A keresések felét már a mobile-first index alapján szolgálja ki a Google

A keresések felét már a mobile-first index alapján szolgálja ki a Google

A globális keresések felét már a mobile-first index szerint szolgálja ki a Google – jelentette be a kereső tulajdonosa decemberben. A Google tavaly nyáron kezdett átállni az asztaliról az elsődleges mobilos indexelésre, ami azért fontos az amerikai online óriásnak, mert az elmúlt évek tapasztalatai alapján az okostelefonról indított keresések száma már meghaladta a számítógépről bonyolítottakat. Vagyis a jövő mobil, a Google pedig ott akar lenni.

A hír főként azoknak a webáruházaknak lehet megrázó, akik oldalaikon különálló mobilos és asztali online felületet működtetnek, optimalizációjuk homlokterében pedig a számítógépes verzió állt eddig. Hiszen a bejelentés nem jelent mást, minthogy a potenciális látogatók találati listájukban az esetek több mint felében mobiloptimalizált oldalakat látnak, tekintet nélkül arra, hogy számítógépről keresnek-e, illetve hogy a webmesterek mennyire jól SEO-ztuk az asztali verzióikat.

Nem árt odafigyelni

A Google korábban ígéretet tett arra, hogy a Search Console szolgáltatáson keresztül emailben értesít minden regisztrált felhasználót, akinek a honlapja átkerül a mobilos indexelés kategóriájába (újabb ok arra, hogy használjuk a Console-t, ha még eddig nem tettük), de az értesítések kiküldésével a saját bevallásuk szerint is késnek. Legjobb, ha saját magunk ellenőrizzük, nem került-e át a webáruházunk: ezt egyszerűen megtehetjük a szolgáltatásban. Ahogy az alábbi, Console-ból kifotózott képen látható, ezt az oldalt a Googlebot smartphone sikeresen indexelte december 20-án, vagyis a kereső a mobile-first kategóriába sorolta a honlapot.

Ez a weboldal már mobilos indexelés alá esik.

Ebből is látható: aki még nem tette, annak mindenképpen érdemes mielőbb regisztrálnia a Search Console-ban, mivel rengeteg hasznos információhoz lehet általa hozzáférni, méghozzá ingyen.

A hatásokról

Ahogy a cikk elején írtuk, a Google már a keresett weboldalak felét mobilindex alapján jeleníti meg találati listáiban. A dolog természetesen nem fog megállni félúton, hanem eljön a nap, amikor az arány 100 százalék vagy ahhoz nagyon közeli lesz. Azon oldalak esetében, ahol nincsen mobilos változat, a Googlebot smartphone az asztali verziót fogja indexelni helyette, ez pedig nem lesz jó a webhelyek üzemeltetőinek: a kedvezőtlen mobilos felhasználói tapasztalat miatt hátrébb sorolódnak majd az okostelefonos – és végső soron az összes – keresésben. A következő körben a normál reszponzív oldalak jönnek, hiszen ezek indexelése az egyféle kód miatt nem jelent kihívást a keresőrobotoknak, és ha az oldalak megfelelően működnek, az üzemeltetők lényegi változást nem fognak tapasztalni. Mindezek ellenére a találati listákban való megjelenésnek a továbbiakban sem lesz követelménye a mobilbarát vagy reszponzív weboldal. A Google szerint ennek nem is lenne értelme, hiszen végül valamennyi weboldal saját látogatói miatt lesz kénytelen átállni a mobilok előnyben részesítésére.

A következő lépés azon oldalak indexelése lesz, amelyeknek van mobilos verziójuk, de az a URL-ben található m-előtagon kívül semmiben sem tér el az asztali változattól. Ezeknél csak a mobilos oldalt indexelik, a számítógépről keresők viszont nyilvánvalóan továbbra is a régi verziót látják. A lényeg csak az, hogy a kanonikus címkézés pontos legyen, így a Google robotja megfelelően ismerje fel az oldalt, enélkül komoly problémák adódhatnak. Ez egyébként általánosságban is így van. Az egész SEO egyik legfőbb lényege, hogy kiszolgáljuk a keresőrobotokat, minél könnyebb dolguk van ezeknek, annál jobb helyen végez az oldal az organikus találatok közt.

Akiket veszély fenyeget, azok az olyan weboldalak, amelyek mobilos változatában lényegileg kevesebb tartalom van, mint a gépes verzióban. Ezeket ugyanis a mobile-first technológia logikusan a kevesebb mobilos tartalom alapján sorolja majd be, hiába a jóval tartalomgazdagabb számítógépes nézet, az nem lesz hatással a ranking-re. Az ilyen oldalak arra számíthatnak, hogy organikus forgalmuk lényegileg hanyatlani fog.

A teendőkről

Az igazság az, hogy nem tudhatjuk, hol tart épp a Google a mobile-first index bevezetésének folyamatában. Az, hogy a találatok fele már mobilos indexelés alapján jelenik meg, nem egyenlő azzal, hogy a weboldalak felét már így indexelik a robotok. Az interneten iszonyatos mennyiségű weblap van, nyilvánvalóan milliónyi hátra van még a mobilos algoritmusok számára, és valószínűleg a radikálisabb hatások csak a későbbiekben lesznek érezhetők. Amikor ez a pillanat eljön, azok a honlapok sínylik majd meg leginkább a változást, akiknél a mobilos változat tartalomszegény. Nem kellene megvárniuk ezt a pillanatot. A kézenfekvő, legegyszerűbb megoldás egy új, tartalomgazdag, reszponzív weboldal üzembe állítása, méghozzá késedelem nélkül. Ha ez nem lehetséges, a mobilos verziót kell feltölteni tartalommal, mégpedig úgy, hogy az a lehető legjobban hasonlítson az asztalihoz, így a relevancia és a linkstruktúra is hasonlóbbá válnak, vagyis kisebb visszaesés várható, amikor kizárólagossá válik a mobilos indexálás.

mm
Zentai András

Tartalommarketing-specialista, social media tanácsadó, copywriter. A Kosárérték.hu állandó cikkszerzője.

Üzenet a szerzőnek

Kérdésed van?
Hozzászólnál?

Vedd fel a kapcsolatot a szerzővel, várjuk az üzenetedet!