Így készülnek a karácsonyi rohamra a kiszállítók

Így készülnek a karácsonyi rohamra a kiszállítók

Ha webáruházunk van, vajon mire kell ügyelnünk, hogy vásárlóink az ünnepek után is legalább ugyanolyan elégedettek legyenek szolgáltatásainkkal, mint azt megelőzően? Nyilván sok mindenre, de egy dologra egészen biztosan: a szállítási határidők betartására. A karácsonyi ajándékozás kulcsa az időzítés, hiszen mit ér az a csomag, amit nem lehet szentestén a fenyő alá tenni? Kiszállítókat kérdeztünk arról, ők hogyan készülnek az év végi rohamra.

A Magyar Posta, valamint a Nemzeti Adó- és Vámhivatal felkészült a karácsony előtti nagyobb csomagforgalomra és vámügyintézésre, az online vásárlók figyelmét pedig felhívják a földrajzi elhelyezkedéstől függő, eltérő szállítási időkre és vámszabályokra – tudósított az MTI alapján nemrég az Index. De mi a helyzet a belföldi csomagokkal és mire érdemes figyelnie azoknak, akik e-kereskedelemből élnek Magyarországon?

A Kosárérték.hu kérdéseire a Magyar Posta Zrt. Társasági Kommunikációs Osztálya arról tájékoztatott, hogy cégüknél a csúcsidőszak jellemzően november közepétől, illetve a Black Friday napjától (idén ez november 24.) december közepéig tart. A zökkenőmentes kézbesítés érdekében a nagyfeladó partnerektől folyamatosan előrejelzéseket kérnek a csúcsidőszakra vonatkozóan, hogy milyen mennyiségben és mekkora csomagokat várhatnak tőlük. A Posta szerint érdemes megfontolni, hogy a vásárlók ne házhoz kérjék a kézbesítést, hanem valamely fix pontra (postákra, szerződött partnereikhez: MOL benzinkutak, Coop üzletek), mert a legtöbb MOL PostaPont napi 24, a Coop PostaPontok többsége pedig 12 órában nyitva tart, így a megrendelő munka előtt és után is kényelmesen átveheti a csomagját. A Magyar Posta az ünnepi szezonra való tekintettel november 10-től a meglévő 3000 fix csomagpont mellé hétköznaponként reggel 10-től este 8 óráig, valamint hétvégén is nyitva tartó Ünnepi CsomagPontokat létesít.

Megkerestük a GLS Hungary Kft. magán postai szolgáltatót is. A Kosárérték.hu kérdéseire Farkas Gergely ügyvezető elmondta: szeptembertől folyamatosan bővítik a kapacitásaikat, több munkavállalót foglalkoztatnak, két új depót létesítettek, bővítették szortírozó kapacitásaikat és új gépjárműveket is üzembe állítottak. Szerinte az, hogy különleges előkészületeket tesznek a megnövekedett igények kiszolgálására, már nem is számít különlegesnek, hiszen ez minden évben a normál munka részévé vált. Közölte: a GLS-nél nem számítanak arra, hogy a szolgáltatásban bármilyen zavar lépne föl, a tavalyi tapasztalataik azt mutatják, hogy cégük a csomagok 99,54%-át a felvételt követő munkanapon megkísérelte kézbesíteni, ami kiemelkedő aránynak számít.

Farkas Gergely szerint az utolsó munkanapra időzített rendeléseknél különleges körültekintés szükséges: ez nemcsak a pontos címzést jelenti, hanem azt is, hogy a címzettek át is tudják venni a csomagot. A GLS magyarországi vezetője szerint gyakori, hogy a címzett nincs otthon, vagy nem tudja kifizetni a megrendelt árut, ebben az esetben pedig hiába pontos és gyors a futárcég,  sok esetben már nincs lehetőség arra, hogy a csomagot át tudják adni karácsony előtt. A GLS egyébként a december 21-én feladott csomagokat december 22-én, karácsony előtti utolsó munkanapon kézbesíti.

A Magyar Posta webáruházak üzemeltetőinek azt javasolja, hogy hívják fel ügyfeleik figyelmét: a karácsonyi forgalom miatt a szállítás időtartama megnövekedhet, illetve weboldalaikon tüntessék fel, milyen határidővel tudják felvenni a rendeléseket. Emellett mindenképpen egyeztessenek a postázásért felelős szolgáltatókkal az ünnepek miatt várható szállítási időről, és ennek megfelelően tüntessék fel weboldalukon a várható kézbesítési időt. Törékeny tartalmú küldemények postázásakor ügyeljenek a tartalomnak megfelelő csomagolásra, a csomagolást lássák el törékeny jelzővel. Értékesebb tartalom postázása esetén pedig nyomkövetett, illetve értékbiztosított szállítási szolgáltatást ajánljanak az ügyfelek részére. Az állami szolgáltató felhívja a figyelmet, hogy a sikeres kézbesítéshez elengedhetetlen a pontos címzés, és amennyiben valaki a munkahelyére rendeli a terméket, úgy a saját neve mellett érdemes feltüntesse a munkahely pontos nevét is.

Bár a magyarországi webáruházat üzemeltetők szempontjából ennek kevés jelentősége van (kivéve persze, ha készleteinket mi is ily módon töltjük fel), a Posta arra is emlékeztetett, hogy a távol-keleti és az amerikai rendeléseket érdemes minél korábbra időzíteni, és ezeket a csomagokat nyomkövetéssel rendelni. Közölték: a leggyakrabban azért tart nagyon sokáig a szállítás, mert a csomagok egyszerű levélküldeményként érkeznek Magyarországra, ez pedig jelentősen lassítja a kézbesítést.

Figyelmet érdemel még a vámkötelezettség is: a fogyasztó hiába rendel európai uniós székhelyű webáruházból, ha annak raktára az EU-n kívül van, könnyen vámeljárás alá kerülhet a termék. Webshopos rendelések esetében a csomag 22 eurós értékig vám- és adómentes, 22-150 eurós érték között 27 %-os áfát kell rá fizetni, 150 euró feletti érték esetén pedig vámot és forgalmi adót is fizetni kell a termék után.

(A Kosárérték.hu kérdéseit a DPD Hungária Kft. és a Sprinter Courier Service Kft. részére is megküldte, előbbitől nem érkezett válasz, míg utóbbinál – tekintettel arra, hogy a cég éppen eladás alatt áll – nem kívántak nyilatkozni.)

mm
Zentai András

Tartalommarketing-specialista, social media tanácsadó, copywriter. A Kosárérték.hu állandó cikkszerzője.

Üzenet a szerzőnek

Kérdésed van?
Hozzászólnál?

Vedd fel a kapcsolatot a szerzővel, várjuk az üzenetedet!