Július elsejétől alapértelmezett a Mobile-First Index az új weboldalakon

mobile first index

Július elsejétől a Mobile-First Index lesz az alapértelmezett indexálás minden olyan új weboldalon, amivel a Google robotja eddig még nem találkozott. A keresőcég internetszerte platformtól független, reszponzív weboldalakat szeretne látni.

A Google 2016-ban jelentette be az elsődleges mobilos indexelést, 2018 nyarától kezdett átállni rá, 2019 júliusától pedig minden új weboldalt mobilos nézet alapján indexál. A kereső felismerte, hogy a jövő az okostelefonoké, ezért a weboldalak jelentős részét ma már a számítógépes változat helyett azok mobilos nézete alapján indexálja. Januárban bejelentették, hogy a keresések felét már az új módszerrel szolgálja ki a Google.

Nem várnak nagy fennakadásokat

A Google folyamatosan elemzi a bejövő adatokat, és szerintük az új weboldalak elsöprő hányada készen áll az okostelefonos indexelés bevezetésére, így az új módszer minden valószínűség szerint nem fog komolyabb fennakadást okozni. A keresőcég szerint fejlesztésük azért jó, mert így a weboldalak tulajdonosai rákényszerülnek arra, hogy ugyanazt a tartalmat jelenítsék meg számítógépen és telefonon. Vagyis jobb mobilos felületeik legyenek, máskülönben hátrább jelennek meg a találati listában. Ezt pedig nyilvánvalóan egyetlen e-kereskedő sem szeretné.

Csak új oldalaknál alapértelmezett

Fontos megjegyezni, hogy a július elsejei dátum csak a Google által eddig nem ismert (vagyis a leginkább a webre a céldátum után feltöltött) oldalakra vonatkozik. Azt egyébként nem lehet tudni, hogy a régebbi webes tartalmakra milyen arányban vonatkozik a Mobile-First Index, csak azt, hogy a keresések fele már idén januárban is így került kiszolgálásra. Az internet legtöbbet használt keresője most még eggyel tovább lép, és 2019 júliusától a webre újonnan feltöltött minden weboldalt mobilos nézet alapján indexál.

A meglévő weboldalak esetében továbbra is rendelkezésre áll a Search Console ellenőrzőeszköze, amivel megvizsgálhatjuk, hogy az oldalunk mobilos vagy számítógépes verzióját indexeli-e a kereső. Elviekben a régebbi szájtok szintén a Search Console-on keresztül kapnak értesítést arról, ha átkerültek mobilos indexálás alá, az interneten több helyen olvasható azonban, hogy ezek a notifikációk korántsem minden esetben érkeznek meg, pláne nem előzetesen. Az új weboldalakat nem fogja értesíteni a Google, hiszen náluk már alapértelmezett lesz a Mobile-First Index.

Egy kijelző mind felett

A Google egyébként részletes útmutatót ad ahhoz, hogyan érdemes úgy felépíteni egy weboldalt, hogy az a számítógép képernyőjén és a mobileszköz érintőkijelzőjén is tökéletes felhasználói élményt nyújtson, valamint a keresőrobot is jól indexelje. A meglévő oldalak tulajdonosainak pedig azt ajánlják, hogy ne csak a tartalmak olvashatóságát, a linkek működését és az adatstruktúrát ellenőrizzék, de a metaadatokat és a robots metákat is vessék alá alapos vizsgálatnak (szükség esetén pedig újratervezésnek), hogy a mobilos indexelés sikeres legyen. Azt is ajánlják, hogy a weboldal legyen full-reszponzív és az általánosan elterjedt 2 URL-es megoldás helyett csak egyetlen címet használjon a weboldal, ugyanazt a mobiloknál és a számítógépeknél.

Mobilbarátság: a magyar webáruházak vegyesen teljesítenek

A 2018 márciusában végzett átfogó kutatásunk szerint a magyar webáruházak 84%-a akkor megfelelt a Google elvárásainak ilyen tekintetben, most találomra újra ellenőriztünk néhány nagyobb piai szereplőt.

Néhány webáruház oldalán kipróbáltuk a Google mobilbarát tesztjét, és meglepetésünkre az internetes boltok igencsak vegyes eredménnyel szerepeltek. Az eszköz pontosan azok alapján a szempontok alapján elemzi az oldalakat, amik a mobilos indexálásnál is jelentősen esnek latba. A feltételek egyébként elsősorban az UX-re koncentrálnak: olvashatóság, áttekinthetőség, koppinthatóság, gyors betöltődés és így tovább.

Alza - nem mobilbarát

A teszt eredménye szerint az Alza webpláza oldala nem éppen mobilbarát, mert túl közel vannak a kattintható elemek, nincs beállítva a látható terület, a szöveg pedig túl kicsi. Egy ekkora áruháznál ez kissé meglepő, de ha ellenőrizzük a mobilunkon, látjuk a gondot: az m.alza.hu átirányítást, ami a Google mobilindexe szempontjából problémás.

Extreme Digital - nem futtatható a teszt

Az Extreme Digital oldalán a teszt nem tudott rendesen lefutni, az előnézet teljesen értelmezhetetlen, mobilon megnyitva az oldalt, teljesen más kép fogad.

Bookline - mobilbarát

A Bookline sokak szerint hazánk egyik legjobb UX-ű webáruháza, és a Google szerint nagyonis mobilbarát.

Media Markt - mobilbarát

A Media Markt webáruháza szintén jól szerepelt a teszten.

Tesco - mobilbarát és hibátlanA Tesco bevásárlóoldala az egyetlen, amin a tesztelt webáruházak közül semmilyen problémát nem talált a Google eszköze.

Játéknek - mobilbarát

A JátékNet oldalával sincs problémája a Google ellenőrzőeszközeinek, mobilbarát webáruház.

Ingyenes, villámgyors SEO elemzés a Kosárértéken

Add meg honlapod címét, és egy órán belül megkapod az eredményt!
A gyorselemzés SEMRush szoftverrel, automatikusan történik. Ha az eredménnyel kapcsolatban kérdésed van, a Kosárérték SEO szakértői segítenek.
A visszaigazoló emailben szereplő email címen fel tudod venni velük a kapcsolatot.

mm
Zentai András

Tartalommarketing-specialista, social media tanácsadó, copywriter. A Kosárérték.hu állandó cikkszerzője.

Üzenet a szerzőnek

Kérdésed van?
Hozzászólnál?

Vedd fel a kapcsolatot a szerzővel, várjuk az üzenetedet!