Core Web Vitals: májusra minden mutatónak a zöldben kell lennie

Core Web Vitals: májusra minden mutatónak a zöldben kell lennie

A Google hivatalos kommunikációja szerint 2021 májusától a Core Web Vitals lesz a döntő szempont az oldalak rangsorolásánál, viszont eddig nem volt világos, hogy ez mit jelent pontosan.

Közeleg a májusi határidő, amikortól kezdve a keresőóriás tavaly novemberi Twitter-bejegyzése szerint a weboldalak rangsorolásánál elsődleges jelentőséget tulajdonít majd a Core Web Vitals elnevezésű, komplex mérési mutatójának. A PageRank rendszer kivezetését követően a Google nem kommunikált egyértelműen arról, hogy mi alapján állítja sorrendbe az oldalakat egy-egy keresésnél – egészen 2020 májusáig, amikor nyilvánossá tette a Core Web Vitals szempontrendszert, és közölte, hogy a következő év első felére ennek kell majd megfelelni azoknak a weboldalaknak, akik jó pozíciót akarnak elérni a találati oldalain.

Milyen mutatókból áll össze a Core Web Vitals?

LCP (Largest Contentful Paint – legnagyobb vizuális tartalomválasz):azt az időt mutatja meg, amely alatt az oldalon található legnagyobb kép vagy szövegblokk betöltődik, vagyis amikorra a felhasználó egy megfelelően használható oldalt lát a böngészőben.

FID (First Input Delay – az első válasz betöltési ideje): az az idő, ami egy kérésre (pl. linkre kattintásra, gomb megnyomására) adott válaszhoz szükséges.

CLS (Cumulative Layout Shift – az elrendezés összmozgása): azt a jelenséget írja le, amikor az oldal betöltése során egyes később betöltődő elemek eltolják a többi tartalmat.

 

Az viszont mindezidáig nem volt egyértelmű, hogy milyen megítélés alá esnek az olyan oldalak, amelyeknél egyes mutatók elérik a megfelelő “zöld” kategóriát, vagy legalább a javításra szoruló “sárga” tartományban mozognak, de más értékek nem felelnek meg a minimális követelményeknek sem. Erre a dilemmára John Mueller, a Google Search Central (korábban Webmasters) Blog egyik legismertebb arca adta meg a választ a legutóbbi office-hours alkalmán, a blog YouTube-csatornáján. Ezeken az alkalmakon a vállalat lehetőséget ad arra, hogy a résztvevők élőben kérdezzenek a Google illetékeseitől, így első kézből szerezhessenek információkat.

Rögtön az elején elhangzott az a kérdés, hogy a rangsorolás szempontjából számít-e majd, hogy egy oldal értékei a “sárga” vagy a “zöld” tartományban vannak-e. Mueller válasza szerint ahhoz, hogy előnyös megítélés alá essen egy weboldal, mindhárom mutatónak meg kell ütnie a “zöld” mércét. Konkrétan így fogalmazott:

“Az én értelmezésem szerint megnézzük, hogy a zöld tartományban van-e (az adott érték), és ez határozza meg, hogy rendben van-e vagy nem. Szóval ha csak a sárga tartományban van, akkor az nem elég, de nem tudom, hogy mi lesz a végső álláspontunk ezen a téren.”

Arra a kérdésre, hogy erről még május előtt közzétesznek-e valamilyen hivatalos információt, azt válaszolta, hogy feltehetően igen, de a fejlesztések még folyamatban vannak. Elmondta még, hogy a kereséseknél bevezetnek majd badge-eket, amelyek jelzik, hogy az adott oldal milyen besorolás alá tartozik, de ennél több részletet nem árult el.

Jól látható, hogy van némi bizonytalanság a Google kommunikációjában ezen a téren, de azt később Mueller egyértelművé tette, hogy ha egy fontos elem (pl. a https protokoll használata) hiányzik, az perdöntő lesz a megjelenések rangsorolásánál, vagyis a minimum követelménynek minden részelem tekintetében meg kell majd felelni.

Ingyenes, villámgyors SEO elemzés a Kosárértéken

Add meg honlapod címét, és egy órán belül megkapod az eredményt!
A gyorselemzés SEMRush szoftverrel, automatikusan történik. Ha az eredménnyel kapcsolatban kérdésed van, a Kosárérték SEO szakértői segítenek.
A visszaigazoló emailben szereplő email címen fel tudod venni velük a kapcsolatot.

mm
Buzás Attila

Újságíró, webhosting szakértő, a Kosárérték E-kereskedelmi magazin szerkesztője

Üzenet a szerzőnek

Kérdésed van?
Hozzászólnál?

Vedd fel a kapcsolatot a szerzővel, várjuk az üzenetedet!