Aki hivatásból foglalkozik fogyasztói elektronikával, annak kötelező követni a Consumer Electronic Show-t (CES), aki pedig felhasználóként szeretne naprakész lenni, az itt ömlesztve megkaphat szinte minden infót arról, hogy merre megy a kütyüvilág. Az e-kereskedőknek – még, ha nem is értékesítenek technológiai eszközöket – mindig érdemes legalább fél szemmel figyelniük a CES-re. Azért is, mert ez határozza meg, hogy milyen eszközei lesznek a vevőiknek – vagyis: mivel vásárolnak majd, de azért is, mert itt derülnek ki az adott évre várható fogyasztói technológiai trendek is.

Az első CES-t 1967-ben rendezték meg New Yorkban, tehát közel 60 éves rendezvénysorozatról van szó. A CES mögött álló CTA (Consumer Technology Association) pedig idén ünnepelte a 100. születésnapját, stílusosan magán a CES-en. A szervezet elődje Chicagóban alakult meg és akkor még csak a rádiógyártókat képviselte. Ha jobban belegondolunk, 1924 óta hihetetlenül sokat fejlődött a fogyasztói elektronika, számos új eszköz jelent meg és a technológia mára szinte mindenhol jelen van a szépségipartól kezdve a szextechig (igen, ez is szerepel a CES-en, bár 2024-re a prüdériának köszönhetően jelentősen háttérbe szorult).

Idén január 9-12 között tartották a CES-t Las Vegasban, de a megelőző két napban a média képviselői számára már tartottak eseményeket.  A CES-t egy hatalmas, nyüzsgő, zajos, látványos és rendkívül fárasztó vásári mulatságként érdemes elképzelni. 2024-ben egy városnyi területen (több mint 230 ezer négyzetméter csak a kiállítótér) próbálta 4300+ kiállító (a Fortune 500-as cégek 60 százaléka képviseltette magát), köztük 1400+ startup megragadni a 135 000+ résztvevő (40 százalékuk külföldi) figyelmét.

Adjunk hozzá ehhez mintegy 5000 globális média- és tartalomkészítőt! Ne nevezzük őket szimplán újságíróknak, mert sokan közülük tech-bloggerek, youtuberek vagy influenszerek. Ennek is köszönhető, hogy a világ egyik legnagyobb médiafigyelmet élvező eseményéről van szó, amiről több mint 25 000 médiatartalom (cikk, videó, podcast stb.) készült csak 2024-ben, amit 160 milliárdnál is többször tekintették meg. De a CES nem csak vásár, hanem egy óriási konferenciasorozat is, több mint 250 szekcióval és ezret(!) meghaladó előadóval. Végül a CES díjkiosztó is, az Innovation Awards programra idén több mint 3000 pályamű érkezett, ami rekord magasnak számít (ettől az évtől új kategóriaként szerepelt az MI).

Domináns AI-től mindenki hozzáférésének biztosításáig

Nézzük meg közelebbről milyen témák voltak hangsúlyosak idén (a linkekre kattintva elérhetőek részletes tartalmak, cikkek, előadások a CES oldalán):

  • Ahogy a 2023-as évet a (generatív) mesterséges intelligencia dominálta, úgy a CES is ettől volt hangos. Ez annyit tesz, hogy egyelőre a nagy hype-nak köszönhetően, kicsit ész nélkül, mindenbe megpróbálnak a cégek MI-t rakni.
  • Human Security for All (HS4A): kiemelten foglalkozott az idei CES a globális biztonsági fenyegetések elhárításának kérdésével.
  • A fenntartható, hozzáférhető és befogadó szépségtechnológia (beauty tech). A L’Oréal először szerepelt iparági keynote szerepben és mutatta be jövőképét, avagy hogyan lehetünk szépek a technológia segítségével.
  • Közlekedés (mobility): 600 autóipari és közlekedési kiállítójával a CES a világ egyik legnagyobb tematikus „autós” rendezvénye. Fókuszban: az autonóm járművek, elektromos járművek, mikromobilitás (pl. rollerek), jármű szoftverek, repülő autók, valamint a kapcsolódó biztonsági rendszerek voltak.
  • Kiemelt témaként szerepelt a fenntarthatóság. De abban a megközelítésben, hogy hogyan lehetnek a technológiák, termékek és szolgáltatások még zöldebbek, hogyan csökkenthetik például a széndioxid kibocsátást.
  • A digitális egészség a következő rész témákra fókuszálva jelent meg: digitális terápia, mentális jóllét, alvástechnika, női egészségtechnológia és telemedicina
  • Külön figyelmet kapott a hozzáférhetőség és az „innováció mindenki számára„. Ügyeltek arra, hogy a sokszínű fogyasztói közösség minden tagját életkortól és készségektől függetlenül képesek legyenek megszólítani az új technológiai eszközökkel. Például olyan MI megoldással, ami visszaadja a hangját azoknak, akiknek hangképzési problémáik vannak
  • Külön teret kapott a szórakoztató- és tartalomipar, ahol a marketing is fókuszba került. Főbb trendként az MI, a programmatic, a connected TV, a hirdetés és a fogyasztói magatartás, illetve a Z-generáció jelent meg
  • Az üzletileg legnagyobbnak számító szórakoztatóipari terület, a (video)játék és e-sport is központi szereplő a CES-en. Az idei évben a mindenki (pl. gyengénlátók vagy nagyothallók) számára hozzáférhető eszközök jelentettek újdonságot
  • A CES helyet adott az Innovation Policy Summitnak is. E fórumon a politikai döntéshozók, kormányzati tisztviselők vitatták meg, hogyan tud a szabályozás segíteni a gyorsan változó technológiai környezetű világban.

