup céget tart nyilván. A Business Insider New York-i üzleti elemző- és hírportál pedig a jelenlegi felhasználók számát 1,5 milliárdra becsüli, ami 2023-ra közel járhat a 2,5 milliárdhoz.

Kiterjesztett valóság - hogyan segítheti az AR a kereskedelmet?

Maga a technológia már régóta ismert, hisz a hasonlóan működő virtuális valóság (VR) elméleti alapjait, és az első fejre szerelhető kijelzőt még 1968-ban alkotta meg kollégáival a számítógépes grafika “atyja”, Ivan Sutherland. Az AR tulajdonképpen ennek ötvözése a valósággal, és a kamerás okostelefonok megjelenésével a felhasználóknak már eleve rendelkezésére áll az alkalmas eszköz ennek használatához.

Főbb felhasználási területek

Számos alkalmazási módja létezik az AR-nek, a gyártási folyamatoktól kezdve a vásárlás megkönnyítésén át egészen a marketingig. Használják például gyártósorok felügyeletére: az különböző egységek állapotát azok valós képére vetítve gyorsan ellenőrizheti az üzemvezető, hogy hol van szükség karbantartásra.

De az üzletekben történő, vagy akár online vásárlások során is alkalmazzák. Utóbbira az egyik legismertebb példa az IKEA Place applikációja, amellyel az otthonunkban tudjuk megnézni, hogy a választott bútor hogy mutat majd a helyén. A divatcikkek forgalmazásánál is régóta használják, hiszen a Converse cipőit már 2012 óta “felpróbálhatjuk” íly módon, mielőtt online megrendelnénk. Azóta több kozmetikai cég is fejlesztett már virtuális sminkelő alkalmazást, és például vásárlás előtt megnézhetjük, hogy melyik Warby Parker szemüvegkeret, vagy GAP ruházati termék áll nekünk a legjobban.

Ugyan még messze jár a lehetőségek tejles kiaknázásától, de ez a technológia már egy ideje megjelent a legnagyobb közösségi médiacsatornákon: a Facebookon, az Instagramon és a Snapchaten is. Gondoljunk például a nyuszifüles-kutyaorros effektekre, amelyek már élő videochatnél is használhatóak, és nagyon népszerűek a tizenéves korosztály körében.

A Facebooknak egy különálló fejlesztő csapata (Facebook Reality Labs) dolgozik olyan megoldásokon, mint a valós belső tereket modellező Replica, amelynek egyik célja az, hogy virtuális asszisztensként segítsen például elveszett tárgyakat megtalálni a lakásunkban. Ezek a fejlesztések mindenképpen alkalmasak arra, hogy maga az AR minél elfogadottabb legyen, és egyéb megjelenéseit a felhasználók már természetesnek vegyék.

De hogy lehet ebből profitálni?

Az utóbbi időben azonban már nem csak ezekkel találkozhattunk, hanem megjelentek a márkák hirdetései is a közösségi média AR elemeiben. Sőt, a nyuszifül mellett mostanában például Star Wars pilóta sisakot is magunkra vehetünk, ami egyértelműen a sorozat közeledő új részére igyekszik minél nagyobb figyelmet terelni, vagyis erősen marketing célú. A Business Insider előrejelzése szerint az AR hirdetések kapcsán generálódó forgalom 2022-re eléri majd a 13 milliárd dollárt, ami a teljes online hirdetési piac 12%-át jelenti majd. Ez önmagában egy olyan üzletet sejtet, amiből nem érdemes kimaradni, vagyis már most érdemes elkezdeni saját AR stratégiát építeni.

Alkalmazása a marketingben szinte végtelen lehetőségeket rejt, kezdve a fizikai üzletek, éttermek, stb. helyének megmutatásával, és a felhasználó odanavigálásával (ezt tudja például a Wikitude alkalmazás). A tapasztalatok azt mutatják, hogy az AR megoldásoknak három egyértelműen pozitív hozadéka van a marketingfolyamatban:

  • Hatékonyan növeli a márkánk ismertségét (awareness)
  • Növeli a márkánhoz fűződő elkötelezettséget (engagement)
  • Közvetlenül tudja segíteni az eladások növekedését (konverzió)

A marketingszakemberek számára legfontosabb azonban az, hogy az AR iránti fokozott elkötelezettség sokféle lehetőséget teremt a fogyasztók szokásainak felmérésére. Ha az ügyfelek könnyebben hozzáférnek a termékekhez, és a testükön vagy a nappalijukban tudják azokat megjeleníteni, ez további információkat ad a jövőbeni célzáshoz. A helymeghatározások is segíthetnek a fogyasztók viselkedésének elemzéséhez, például ha azt vizsgáljuk, hogy a különböző környezeti körülmények (hőmérséklet, eső stb.) hatására ezek hogyan változnak meg.

Ma már léteznek olyan technológiai cégek, akik kifejezetten az AR elemzési stratégiákra, metrikai módszerekre, fejlesztésekre szakosodtak. Ha úgy döntünk, hogy megpróbálkozunk ezzel a területtel, számos általuk publikált információt, szakmai cikket találhatunk, és személyes tanácsadást is kérhetünk.