Feltehetően nincs olyan hazai kis-és középvállalkozás, ahol ne hallottak volna az utóbbi egy évben a mesterséges intelligenciáról. De vajon hogyan alkalmazhatják a hazai, átlagos fejlettséggel bíró vállalatok már most is az MI-t? Az alábbiakban négyféle használati módot mutatok be röviden. Eközben amellett érvelek, hogy a cégek akkor járnak a legjobban, ha a szoftver mint szolgáltatás (Software-as-a-Service – SaaS) mellett döntenek a saját fejlesztés helyett. Ezek a megoldások rendszerint azonnal kipróbálhatóak, rövid távon bevezethetőek és alacsony, jól tervezhető költségek mellett használhatóak.

A mesterséges intelligencia négyféle használata.

Az MI alkalmazása napjainkban többféle lehet, nézzük meg ezeket röviden közelebbről:

1. Észrevétlen mesterséges intelligencia:

Leggyakrabban észrevétlen módon (közvetve) használjuk az MI-t szoftvereinkben és eszközeinkben (okostelefon, laptop, gépek stb.), például:

  • keresés,
  • közösségi média,
  • navigáció,
  • fordítás,
  • telekonferencia (pl. kép- és hangjavítás),
  • fényképezés,
  • ügyfélszolgálat,

Többnyire nem is vagyunk tudatában, hogy MI-t használunk. Jól mutatja ezt, hogy amikor az NRC megkérdezte a hazai felnőtt internetezőket vajon használják-e az MI-t, csak nagyjából minden ötödik ember vallotta magát felhasználónak. (Ennek okairól a második pontban olvashatsz bővebben). Eközben valójában, akinek van okostelefonja vagy keresett már valaha az interneten, esetleg rendelkezik valamilyen közösségi média profillal – tehát szinte minden internetező – az, ha akarná se tudná elkerülni az MI használatát. Ezekbe a termékekbe és szolgáltatásokba ugyanis már mélyen integrálták az MI-t.

2. Dedikált, tömegesen elterjedt MI megoldások közvetlen használata

Azért becsülik tömegesen alá az MI használatát a laikus internetezők, mert MI alatt csak azok közvetlen, jól látható használatát értik. Például a ChatGPT-t, aminek egyértelmű zászlóshajója. A szolgáltatás váratlan sikere 2022 novembere óta az MI-t a motorháztető alól a műszarfalra is kirakta. Magyarországon mindössze négy(!) hónap alatt képes volt 15 százalékos penetrációt elérni a ChatGPT a lakosság körében. Ez az NRC említett kutatássorozata alapján példátlannak tekinthető az elmúlt 30 év digitális szolgáltatásait és eszközeit tekintve.

Ezt a „vakságot” a beépülő MI megoldások iránt erősíti az elmúlt egy évben új szintre lépő MI versenyfutás (AI race), hogy melyik big tech cég tud jobb MI megoldással előrukkolni. Ezek ugyanis azt sugallják, mintha csak a most készülő eszközöket lehetne MI-nek tekinteni és csak akkor, ha azokkal közvetlen interakcióba tudunk keveredni. Így használhatjuk a ChatGPT-t, a Bingbe integrált kereső asszisztenst vagy a Windows 11 béta verziójában a Copilot-ot (MI-alapú virtuális asszisztenst).

Ugyanakkor egyelőre keresik, hogy mire lesz igazán alkalmas ez a fajta MI a mindennapi életünkben. Mutatja ezt, hogy a ChatGPT hazai 15 százalékos penetrációja fél év alatt már csupán 19 százalékra tudott növekedni szeptember végére.

3. Dobozos SaaS megoldások

A vállalatok számára legizgalmasabb megoldás azonban kétségtelenül a harmadik féle használati mód. A legtöbb kkv a dobozos, szoftver mint szolgáltatás (SaaS – Software-as-a-Service) révén lehet képes az MI-ben rejlő hatalmas potenciálok legegyszerűbb kiaknázására. Ezek ugyanis gyorsan és olcsón kipróbálhatók. Ellentétben a saját fejlesztéssel, a dobozos megoldásokat nem kell specifikálni, nem kell milliókat költeni rá, nem kell hónapokat vagy éveket várni rá, mert azonnal kipróbálhatók és igény szerint csatasorba állíthatók és, ha mégsem tetszenek, pár kattintással le lehet mondani az előfizetést. Ezerszámra vannak már most is szabadon elérhető, kipróbálható MI megoldások vállalatok számára (egy pár példát én is bemutatok a cikk végén).

