Mikulás sapka a logódon? Karácsonyi promóvideó a TikTokon? Ilyenkor, az év végi ünnepekre készülőben semmitől se rettenj vissza a vásárlók figyelmének megragadásáért!

Megszokott trend, hogy az ünnepi szezon évről évre egyre korábban kezdődik, és az ezt megelőző időszak promóciói (Black Friday, Cyber Monday, Singles Day stb.) során már rengetegen elkezdik beszerezni az ajándékokat. Különösen igaz ez recesszió idején, vagyis idén is elhúzódó szezonra számíthatunk, ahol mindenkinek állni kell a sarat. Ehhez igyekszünk most segítséget nyújtani. 

Az arculat “ünneplőbe öltöztetése”

Ahogy a szezonra való felkészüléssel foglalkozó cikksorozatunk előző részében kifejtettük, különösen fontos, hogy ebben az időszakban sok új vásárló téved be a boltunkba, és nem mindegy, hogyan fogadjuk őket. Ilyenkor az emberek lélekben már az ünnepre készülnek. Az offline boltokban amúgy is megszokták, így online is szinte elvárják a karácsonyi dekorációt. Vessük be tehát a kreativitásunkat, és öltöztessük fel a webshopunkat, amihez persze nem kell egy komplett új designt felépíteni, hanem néhány apróság is elegendő lehet.

  • Karácsonyi témájú landing oldal

Egy egyedi, ünnepi landing page figyelemfelkeltő, esztétikus, és kiválóan alkalmas arra, hogy hatékonyan felhívja a figyelmet a speciális ajánlatokra. A jellemző színek használata mellett például szerepelhet rajta egy számláló (hány nap, óra, perc van karácsonyig), termékpromóciók, karácsonyi kuponkód és természetesen egyértelmű, érthető CTA gomb. A legtöbb webshopmotorhoz és bérelhető webáruház-rendszerhez rengeteg, ünnepi tematikájú sablon elérhető, de magunk is készíthetünk ilyet például a Canva vagy más, egyszerűen használható grafikai alkalmazás segítségével.

Tipp: ne feledkezz el arról, hogy ezen az oldalon is megadd a megfelelő, az ünnepi promócióra szabott meta tageket!

  • Néhány kisebb ünnepi elem a webshopban

Itt olyanokra gondolunk, mint mondjuk a logónkra húzott mikulás sapka, egy-egy karácsonyi banner speciális ajánlatokkal, vagy mondjuk hóesés effekt. De élhetünk a gamifikáció eszközeivel is: csinálhatunk valamilyen nyereményjátékot, amin kedvezményeket, termékeket, ajándékkártyát lehet nyerni. 

Tipp: annyira azért ne vidd túlzásba az ünnepi dizánjt, ami már a webshop használhatóságát, a temékfotók láthatóságát gátolja!

  • Ajándékcsomagolás

Egy szépen kivitelezett csomagolás nemcsak esztétikus, de időt és energiát spórolhatunk vele a vásárlóinknak, megoldva ezzel egy fájó problémájukat. Különösen ebben az időszakban az emberek általában rohannak a teendőik után, és amúgy sincs mindenki megáldva a megfelelő szépérzékkel, vagyis hálásan fogadja, ha levesszük ezt a terhet a válláról. Sőt, ebből még remek kiegészítő bevételre is szert tehetünk. Az Apple például a közelmúltig ajánlott speciális, piros szalaggal, perszonalizált üdvözlőkártyával ellátott csomagolást 5 dollárért. 

Tipp: ajánlhatsz olyan dizájnt is, ami kicsit különböző, vagy például kifejezetten “karácsonyellenes” – olyanoknak, akiknek éppen elege van Rudolfból, az angyalkákból és hasonlókból.

Felturbózott, ünnepi marketing

Ilyenkor természetesen mindenki felfokozza a marketingaktivitását, vagyis a reklámzaj a többszörösére nő. Nincs mese, fel kell venni a kesztyűt, és növelni kell az ebbe fektetett energiánkat és költéseinket, de persze nem mindegy, mindezt milyen hatékonysággal tesszük. Nagyon fontos például, hogy a mind a közösségi médiában, mind a Google Ads hirdetésekben elegendő figyelmet szenteljünk a retargeting hirdetésekre, mert a termékeink iránt érdeklődést mutatókat tudjuk a legkönnyebben vásárlónkká tenni. A Facebook pixel használata, a Google Ads retargeting lehetőségei, de akár az e-mailes emlékeztetők is a segítségünkre lehetnek ebben.

