A digitalizáció előretörésének korszakában hajlamosak vagyunk megfeledkezni arról, hogy vannak ágazatok, amelyek nagyon is földhöz ragadtak. Ilyen az elektronikus kereskedelem logisztikai háttere is, amelyet ugyan alaposan felforgatott a technológia, ám ettől még az árunak fizikai valójában is el kell jutnia feladótól a címzettig.
A koronavírus-járvány idején a technológiai vállalatok nagy üzletet láttak a visszaküldött áruk problémájának kezelésében. Nem nagyon figyeltek arra, hogy ennek elektronikus kezelése, ügyintézése milyen egyéb teendőkkel jár. A pandémia alatt egymás után vásárolták fel azokat a vállalkozásokat, amelyek visszáru-logisztikával foglalkoznak.
Talán úgy gondolták, ha az emberek egyre több árut vásárolnak az interneten, akkor egyre többet fognak visszaküldeni a feladónak, ami jó üzleti lehetőséget kínál azoknak az cégeknek, amelyek az utóbbi kezelésével foglalkoznak – írta a Modern Retail annak kapcsán, hogy az elmúlt időszakban ezzel éppen ellenkező folyamat bontakozott ki. A korábbi nagy felvásárlók újragondolták régi stratégiájukat, és arra a következtetésre jutottak, hogy érdemesebb eladniuk visszáru-logisztikai üzletágaikat.
Technológiai cégeladások sorozata indult
Az elmúlt év már a cégeladásokról szólt. Az online fizetési szolgáltatásokat nyújtó PayPal eladta a Happy Returnst a UPS csomagszállító óriásnak. Ez a cég részben szoftverek fejlesztésével, részben visszáru-logisztikával foglalkozik. Azt nem árulták el a felek, hogy mekkora volt az üzlet értéke. A PayPal 2021 májusában vásárolta meg a Happy Returnst. Hogy mennyiért, az akkor is titok maradt.
„Új fejezet kezdődik a Happy Returns történetében egy természetes előrelépéssel, ami lehetővé teszi számunkra, hogy a UPS hálózatának erejére támaszkodva átalakítsuk a visszáruüzletet”
– értékelte helyzetüket a cég sajtóközleményében David Sobie, a Happy Returns társalapító-vezérigazgatója. Sobie megtartotta a helyét. A továbbiakban a UPS keretén belül vezeti a céget. Nem sokkal ezt megelőzően a „Vásárolj most, fizess később!” hitelbizniszben érdekelt Affirm adta tovább Returnly nevű szervezeti egységét, amit két évvel korábban vásárolt meg 300 millió dollárért. Wayne Pommen, az Affirm bevételi igazgatója azt írta ezzel kapcsolatban, hogy „meghoztuk a döntést a Returnly üzletág eladásáról és új stratégiai együttműködést kezdünk a Loop Returnsszel”. Az utóbbi egy visszaküldés-kezelési megoldás, a Returnlyt használó kereskedők kedvelt visszáru-szolgáltatója.
A kanadai technológiai óriás, a Shopify nagyjából egy évvel ezelőtt adta el a Deliver és a 6 River Systems logisztikai startupokat, amelyeket az elmúlt évek során vásárolt fel.
Túl kemény diónak bizonyult a valóság
A cégeladások világosan mutatják, hogy a pandémia idején kibontakozott visszáru-logisztikai aranyláz lecsengett. Ahogy az aránylázaknál lenni szokott sok pénz úszott el, és nem a technológiai vállalatok voltak azok, amelyek megcsinálták a szerencséjüket. A Modern Retailnek nyilatkozó szakértők úgy értelmezték a kudarcot, hogy a felvásárlások eleve kudarcra voltak ítélve.
A járvány csúcsán a visszaküldött áruk kezelése újszerű volt. A technológiai vállalatok vezetői úgy gondolhatták, hogy minden nagy üzlet lesz, aminek az e-kereskedelemhez köze van, és mivel a kiskereskedelem nagyon idegen volt cégeik profiljától, a visszáru-logisztika tűnt annak a területnek, amelyben lehet keresnivalójuk. Nem gondoltak arra, hogy ez az iparág is idegen nekik, mert jelentős része az áruk fizikai mozgatása és raktározása, aminek legfeljebb az adminisztrációjához értenek.
„Ez az üzlet gyorsan olyan érzést kelthetett bennük, mintha a forrókrumpli-játékot játszanák. Minden alkalommal, amikor valaki elkapja vagy csak megérinti a dolgot hirtelen keletkezik egy veszteség, amit le kell írni, mert nincs mód második dobásra, ami visszahozhatja a hiány”
– mondta Matthew Hertz, a Second Marathon logisztikai tanácsadó cég alapítója.
Nagyot álmodtak, de nem kellett volna
A visszáru-logisztikai cégeket a covid csúcsán vásárolták fel. Akkor mindenki azt hitte, hogy az e-kereskedelem el fog sodorni mindent az útjából, és az jár majd jól, aki felül ennek a hullámnak a hátára.
„Ezek a vállalatok megpróbálták megtalálni a módját, hogy befektessenek a kereskedelem jövőjébe, ami akkoriban részben zseniálisnak ötletnek, részben elkerülhetetlennek tűnhetett. Néhány év után azonban kiderült, hogy a csomag-visszaszállításnak semmi köze például egy digitális fizetési platformhoz” – mondta Hertz a PayPalra utalva. Nem egyszerűen arról van szó, hogy egy startup vállalkozás egy szimpla SaaS szoftverrel belevág ebbe az üzletbe, és többi megy magától. Ahhoz, hogy ezt hatékonyan csinálják bonyolult szervezésre, fizikai szállítási hálózatra, raktározásra, újracsomagolásra, újbóli kiszállításra van szükség, ami nem oldódik meg magától – teszik hozzá ehhez más szakemberek. Nem pusztán egyik pontról a másikra kell eljuttatni az árut.
„A Happy Returns további értéket teremt a fogyasztóknak és a kereskedőknek az értékesítési tranzakciót követően” – mondta Dan Schulman, a PayPal elnök-vezérigazgatója 2021-ben. Nem számolt azzal, mibe fáj ez az értékteremtés. Az Affirm szerint a Returnly segített a vállalatnak új kereskedőket szerezni. Legalább ennyi haszna volt. Hertz szerint is az volt a fő gond, hogy a technológiai vállalatok nem tudják kezelni a logisztikával kapcsolatos fizikai problémákat. „A logisztika ember- és eszközigényes üzletág. Sofőrökkel, raktárosokkal, raktárakkal, teherautókkal, menetrendekkel kell bajlódni.”