4. Saját, személyre szabott MI fejlesztés

Végül az utolsó, a kkv-k számára feltehetően leginkább csábító Mesterséges Intellligencia használati megoldás, ha építünk vagy fejlesztünk, fejlesztetünk egyet kifejezetten magunknak, aminek ígérete, hogy az egyedi működésünknek megfelel és illeszkedik a már meglévő rendszereinkhez. Ne feledjük azonban hogy az MI alkalmazása digitalizációs projekt, és ahogy a Kosárértéken már kifejtettem a digitalizáció nem a technológiáról, hanem a cégvezetőről, a folyamatról és a megfelelő szervezeti kultúráról szól: „a cégvezető a megfizethető technológia segítségével az üzleti folyamatokat digitalizálja a cégénél.” Tehát nem az MI, hanem az üzleti probléma van a középpontjában. Csak azért ne kezdjünk egy Mesterséges Intelligencia projektbe, mert az most szexi és fel lehet vele vágni a partnerek, ügyfelek és kollégák előtt.

Ha mégis úgy döntünk, hogy saját MI projektet szeretnénk, akkor viszont tartsuk észben, hogy ezek sikeréhez sok saját adat kell – kkv-k esetében a fentebbieken túl ez is szűk keresztmetszet lehet. Peremfeltétel az is, hogy a digitalizáció 1.0 legyen rendben – bár lehetséges szintet ugrani (ahogy csekkfüzet sem kell, ha valaki ma akar elkezdeni online bankolni). Mégis azt javaslom, hogy aki belevágna az MI célzott használatába (az észrevétlen megoldásokon túl) az ne saját fejlesztéssel, hanem SaaS megoldással kezdje. Ha körbejárta már ezeket és nem talált megfelelőt, ugyanakkor van pénze, ideje, adata, digitális jártassága és elszántsága, csak akkor vágjon saját MI fejlesztésbe.

Mire lehet használni az MI-t? Pár gyakorlati SaaS tipp

Azért propagálom ennyire az SaaS megoldásokat, mivel tele van velük az internet, start-upok ezrei próbálnak cégek számára hasznos MI megoldásokat fejleszteni, különösen az adatokban dúskáló e-kereskedelmi vállalkozások vannak a célkeresztben. Matt Wolfe AI megoldás katalógusa („FutureTools Collects & Organizes All The Best AI Tools So YOU Too Can Become Superhuman!”) 2429 eszközt tartalmaz jelenleg (2023. december 12-ig, amikor ezeket a sorokat írom) – de szinte naponta kerül fel ehy-két újabb az oldalra.

Matt Wolfe MI katalógusa – és annak kategórái

Az e-kereskedelmi vállalkozások számára különösen érdekesek lehetnek a marketing, social media és finance kategóriák. Külön tudunk szűrni többek között az ingyenes vagy fizetős és az open source megoldásokra. De rákereshetünk az e-commerce kifejezésre is.

Nézzünk meg közelebbről pár eszközt!

Lehet az újonnan felkerült és a népszerű, többek által kipróbált és ajánlott megoldások között is válogatni… Lássunk mind a kettőre két-két példát, először a friss majd a népszerűbb megoldások közül:

  • „A Frequentli egy mesterséges intelligencia által vezérelt alkalmazás, amelynek célja, hogy segítse a felhasználókat webhelyeik átfogó GYIK-jének gyors elkészítésében.” Ezzel eljátszottam kicsit, de végül regisztráció után kiderült, hogy egyelőre csak angolul, japánul és koreaiul tud
  • „A ConnectedFlow egy mesterséges intelligencia által vezérelt e-kereskedelmi promóciós platform, amely segít a kereskedőknek növelni átlagos rendelési értéküket. Illetve: csökkenteni a túl nagy készleteket, és több ügyfelet megtartani.”
  • „A Narrative BI egy generatív analitikai platform, amely automatizálja a nyers adatok használható narratívákká való átalakításának folyamatát. Olyan adatforrásokat elemez, mint a Google Analytics, a Google Ads, a Facebook Ads, a HubSpot, a Salesforce és a Slack.”
  • „Az Opinly AI egy automatizált és ingyenes versenytárs kutatási eszköz, amely segít a felhasználóknak időt megtakarítani és terméket fejleszteni. Lehetővé teszi a felhasználók számára, hogy bevigyenek egy YouTube-linket a versenytárs értékelésére, majd átfogó jelentést készít”

Ezek az eszközök – és még megannyi másik – hosszas tervezés, specifikáció készítés és milliók elköltése helyett azonnal kipróbálhatók és ha beváltak, akkor el is lehet kezdeni a használatukat.