7 tipp, hogy a kereskedőnek is megérje az ingyenes szállítás

7 tipp, hogy a kereskedőnek is megérje az ingyenes szállítás

Habár a tapasztalatok szerint a mindenre kiterjedő ingyenes szállítás akár 15 százalékkal is csökkentheti a kereskedő hasznát, mégsem biztos, hogy nem éri meg. Sőt, néhány tanácsot megfogadva kifejezetten növelheti a profitot és sikeresebbé teheti a webáruházat.

1. Határozzunk meg minimum rendelési értéket

Ez az egyik legelterjedtebb taktika, ami az átlagos rendelési érték növeléséhez is hozzájárulhat, hiszen a vásárlókat az ingyenes szállítás ösztönzi a nagyobb kosárértékre. Emellett csökkenti az ingyenes szállítás kereskedői oldalon jelentkező költségeit, hiszen nominálisan kevesebb rendelés esetén kell vele számolni, ráadásul csak olyan rendeléseknél, amiken a magasabb érték magasabb profitrátát eredményezhet.

Az ingyenes kiszállításhoz szükséges minimális rendelési küszöböt a webáruház jelenlegi AOV (átlagos rendelési) értékénél 10-15 százalékkal magasabban érdemes meghatározni. Ezután figyeljük a profitunk alakulását, amelyhez vegyük figyelembe a konverziós arány változását és a többletköltségeinket is.

Egy egyszerű példa:
A konverziós arány 5-ről 5,5%-ra nőtt: A változó = 1,1
Az AOV 5000-ről 5750 forintra nőtt: B változó = 1,15
A nettó haszon 50%-ról 43%-ra csökkent: C változó =-0,14
Alkalmazzuk a képletünket, amiben az X a profit százalékos változása lesz:
x = [(1.1 * 1.15 * (1 + (-0.14))) – 1] *100, vagyis
x = [(1.1 * 1.15 * (1 + (-0.14))) – 1] *100, tehát
x = 8.8%!

Ha a profit ilyen jelentős, 8-9 százalékos növekedést mutat, az akció igen sikeres volt, az ingyenes szállítás nagyonis megéri nekünk. Ilyenkor érdemes folytatni és promotálni a vásárlók körében. Például a minimimális rendelési értéket el nem érő kosaraknál hasznos lehet megjeleníteni, mennyit kell még belepakolnia a vásárlónak az ingyenes szállításhoz, vagy a rendelés végén feltüntetni, mennyi pénzt spórolt a kiszállításon.

2. Ajánljunk csak a fapados szállítást ingyen

Az alapdíjas szolgáltatások ingyenessé tételével a költségeink nem fognak elszállni, hiszen a standard postacsomagok vagy a nem időgarantált futárdíjak jól kontrollálható és mérsékelt költségvonzattal rendelkeznek. Ez kombinálható az első pontban leírt minimumrendeléssel is. A 2017-es adatok szerint a webshopos vásárlók 90%-a hajlandó többet várni a megrendelt termékre, ha ingyen szállítják ki neki.

3. Alacsony átalánydíjas szállítás minden rendelésnél

Rengeteg nagyobb kereskedő alkalmazza, például a magyar hipermarketek “házhoz jön a bevásárlás” szolgáltatásai talán kivétel nélkül így működnek. Egy kosárértékfüggetlen, néhányszáz forintos kiszállítási díj arra ösztönzi a vásárlókat, hogy nagyobb értékben rendeljenek egyszerre, így csökkentve a kereskedői oldalon jelentkező költségeket.

4. A szállítási költség beépítése a termékek árába

Két opció létezik. A termék 3000 forintba kerül + 500 forint a szállítási költség. Vagy: a termék ára 3500 forint, a szállítás ingyenes. Az árképzés pszichológiai hatásairól mi is írtunk, és a tapasztalatok szerint az ilyen jellegű ajánlatoknál a magasabb árú, ingyenesen kiszállított termék konverziós aránya a duplája az olcsóbb termékének.

5. Kizárt termékek

Mondhatjuk azt, hogy a webáruházban ingyenes a házhozszállítás, de ez az általunk forgalmazott bizonyos termékcsoportokra nem terjed ki. Három eset lehet. A kis haszonkulcs mellett értékesített termékek teljesen kizárhatók az ingyenesen szállított termékek köréből. A nagyon nehéz vagy terjedelmes csomagokat érdemes mindenképpen kizárni, mert ezek szállítási költségei kiemelkedően magasak. Harmadszorra választhatjuk azt a megoldást, hogy csak a nagyértékű termékeket szállítjuk ingyen, vagy csak nagy mennyiség esetén kínáljuk az ingyenes házhozszállítást.

6. Cserélhető szolgáltatók

Ha kétféle házhozszállítási opciót ajánlunk a vásárlóknak, amiből az alapszolgáltatás (például 5 munkanapon belüli kézbesítés) ingyenes, a másik pedig feláras (mondjuk a kétnapos szállítás), ne tüntessük föl oldalainkon se a kiszállítást végző szolgáltatók nevét, se szolgáltatásuk pontos megnevezését, így esetenként a számunkra olcsóbb logisztikai megoldást tudjuk választani. Tipikusan ilyen példa, amikor a prémiumszolgáltatással kért kiszállítási címek a raktárunk, elosztóközpontunk vagy logisztikai partnerünk létesítményeinek közelébe esnek. Ilyenkor felszámolhatjuk az expressz díjat, de mégis ki tudjuk szállítani a csomagokat az alapszolgáltatás igénybe vételével, vagy akár saját eszközeinkkel, betartva a rövid határidőt.

7. A piacterek előnyeinek kiaknázása

Számos online piactér kínál olyan szolgáltatást, amelyben a házhozszállítás nagyon kedvező vagy akár ingyenes. Ha bizonyos termékeinket ezeken a piactereken keresztül értékesítjük, lehetőségünk adódhat kihasználni ezen előnyöket, így csökkenteni saját költségeinket. Ez a megoldás nem mindenkinek kedvező, de bizonyos esetekben mindenképpen érdemes megfontolni.

Összefoglalva: az ingyenes szállítás nem feltétlenül kell, hogy pénznyelőautomata legyen. Bármekkora üzemméret esetén alkalmazható a konverziós arány javítására és az átlagos kosárérték növelésére, ha sikerül megfelelően kezelni a profitot csökkentő hatásait. Így a profitot növelő eszközzé tehető. Mindezen túl az ingyenes szállítás pozitív mellékhatása, hogy visszáru esetén kiiktatja a leggyakoribb vitás kérdést, hiszen a vevő nem tudja visszakövetelni a szállítás számára nem létező költségeit.

mm
Zentai András

Tartalommarketing-specialista, social media tanácsadó, copywriter. A Kosárérték.hu állandó cikkszerzője.

Üzenet a szerzőnek

Kérdésed van?
Hozzászólnál?

Vedd fel a kapcsolatot a szerzővel, várjuk az üzenetedet!