A kézbesítési idő és a szállítási útvonalak lerövidítése, a központi óriásraktárakat felváltó kisebb depók, a vásárlók mind pontosabb tájékoztatása és a futárok magas szintű képzése – a mesterséges intelligencia alapú kiszállítási megoldásokat kínáló DoDo szakértői szerint ez az öt irány határozza meg a logisztikai fejlesztések jövőjét. A trendek alakulását a cseh startup szerint elsősorban az adatvezérelt megoldások terjedése és a futárok személyének felértékelődése befolyásolja – az okoslogisztikai technológiák a rendelések teljesítését gyorsabbá, pontosabbá és fenntarthatóbbá teszik.
A házhoz szállítás gyorsasága és pontossága a vásárlói döntéseket is jelentősen befolyásolja, mivel a háztartások már egyre több terméket online rendelések útján szereznek be, az élelmiszerektől kezdve az elektronikai eszközökön át a bútorokig. Az internetes vásárlások a járványhelyzet nyomán végképp a mindennapok részévé váltak, s így eddig sosem látott figyelem irányul a megrendelt termékek kiszállítására. A gyorsaság, a rugalmasság és az ügyfélközpontúság mellett kiemelt szerepet játszik a futárok személye, jelenleg már részben ezen áll vagy bukik az e-kereskedelem sikere.
A kiszállítások eredményességét emellett nagyban segíti a technológiai és adatvezérelt megoldások használata. Az innovatív okoslogisztikai fejlesztések terén 2020 óta már a magyar piacon is élen járó cseh startup, a DoDo szerint az e-kereskedelem jövőjét a következő öt trend alakulása fogja meghatározni a következő öt évben.
A gyorsabb győz – egyre fontosabb lesz a rendelési igények alakulásának előrejelzése
A házhoz szállítás minőségének megítélésében az egyik legfontosabb tényező a gyorsaság. Minden vásárló lehetőleg azonnal szeretné megkapni rendelését. A következő időszakban az aznapi kiszállítás lesz egyre inkább az alapelvárás, de a nagyobb városokban már csak órákban, sőt, percekben fogják mérni a rendelési feladatok teljesítéséhez szükséges időt. Ehhez elengedhetetlen a precíz útvonaltervezés, az aktuális forgalmi helyzet figyelembevételével, illetve a forgalom várható alakulásának előrejelzésével.
Éppen ezért a technológiai megoldások egyre inkább felértékelődnek a logisztikában. A hatékony kiszállítás kulcsa ugyanis már nem a jármű vagy annak vezetője, hanem egy olyan adatvezérelt platform, amely valós idejű információkra építve, mesterséges intelligencia segítségével azelőtt megtervezi a logisztikai folyamat minden elemét, hogy a vásárló egyáltalán elindította volna a rendelését. A szállítási feladatok prediktív modellezése már most is fontos szerepet játszik a logisztikában, de a jövőben ez központi jelentőséggel bír majd, mivel csakis így lesznek teljesíthetőek az egyre rövidebb határidők.
A raktározás decentralizációja
A logisztika felgyorsításának egyik fontos feltétele a raktározás gyakorlatának újragondolása. Egy, a város szélén fekvő óriásraktár már egész egyszerűen nem lesz elegendő az egyre magasabb elvárások teljesítéséhez. A változó vásárlói igények nyomán a sok, kisebb kapacitású depó használata válik egyre inkább elterjedtté. A rendelések teljesítésének további gyorsítását szolgálja emellett az olyan megoldások terjedése, mint az áruk fogadását és azonnali továbbszállítását lehetővé tevő keresztdokkolás, illetve a jellemzően nagyvárosok belső kerületeiben használt úgynevezett „dark-store”, vagyis kisebb kapacitású, az adott területen és időszakban nagyobb számban rendelt termékek tárolására szolgáló létesítmény.
Ez utóbbi általában olyan közel található a szállítási címhez, hogy akár kisebb elektromos autóval vagy cargo-biciklivel is kézbesíthető az áru. Egyre fontosabbá válik az ilyen kisebb kapacitású létesítmények esetén a raktárkészletek optimalizálása, amely a jövőben az adott kiszállítási körzetre jellemző vásárlói igények előrejelzésén alapul majd.
Percre pontos információk
A kiszállítás sebességén és a futárok teljesítményén túl a vásárlókkal folytatott kommunikáció minősége is nagymértékben felértékelődik az elkövetkező években. Az ügyfelek nem csupán gyorsan szeretnék megkapni a megrendelt termékeket, de a kiszámíthatóság is fontos számukra. Ennek is a megfelelő technológia alkalmazása és a tökéletes tervezés az alapja.
Ez teszi lehetővé, hogy az áru pontosan a vásárló által előre kiválasztott, órákban vagy akár ennél is kisebb egységekben számolt időablakban érkezzen meg. A webáruházak és a logisztikai szolgáltató platformja közötti automatizált kapcsolatnak köszönhetően a megrendelő bármikor tájékozódhat arról, éppen hol tartózkodik a futár, és pontosan mikor fog megérkezni.
A fenntartható logisztikához a technológián át vezet az út
A fenntarthatóság fogalma gyakran felmerül a modern logisztikával kapcsolatban, s ez nem merül ki a dízelüzemű járművek elektromosra cserélésében. A fenntartható kiszállítás kulcsa az adatelemzés. A big data, az üzleti intelligencia és az automatizált tanulási megoldások teszik lehetővé a logisztikai szolgáltatások folyamatos optimalizálását. A kiszállítások tökéletesítésével egyben minimalizálható azok környezetre, illetve a városokban élő emberekre gyakorolt negatív hatása is.
A pontos útvonaltervezéssel, a járművek szállítókapacitásának lehető legjobb kihasználtságával és a megrendelőkkel folytatott gördülékeny kommunikációval a futárfeladatok időben, késés nélkül teljesíthetőek, s így a kiszállítás fenntarthatóvá válik. A raktárok decentralizálásának köszönhetően rövidebb utakat kell megtenni a kézbesítéshez, s erre már az olyan környezetbarát, alternatív szállítóeszközök is alkalmasak, mint az Európa-szerte egyre inkább terjedő cargo-biciklik.
A futár személye felértékelődik a webshop és a vásárló közötti kapcsolatban
A vásárló részben a kiszállítással kapcsolatban szerzett élményei alapján dönt arról, hogy indít-e a jövőben újabb rendeléseket az adott webshopban. A futár személye, stílusa ezért kifejezetten fontos az internetes áruházak számára, mivel személyesen kizárólag vele találkozik az ügyfél a vásárlás során. Magyarországon rendkívül kiélezett a verseny az e-kereskedelemben, és a megrendelők nagyon ritkán adnak még egy esélyt egy online üzletnek, ha egyszer már kellemetlen élményben volt részük. Éppen ezért egyre több vállalat felismeri, milyen fontos a futár személye, aki már nem csupán a megrendelt termék kézbesítője, de a webshop arca, nagykövete is egyben a vásárlók szemében.
A járvány okozta lezárások során kiderült, mennyire fontos szereplőivé váltak a futárok napjaink társadalmának: mára az alapinfrastruktúra részeivé váltak, s munkájuk elengedhetetlen az ország működőképességének fenntartásához. Ezt felismerve az egyik meghatározó jövőbeni trend a logisztikában a futárok képzésének fejlesztése, illetve munkakörülményeik javítása.