A kis robotrepülők több mint 2 kilogrammot tudnak szállítani, gyorsaságuk is elképesztő: 160 kilométeres óránkénti sebességre is képesek, a terepviszonyok pedig gyakorlatilag nincsenek rájuk hatással. A nagy internetes kereskedők és logisztikai cégek szállítmányozásuk forradalmasítását és bevételeik növekedését várják a technológiától, költségeik drámai csökkenése mellett.

Elméletben minden internetes vásárló álma egy olyan szállítási mód, amivel a fizetés után pár perccel már meg is kaphatja a rendelt termékeket. A valóságban viszont ez az egyik legnagyobb kihívás, ami az e-kereskedelmi szakma előtt áll. A logisztika összetett és erőforrás-intenzív feladat, és bár a technológia gyakorlatilag rendelkezésre áll, meredek szabályozási akadályok és bonyolult bürokrácia nehezíti.

Gondoljunk csak az önvezető járművekre: a műszaki megoldás készen áll akár a mindennapi használatra is, rengeteg előnye van, de jó időbe bele fog telni, mire társadalmilag elfogadottá válik és felépül az a fogyasztói bizalom, amely a lakossági elterjedéshez szükséges. Ugyanez igaz a drónos házhoz szállításra is. Habár az akadályok számosak, egyszerűen túl sok előnyt nyújt majd a kereskedők számára ahhoz, hogy ne váljon a mindennapok részévé. Az Amazon például a 2017-es év során csaknem 5 milliárd rendelést szállított ki Prime előfizetői részére, aminek költségei – konzervatív becsléssel körülbelül – 20 milliárd dollárra rúghatnak. Egyértelmű, hogy bármilyen technológia, amely ezt a hatalmas költségállományt csökkenteni képes, meleg fogadtatásra számíthat a cég részéről.

A legjobbnak tartott kereskedelmi drónok 2300 grammos rakománnyal megrakodva akár 160 km/órás sebességgel is tudnak haladni. Az ARK Investing becslése szerint használatukkal a szállítás csomagonkénti önköltségi ára 1 dollár körülire mérsékelhető. Azaz az Amazon évente 15 milliárd dollárt spórolhatna csak közvetlenül a szállításon. Sőt, az idő a kereskedelemben mindig pénz, a gyorsabb szállítás növekvő bevételeket jelenthet. A McKinsey tanácsadócég adatai szerint a kosárelhagyás oka az esetek 86 százalékában az, hogy a vásárló túl magasnak találja a kiszállítás költségeit.

Nem meglepő, hogy a technológiába a legnagyobb cégek fektetnek komoly tőkét. Az egyik legjelentősebb természetesen az Amazon. Az e-kereskedelmi óriásvállalat a jelenleg tesztfázisban lévő Prime Air szolgáltatás keretében 30 percnél rövidebb házhoz szállítást ajánl egyes amerikai, angliai és izraeli városokban. Persze csak abban az esetben, ha a cím egy logisztikai központ 15 kilométeres körzetében van. Az Amazon csomagjainak egyébként 90 százaléka a 2300 grammos határ alatti, így drónnal szállítható.

A logisztikai-szállítmányozási ágazat globális szereplői szintén érdekeltek. A közúti szállítás legjelentősebb költsége mindig a címzett ajtaja előtti utolsó 1 mérföld. A UPS kiszámolta, hogy ha a cég mind a 66000 kiszállítást végző sofőrje csak napi 1 mérfölddel kell kevesebbet vezessen, az a vállalat számára több mint ötvenmillió dollár megtakarítást jelent. És ez nem minden útra, hanem csupán napi 1 útra jutó költségcsökkenés. Ezért olyan drónok tesztelésébe fogtak, amelyek teherautóik tetejét képesek miniatűrizált helikopterleszállónak használni, így a furgonok nem kell megtegyék az utolsó mérföldet, elindulhatnak a következő cím felé, a drón pedig automatikusan visszatalál hozzájuk útközben.

A Domino pizzahálózat 2016-ban szállította ki drónnal az első ebédet Új-Zélandon. A cég szerint ez csak a kezdet volt, hiszen a jövőben házhoz szállítási műveleteik gerincét részét képezik majd a drónok.