Megszűnik a Facebook élő vásárlást lehetővé tevő funkciója, a Live Shopping. A kereskedők persze nem maradnak videós értékesítési csatorna nélkül: a cég a jövőben a hangsúlyt a Reels szolgáltatására helyezi majd át.
A Meta a hírt bejelentő blogposztjában tisztázta, hogy ugyan az összes, vásárlással kapcsolatban elérhető és videós közvetítések lebonyolítását támogató szolgáltatása megszűnik, ez azonban csak a live shopping eseményektől való búcsút jelenti. A Facebook Live szolgáltatás továbbra is elérhető marad, vagyis a változás csak az elő kereskedelmi eseményeket érinti majd, tehát a termékek élő közvetítés alatti betaggelése, vagy a terméklista megjelenítése funkciók válnak elérhetetlenné.
Ez is érdekelhet
A Live Shopping szolgáltatást két éve indította el a Facebook, amelyet komoly béta tesztelés és több, kisebb körben elérhető pilot előzött meg. A cég eredeti célja az volt, hogy a tartalomkészítők és márkák interaktív formában, videós közvetítések formájában prezentálhassák termékeiket. Az Ázsiában évek óta hatalmas népszerűségnek örvendő műfaj azonban a koronavírus-járvány alatti fellángolástól eltekintve továbbra is csak kullog a távol-keleti piacok után. A Meta a jövőben az Instagramról már jól ismert Reels szolgáltatásába építi be a Live Shopping számos funkcióját.
A váltásra a potenciális vásárlók szokásainak változása miatt volt szükség, mivel a felhasználók – nem kis mértékben éppen a rivális TikTok népszerűségének köszönhetően – egyre inkább a rövidebb videós tartalmak felé fordulnak. A cég szerint az eredetileg Instagramon elindított, de mára már Facebookon is elérhető Reels éppen megfelelő lehet a célra. Mint azt a közleményükben is írják, a változás nem érinti az Instagram Live Shopping szolgáltatását sem, ahol a bolttal rendelkező felhasználók továbbra is használhatják az élő, kereskedelmi közvetítések lebonyolítására szolgáló Live Shopping szolgáltatásokat.
A Facebook első, élő videós kereskedelmi megoldását még 2018-ban hosztolta, és az elmúlt években számos további funkció bevezetésével próbálta elérni, hogy növelje annak népszerűségét. Legutóbb tavaly novemberben kezdte meg a Live Shopping for Creators szolgáltatás tesztelését, amelynek keretében a felhasználók egy oldalon kezelhették a live shopping közvetítéseik minden funkcióját, és képesek voltak azt párhuzamosan, az összes általuk kezelt Instagram és Facebook fiókban közvetíteni.
Ugyanígy a szolgáltatás népszerűségét volt hivatott növelni a Live Shopping Fridays elnevezésű marketingkampány-sorozat is, ahol nagyobb márkák és cégek képviselőinek a figyelmét szerették volna felhívni a megoldás előnyeire. A tavalyi év során olyan márkák szerveztek live streaming eseményeket a Facebookon, mint az Abercrombie and Fitch, Bobbi Brown, Clinique vagy a Sephora. Ezek a közvetítések egyébként egész komoly bevételi forrást jelentettek a Meta számára, hiszen jutalékos rendszerben kértek pénzt a hosztolásukért. A cég azonban ezek ellenére is úgy döntött, hogy újragondolja a szolgáltatást.
Az eset korántsem egyedi: legutóbb éppen a TikTok döntött úgy, hogy mégsem terjeszti ki a TikTok Shop kezdeményezést az Egyesült Államok és Európa további részeire. Az Egyesült Királyságban már tavaly óta elérhető szolgáltatás az első Ázsián kívüli terület volt, ahol elérhetővé vált a közvetlen eladási célú TikTok-streamek közvetítése.
A TikTok képviselői szerint azonban a nyugati piac még egyszerűen “nem áll készen” a live streamek széles körben való elfogadására, ugyanakkor a Financial Times riportja szerint sokat nyomott a terjeszkedési tervek leállításában az is, hogy az angol influenszerek tömegesen hagyták el a platformot, és ezen belül is a TikTok Shopot.
Bár Ázsiában továbbra is töretlenül népszerű a live streamek kereskedelmi célú felhasználása, de Európában és az Egyesült Államokban a tavalyi növekedés után megtorpanni látszik a lendület, és továbbra is kérdés marad, hosszú távon mennyire sikerül gyökeret eresztenie a műfajnak.