Automatizálható teljesítményriportok a Google Lighthouse segítségével

Google Lighthouse

A Google folyamatosan egyre nagyobb hangsúlyt fektet az oldalak biztonságára, sebességére, és a felhasználói élményre, amelyeket a rangsorolás során is figyelembe vesz. Annak érdekében, hogy a weboldalak fejlesztői meg tudjanak felelni az elvárásoknak, a keresőóriás egy sor technikai eszközt is biztosít, amelyekkel azonosíthatóak a problémás pontok. Ilyen például a Mobilbarát teszt és a PageSpeed Insights, valamint a Google Lighthouse is.

A Google Lighthouse működése

A Lighthouse a Google egyik ingyenes, nyílt forráskódú, és automatizáltan is használható elemző eszköze, amely segítségével a webáruházak fejlesztői, üzemeltetői folyamatosan monitorozhatják az oldalak betöltési sebességét és optimalizálását.

Az eredmények felhasználásával folyamatosan fejleszthetőek a weboldalak, így segíthetik a keresőkben való megjelenést, valamint javíthatják a látogatók felhasználói élményét.

A Lighthouse az auditálás során öt kategóriában vizsgálja az oldalt, és minden kategóriát 0 és 100 közötti pontszámmal értékel:

  • Performance: az első riport azt értékeli, hogy az oldal kulcsfontosságú elemei milyen gyorsan jelennek meg a felhasználók számára mobil eszközökön. Az eredmény több mérési pont összegzéséből áll össze, amely tartalmazza például az első elemek megjelenését, valamint az első lehetséges interakcióig eltelt időt.
  • Progressive Web App: a progressive web app checklist alapján elvégzett ellenőrzés azt mutatja meg, hogy az oldal mennyire felel meg az abban meghatározott PWA feltételeknek, amelyek növelik a mobil eszközökön tapasztalható teljesítményt.
  • Accessibility: a hozzáférhetőséget jelző pontszám egy 35 elemből álló szempontrendszer súlyozott átlagából képződik.
  • Best Practices: az aktuális trendeknek és iparági gyakorlatnak megfelelő technológiai megoldások, például a HTTP/2 alkalmazását ellenőrzi és értékeli.
  • SEO: a riport kilenc alapvető keresőoptimalizálási lépést ellenőriz, amely kevesebb ugyan, mint a külső, specializált SEO eszközök által nyújtott szolgáltatáscsomag, de kiindulási pontként jól használható.

A Lighthouse használatának lehetőségei

A Google Lighthouse-t többféleképpen is lehet használni, az adott helyzetnek és a célnak leginkább megfelelő opciót kiválasztva.

Manuális ellenőrzés Chrome böngészőben

A Chrome böngészőben az adott oldalt betöltve, majd a “Fejlesztői eszközök” menüpontot megnyitva, az “Audits” pont alatt megadható, hogy a lehetséges ellenőrzések közül melyiket futtassa le a Lighthouse:

A Google Lighthouse Chrome böngészőben
A Google Lighthouse a Chrome böngészőben

A rövid várakozás során, amíg az elemzés fut, már eleve ad általános tippeket az eszköz, a folyamat végén pedig részletes eredménylistát jelenít meg a problémákkal, és lehetséges megoldási javaslatokkal együtt.

A Google Lighthouse Chrome böngészőben
A Google Lighthouse eredményei a Chrome böngészőben

Ezzel a megoldással az éles üzemben levő weboldal is tesztelhető, illetve nagyobb fejlesztések során a teszt környezetben is manuálisan ellenőrizhetők a változások, még mielőtt élesítésre kerülnek.

Automatikus ellenőrzés parancssorból vagy CI folyamatból

A Lighthouse talán legnagyobb előnye, hogy a folyamat automatizálható shell scriptek, vagy a Node modul segítségével, így beállítható egy rendszeres (például heti, vagy kétheti) ellenőrző auditálás az esetleges hibák mielőbbi észlelése érdekében. A lépés beépíthető a fejlesztések élesítési folyamatába is, így automatikusan lefuthat minden alkalommal, amikor új verzió kerül ki a teszt, vagy az éles szerverekre. Ezzel biztosítható, hogy az eredmények folyamatosan megfelelőek legyenek, és a gyengébb teljesítményt okozó, esetlegesen hibás fejlesztések ne kerülhessenek a felhasználók elé.

A Lighthouse 3.0 újdonságai

A májusban publikált 3.0 verzió több újdonságot is hozott a Lighthouse eszköz használatában, amelyeket a fejlesztői oldal részletesen bemutat.

A működésbeli változások (gyorsabb auditálási folyamat, módosított pontszám súlyozások) mellett szembetűnő újdonság az eredmények kimeneti formátumainak bővítése, valamint a megjelenített riport felület átalakítása.

Google Lighthouse 3 eredmények

Schmidt Zoltán

A BIG FISH Internet-technológiai Kft. e-kereskedelmi szakértője, a Kosárérték magazin főszerkesztője.

Üzenet a szerzőnek

Kérdésed van?
Hozzászólnál?

Vedd fel a kapcsolatot a szerzővel, várjuk az üzenetedet!