Trendek jönnek szembe

A CES egyik legfontosabb hozadéka, hogy kitapinthatóvá teszi az adott évben várható fogyasztói trendeket. A rendezvény alapján a legfontosabb trend, ami „jönni látszik”, az a mesterséges intelligencia. 2024-re az MI megette Vegast (is). Egyrészt régi termékek kaptak MI alapú frissítést: MI került az autókba, rollerekbe, fejhallgatókba, kamerákba, hangszórókba, televíziókba, mobiltelefonokba stb.. Például az autóiparban újra felerősödő conversational tech ígérete, hogy akár beszélhetünk is az autónkhoz és úgy állíthatunk menet közben hangerőt vagy szabályozhatjuk a fűtés hőfokát és nem kell babrálni a kapcsolókkal, érintőképernyőkkel. De olyan madáretetőt is bemutattak, ami 10 ezer különböző madárfajt képes azonosítani mesterséges intelligencia használatával.

Másrészt új MI alapú termékek is megjelentek, amik kihasználják a területen folyó technológiai forradalmat. Például a Richtech egy Adam névre keresztelt barista robotot hozott a showra, míg a Samsung egy vezérelhető robotkart, amit protézisnek szánnak végtagjukat elvesztett emberek számára. Azt egyelőre nem tudni, hogy ez a fajta „mindenbe rakjunk MI-t” olyan átmeneti fellángolás lesz-e csak, mint amilyenek a digitális asszisztensek vagy a járkáló robotok voltak korábban, amelyek 1-1 évre ellepték a CES-t, aztán azóta szinte nyomtalanul eltűntek.

Kevés cégnek van valódi elképzelése arról, hogy milyen létező felhasználói igényeket (use case-eket) tud kielégíteni az MI. Így egyelőre inkább divatból vagy a lemaradástól való félelem miatt kísérleteznek a technológiával és ennek prototípusait hozták el a CES-re. A végeredmény pedig az esetek túlnyomó részében, hogy bár bekerül az MI az eszközökbe, de nem sokat tesz hozzá azok alapvető működéséhez. Ráadásul ezekben többnyire nincs túl sok újdonság sem, mivel a smart technológia legalább 20 éve velünk van. Az iRobot porszívói például 2004 óta felismerik a koszt, csak az ehhez szükséges megoldást nem MI-nek nevezték, hanem smartnak. Az autókban is legalább 10 éve kísérleteznek hang alapú asszisztensekkel. Szóval még várni kell, hogy az MI értelmes áttörést tudjon elérni a fogyasztói elektronikában.

Nem utolsó sorban

Végül teljesen szubjektíven kiemelnék három olyan terméket, amik akár hazai érdeklődésre is számot tarthatnak és az idei CES-en mutatkoztak be. Ezeket, ha olyan webáruházunk van, akkor esetleg meg lehet próbálni berakni a szortimentbe, de (idővel) meg lehet őket venni személyes használatra idehaza is, hátha segítenek a produktívabb munkában vagy az értelmesebb szabadidő eltöltésben.

A Clicks egy olyan iPhone telefontok, amin a régi Blackberry-ket idéző fizikai billentyűzet kapott helyet. X-generációs menedzsereknek kötelező darab, potom 139 dollárért azonnal megrendelhető, februárra már meg is érkezik. Az R1 egy cuki nyuszis MI asszisztens, ami hanggal vezérelhető, kiváltja a mobil appokat és képes megtanulni a szokásainkat, amivel leegyszerűsítheti az életünket (mondhatni Siri a nyúlon túl).

A harmadik választásom pedig a Segway gokartja, amivel 40 km/h-val lehet repeszteni odakint, bent pedig ráköthető a számítógépre vagy a konzolra és autós játékokat lehet vezérelni vele, miközben haptikus rezgésekkel segíti az autentikus vezetési élmény megélését (akinek van 2300 – most akciósan 1799,99 – dollárja és amerikai vagy kanadai lakcíme, már rendelheti is). Akit további technológiai újdonságok érdekelnek az itt olvashat a már most megvásárolható 25 legjobb CES-en debütált kütyüről és itt pedig a Wired gear teamjének idei kedvenceiről.