A több oldalas terméklisták ideje lejárt – változtatott a lapozók kezelésén a Google

A Google többé nem veszi figyelembe a rel-prev-next jelölést

Március végén a Google Webmasters twitteren megjelent egy bejegyzés, miszerint a Google már nem támogatja a rel=prev/next jelölést.

Google Spring Cleaning változász bejelentő eredeti tweet

Mi is a rel=prev/next?

A rel=prev/next jelölést a Google 2011-ben vezette be. A cél az volt, hogy a webhely tulajdonosok egyértelműen tudják közölni, hogy egy-egy oldal egy bizonyos sorozat részét képezi. Például ha valaki írt egy cikksorozatot és azt több oldalra bontotta, a rel=prev/next segítségével egyértelműsítette, hogy egy adott cikkoldal ugyanazon cikksorozat része.

Cikksorozat részét képező tartalmak jelölése rel=prev/next segítségévelNem csupán cikkeknél, blogbejegyzéseknél használtuk, hanem például a webshopoknál is a kategória terméklisták lapozásánál, Magyarul mindenhol, ahol a sorozat következő vagy előző oldalára linkeltünk.

rel=prev/next lapozás használata webshopokbanMiért nem támogatják többé?

A Google indoklása: A felhasználói kutatások szerint a felhasználók szeretik az egyoldalas tartalmakat. A Google azt ajánlja, hogy a webhely tulajdonosok próbálják az összefüggő tartalmat egy oldalra tenni amennyire csak lehetséges.

Mit is jelent ez a weboldal tulajdonosok számára?

A felhasználók szeretik az egyoldalas tartalmat – felhasználóbarát és ma már SEO szempontból sem problémás a végtelen scroll a listákban, de nem mindenhol lehet ezt gyorsan, egyszerűen és fájdalommentesen kivitelezni. Ahol lehet, ott érdemes kipróbálni. Fontos, hogy A/B teszteljünk, kísérjük figyelemmel a feltérképezést és minden fontos mutatót az Analytics-ben.

Újonnan fejlesztett webhelyek esetében világos az üzenet: A legjobb listaoldal az, aminek nincs következő oldala.

Meglévő, pici webshopoknál el lehet gondolkodni azon, hogy a listákkal egy oldalon belül maradjunk, de nagyon vigyázzunk arra, hogy ez ne menjen a teljesítmény rovására!

Ha túl sok a listaelem, csökkenthetjük az elemek számát például alkategóriák létrehozásával, vagy blogoknál alkalmazhatunk dátum szerinti bontást, új rovatokat, kategóriákat hozhatunk létre.

Lapozásnál legyen egyértelmű, melyik az első oldal

Ha már tudjuk, hogy nem támaszkodhatunk a rel=prev/next tagekre, lapozásnál tegyük egyértelművé a Google számára is, hogy melyik az első oldal. Erre több lehetőség van, például a lista első oldalán legyen egy leírás, ami tartalmazza a fontos kulcsszavakat, kihetetünk egy képet alt tagben a fontos kulcsóval, stb. Bizonyos esetekben szóba jöhet listaoldalaknál a rel canonical használat vagy a listaoldal első oldalának kivételével a noindex follow használata.

Mi legyen a kódban lévő rel=prev/next-el?

Az, hogy a Google már nem támogatja nem jelenti azt, hogy hátrányba kerülnek azok a webhelyek, ahol továbbra is használják. Nem lesz baj ha ott marad, csak fontos tudni, hogy nem jelent a Google számára semmit. Ahogy a szakmai fórumokon a bejelentés után kiderült, valójában már évek óta nem támogatják, csak eddig elfelejtettek erről szólni. Van ilyen is. A Bing továbbra is támogatja, a cseh Seznam vagy az orosz Yandex például eddig sem foglalkozott vele.

Ingyenes, villámgyors SEO elemzés a Kosárértéken

Add meg honlapod címét, és egy órán belül megkapod az eredményt!
A gyorselemzés SEMRush szoftverrel, automatikusan történik. Ha az eredménnyel kapcsolatban kérdésed van, a Kosárérték SEO szakértői segítenek.
A visszaigazoló emailben szereplő email címen fel tudod venni velük a kapcsolatot.

Kiss Mónika

A Kosárérték e-kereskedelmi magazin SEO szakértője, és a BIG FISH Internet-technológiai Kft. product ownere, e-kereskedelmi projektek tanácsadója, projektvezetője.

Üzenet a szerzőnek

Kérdésed van?
Hozzászólnál?

Vedd fel a kapcsolatot a szerzővel, várjuk az üzenetedet!