  • Social media

Ebben az időszakban különösen fontos, hogy növeljük a közösségimédia-jelenlétünket, mivel rengetegen keresgélnek ajándékötleteket ezeken a platformokon. A Facebookon használhatjuk például a carousel formátumot, amin több ajánlatot, terméket is szerepeltethetünk. De az Instagram és Facebook story-kat is rengetegen pörgetik nap mint nap, amin akár videók vagy képsorozatok is megjelenhetnek a megfelelő promó ajánlatokkal, figyelemfelkeltő tartalmakkal. A Pinteresten is különösen nagy a forgalom ilyenkor, így nagyon jó hatékonysággal tudnak működni a promóciós pinek is. Ha a célcsoportunkba tartoznak a fiatalabb generáció képviselői, a TikTokon célozhatunk nekik karácsonyi témájú videókat, akár influenszerekkel együttműködve.

Tipp: létrehozhatsz olyan, dinamikus retargeting hirdetéseket a közösségi médiában, amelyek bemutatják azokat a termékeket, amiket az érdeklődő megnézett a webshopodban.

  • A Google lehetőségei 

Sokak számára a keresőóriás az elsődleges eszköz az ajándékok felkutatásánál is. Akár Google keresési hirdetéseket, akár a különösen hatékony Shopping találatokat nézzük, szinte senki engedheti meg magának azt a luxust, hogy valamilyen formában ne legyen jelen a Google fizetett találatai között – még akkor sem, ha jó organikus pozícióval rendelkezik egy-egy termékre. Azzal is számolni kell, hogy a licitalapú CPC díjak nagyon megemelkedhetnek egy-egy népszerű kulcsszó esetén, vagyis számolni kell a megnövekedett költségekkel. 

Tipp: próbálkozz long tail kifejezésekre való hirdetésekkel is, amelyekre kisebb a verseny. Ezekre ugyan kevesebben keresnek rá, de azok jóval céltudatosabban kutatják az adott terméket, így könnyebben konvertálhatók vásárlókká.

  • E-mail marketing

A jó öreg e-mail még mindig nagyon hatékony marketingeszköz lehet, ami ráadásul igen kevés költséggel jár. Egy jól felépített hírlevélkampánnyal remekül kommunikálhatóak az ünnepi promóciók, természetesen a fent említett dizájnelemek használatával. Számításba kell venni azt is , hogy ebben az időszakban az e-mailes ajánlatok és a spamek száma is megugrik. Különösen kreatívnak kell lenni az egyes hírlevelek és promóciós mailek megalkotásánál ahhoz, hogy elérjük potenciális vásárlóink ingerküszöbét! Fontos, hogy megszólítsuk azokat a vevőinket is, akik már betettek termékeket a kosarukba, de nem fejezték be a vásárlást. Erre szintén remek lehetőséget nyújtanak az e-mailek.

Tipp: ha például egy vevőnk nem fejezi be a vásárlást, küldhetünk neki a szokásostól eltérő reminder üzenetet ehhez hasonló tárggyal: “A Jézuska megsúgta, hogy valamit a kosaradban felejtettél”

Mérés, mérés, mérés

Nem győzzük hangsúlyozni, hogy minden, fent említett  elemet és változtatást szükséges visszamérni ahhoz, hogy igazán megértsük a potenciális vevőink vásárlási szokásait, a hirdetéseink hatékonyságát, vagy időben kiküszöböljük az esetlegesen becsúszó UX hibákat. Ehhez nagyon hatékony eszköz egy megfelelően konfigurált analitikai rendszer (aminek egy egész kollekciót szenteltünk)

A Google Analytics, és annak legújabb verziója jól mutatja például a legfontosabb interakciókat, mint az oldalakon való kattintások, scrollozás, a videók megtekintésének száma, vagy a külső linkekre kattintás. 

A GA4 felhasználó-központú adatnézetet kínál, lehetővé téve, hogy nyomon kövessük az ügyfélutat a különböző eszközökön és platformokon. Ez különösen a karácsonyi vásárlási szezonban hasznos, amikor az ügyfelek gyakran több érintkezési ponton, eszközön keresztül lépnek kapcsolatba a vállalkozással, mielőtt véglegesítenék karácsonyi vásárlásaikat.

Az olyan módszerek, mint a funnel analízis, az útvonalelemzés és a szegmens-átfedés, felbecsülhetetlen értékűek lehetnek ahhoz, hogy mélyebb betekintést nyerjünk a vásárlói viselkedésbe a karácsonyi vásárlási őrület során, és azonosítsuk az értékesítés optimalizálásának lehetőségeit.