A kiterjesztett valóság a kereskedelemben is nagy lehetőségeket tartogat

A kiterjesztett valóság a kereskedelemben is nagy lehetőségeket tartogat

A kiterjesztett valóság (Augmented Reality, röviden AR) lényege, hogy a valós világban számítógép által generált dolgokat helyez el, amelyeket aztán digitális eszközökkel érzékelhetünk. A technológia nem új, a 90-es évek elején az amerikai légierő fejlesztette ki. Az AR-objektumok nem egyszerű képek, hanem interaktív és reszponzív 3D-s modellek, amelyek reagálnak a környezetükre, és amelyeket a felhasználó valamilyen eszköz segítségével a valóság részeként láthat, illetve kapcsolatba léphet velük. A használt eszköz lehet egy speciális szemüveg, mint a virtuális valóság (VR) esetében, de a technolóia nagy előnye épp az, hogy akár egy okostelefon is alkalmas az érzékelésére. Igazi áttörést az jelentett az AR számára, amikor a mobiltelefonokba költözhetett, és így válhatott lakossági felhasználásra elérhető és alkalmas eszközzé. Térhódításának mérföldkövei a Snapchat és a Pokémon Go, amik már a kamera élőképét használták.

AR a lakberendezésben

Tavaly úttörőnek számított az IKEA Apple-lel közösen fejlesztett ARKit-alapú Place alkalmazása, amely az első olyan e-kereskedelmi mobilapplikáció volt, ami a környezetre ténylegesen reagáló háromdimenziós modelleket tud elhelyezni a kamera élőképén. Az app lényege egyébként az, hogy a lakberendezési vállalat bútorait és más termékeit a felhasználó AR-technológia segítségével próbálhatja oda a nekik szánt helyre. A modellek alkalmazkodnak a helyhez, valós méretűek, árnyékot vetnek és rajtuk is látszanak az árnyékok, közelebb lehet menni hozzájuk és el lehet távolodni tőlük, skálázódnak és körbejárhatók. Mivel a program elég nagy pontossággal működik, nem kell aggódni, hogy a kiszemelt kanapé esetleg nem fér majd be az ablak mellé a sarokba. Teljesen hasonló az alapelve a Magnolia nevű applikációnak is. Ezek a szoftverek komoly hatással lehetnek az e-kereskedelemre, hiszen részben kiküszöbölik azt a hátrányt, hogy eddig a vevő nem láthatta saját szemével a termék méreteit, arányait és apró részleteit. Most már ezt is megteheti, mégpedig az árucikket a saját lakásában elhelyezve.

AR a szépségiparban

A Sephora nevű amerikai szépségipari vállalat élen jár az AR alkalmazásában. Technológiájuk lehetővé teszi egyrészt azt, hogy a vevő az áruházban felpróbálja bármely sminkterméket anélkül, hogy valóban ki kellene próbálnia. Ehhez a piacon először ők alkalmaztak okostükröket. Ennél is jobb azonban az okostelefon szelfikameráját használó próbalehetőség, hiszen így a boltba sem kell elmenni, ha az új rúzsszíneket vagy füstös szemhéjakat szeretnénk felpróbálni. A telefon képernyőjén már kifestett önmagunk mosolyog vissza ránk.

AR az üzletekben

A Saturn műszaki áruházlánc Paula névre keresztelt virtuális asszisztense az AR bolti használatára mutat remek példát. Az cég ausztriai áruházaiban a Microsoft HoloLens eszközét használhatják a vásárlók. A szemüveg képes arra, hogy a hatalmas árutérben pontosan odavezesse a vevőt a keresett termékhez, valamint az egyes árukat felismerje és információkat osszon meg róluk a vásárlóval. A dolog elég szórakoztatónak tűnik, és megoldja azt az igencsak valós problémát, hogy a polcok labirintusában gyakran elég sokáig kell keresgélnünk, mire megtalálunk egy adott terméket. Ezzel a megoldással egyenesen odamehetünk, nem kell megkérdeznünk senkit, ráadásul az AR azonnal megmutatja, hogy a polcon lévők közül melyik mobiltelefon a vízálló, vagy melyik porszívó a porzsák nélküli.

Az AR az FMCG szektorban is tartogat érdekes lehetőségeket: készült már olyan alkalmazás, ami gyakorlatilag egy áruházi navigáció és egy termékinformációs tudástár képességeit egyesíti. A fejlesztés a mobiltelefon élőképén tudja a polcokon megmutatni, hogy milyen élelmiszereket hol találunk egy óriási alapterületű hipermarketben, illetve arra is képes, hogy felvázolja, milyen utat érdemes bejárnunk, ha egy konkrét terméket keresünk. Meg tudja mutatni a polcon található termékek márkáját, összetételét és kiszerelési sajátosságait is. Ez a Saturn megoldásához képest annyival még jobb, hogy nem kell hozzá külön eszköz, hanem a vásárló saját okostelefonját a kezében tartva intézheti a bevásárlást, a saját ritmusában és preferenciái szerint: nem kell várnia egy felszabaduló bolti szemüvegre, elég elővennie a mobilját.

Hogy mi a következő lépés? Ki tudná megmondani? Mindenesetre a viselhető eszközök, például egy folyamatos hordásra alkalmas dioptriás vagy napszemüveg, amely képes AR-objektumokat elhelyezni a valós térben, meglehetősen komoly lehetőségeket rejthetnek a kereskedelemben is.

mm
Zentai András

Tartalommarketing-specialista, social media tanácsadó, copywriter. A Kosárérték.hu állandó cikkszerzője.

Üzenet a szerzőnek

Kérdésed van?
Hozzászólnál?

Vedd fel a kapcsolatot a szerzővel, várjuk az üzenetedet!