Miközben nemrég több cég is engedélyt kapott Kínában arra, hogy drónokkal végezzenek kiszállítást, az utakon megjelentek az automatikusan közlekedő házhozszállító járművek.

A kis sárga ló

Peking egyik peremkerültében a Zhen Robotics önállóan közlekedő robotja szállítja ki a kisebb megrendeléseket a helyi Suning szupermarketből a közelben lakó vásárlóknak. A hatkerekű, fekete-sárga színű, nagyobb porszívóra vagy kisebb mosógépre emlékeztető eszköz óránként csupán három kilométert képes megtenni, de a szomszédságban így is pár perc alatt házhoz visz néhány kisebb tételt: például gyümölcsöt, innivalót, rágcsálnivalót.

A megoldás annak ellenére sikeres lehet, hogy a jármű nem túl gyors, nem tud felmenni az emeletre, és csak kis árucikkeket tud befogadni. A kínaiak ugyanis imádják a készpénz nélküli, mobiltelefonos rendelést. Legyen szó avokádóról, WC-papírról vagy ruháról, a mobiljukról kérnek házhozszállítást – akár egy nap több alkalommal is. A „kis sárga ló”-nak elkeresztelt szállítóeszköz épp ezen az elven működik: a vásárlónak nincs más dolga, mint kiválasztani a megfelelő terméket, megadni a szállítási címet, végül a mobillal fizetni. A szupermarket munkatársa elhelyezi az árucikkeket a robot rakterében, és az intelligens jármű már útjára is indul. Egy kb. 200 méterre lévő lakáshoz 3-4 perc alatt megérkezik.

A mintegy 30 kilós, GPS-rendszerrel, kamerákkal és radarral felszerelt berendezés folyamatosan pásztázza környezetét, és egy lézeres érzékelő rendszer biztosítja, hogy ne ütközzön bele semmibe.  A jármű egy töltéssel 24 órán át képes működni. Éppen ezért nem igazán érdemes menet közben ellopni, hiszen a robot kamerája rögzít mindent, és a GPS is segít lefülelni a tolvajt.

A kis sárga robot első felhasználója a Suning, amely Kína harmadik legnagyobb e-kereskedője. Leginkább elektronikai termékeket, háztartási cikkeket és kozmetikumokat árulnak, ugyanakkor néhány szupermarketet is üzemeltetnek.

 

Kína a világ legnagyobb e-kereskedelmi piaca: a PricewaterhouseCoopers nemzetközi tanácsadó cég szerint a lakosság 52 százaléka havonta legalább egyszer vásárol okostelefonján, míg ez az arány globálisan csupán 14 százalék. A mobilfizetés is kimagaslóan magas arányú az ázsiai országban. A Zhen Robotics tehát joggal bízhat a sikerben. Liu Zhiyong, a cég alapítója és vezetője úgy tudja, hogy naponta 100 millió csomagot szállítanak házhoz Kínában, és azt gondolja, ez a szám akár egy milliárdra is emelkedhet a jövőben. Szerinte nem lesz elegendő ember a feladat végrehajtására, ezért kell automatizálni a folyamatot. Másik szempont a ráfordítások csökkentése, mivel a kiszállításnál az utolsó egy kilométer fajlagos költsége a legmagasabb.

A szakmai vélemények megoszlanak róla, a jelenlegi megoldás mennyire költségkímélő, illetve mennyire testreszabott – hiszen egy emeletes házból le kell jönni az utcára a csomag átvételéhez. Ugyanakkor Zhiyong meg van győződve róla, hogy újabb modellek fejlesztésével mind a költségek, mind az emeleti kiszállítás kérdése meg fog oldódni.

A piacvezető sem maradhat le

Kína legnagyobb e-kereskedelmi platformját, a JD.com-ot üzemeltető Jing Dong júniusban kezdte meg az automatizált kiszállítás Peking egy másik kerületében. A fekete-piros járművek nagyobbak és valamivel gyorsabbak, mint a Zhen Robotics gépei, és 30 csomagot képesek egyidőben szállítani. Egyszerre 20 járművet állítottak forgalomba, amelyek radarjaik és szenzorjaik segítségével érzékelik környezetüket, beleértve a közlekedési lámpákat is.

Amikor megérkeznek a megadott címre, jelzést küldenek a megrendelőnek, és a csomagot arcfelismerés alapján adják ki.