Az elektronikus kereskedelmen belül az egyik legfontosabb új fogalom a gyors kereskedelem, amely a megrendelt termékek minél gyorsabb kiszállítását jelenti. Indiában olyan verseny bontakozott ki ebben a szolgáltatásban, hogy a q-commerce-szel foglalkozó cégek részvényei a tőzsdén is versenyt futnak egymással a drágulásban.

Az Európától és az Egyesült Államoktól egyaránt távol lévő Indiában az elektronikus kereskedelem legújabb versenyszámában, a quick-commerce-ben (vagy rövidítve: a q-commerce, q-comm)-ban vívnak öldöklő versenyt a kiskereskedők – derült ki az Economic Times és a CNBC összefoglalóiból. Starupok és nagyvállalatok lépnek egymás lábára a kiszállítás rövidítése terén folyó piaci lökdösődésben.

A Swiggy, a Flipkart, a Myntra, az Amazon, a Tata, a Nykaa, a Zomato és a Zepto vállalatnevekből Magyarországon csak az Amazon és a Tata ismert, de ez nem jelenti azt, hogy kisebb versenytársaik megijedtek volna ezektől a cégóriásoktól.

A q-commerce, vagyis a gyors-kereskedelem alatt az elektronikus kereskedelemnek az az ága értendő, amely egy órán belüli kiszállítást ígér megrendelőinek – derül ki a ChannelSight hírportál definíciójából. Némi megkötést jelent, hogy a webáruházak ezt a szolgáltatást jellemzően kisebb termékcsomagokra vállalják. Magyarán, aki a hétvégi nagy élelmiszer-beszerzést így akarja végezni, annak egyelőre várnia kell erre a lehetőségre.

A q-commot vállaló cégek általában rendelésfelvevő rendszerekre, jól kiépült, gondosan feltöltött raktárakra és kétkerekű járműveken közlekedő futárokra támaszkodnak. A szolgáltatás előzménye a kész ételek kiszállításában bevezetett gyors házhoz szállítás, ami immáron a ruháktól az elektronikáig sokféle termék esetén elérhető.

A gyors mikroszállítás hagyományát a dabbawala teremtette meg

A szakértők szerint 2024 mérföldkő volt a gyors-kereskedelem fejlődésében. Ez mindenképpen elmondható Indiáról, ahol mintaértékű a fejlődés ezen a téren. Ott már az ultragyors kiszállításnál tartanak, ami a félórán, sőt általában a negyedórán belüli kézbesítést jelenti. Hogy miért pont Indában jutottak el erre a szintre, arra talán a dabbawala, azaz a Mumbai városában működő ebédszállítási rendszer ad magyarázatot. Aki látta a The Lunchbox című filmet, az fogalmat alkothat a mikroszállítás tökéletesen működő, egyedi rendszeréről. (Magyarországon Ezerízű szerelem címen mutatták be a filmet.)

A húszmilliós városban ötezer dabbawala, azaz ebédszállító kétszázezer ételt szállít ki minden nap színek szerint kódolt ételdobozokban. A statisztikai adatok szerint 16 millió szállítmányból csak egy vész el. Tudományos kutatók igyekeztek kideríteni, hogyan képes ez a számítástechnika és a mesterséges intelligencia előtt létrejött szisztéma majdnem hibátlanul működni.

A rendszerhez tartozók egymásnak adják a dobozokat, amelyek kilométereket utaznak kerékpárral, kézikocsival, vonattal és fejtetőn. Nem hátráltatja működést a közlekedési káosz és a monszun beköszönte sem.

Egy sikeres IPO koronázta meg a q-commerce 2024-es nagy menetelését

Indiában tehát volt egy hagyomány a kiszállítás utolsó kilométerének gyors megtételére, amire építhettek az e-kereskedők függetlenül attól, hogy vendéglők melléküzemágaként tevékenykednek vagy önálló webáruházak. Az üzlet túloldalán jó ideje létezett a kereslet a gyors-kereskedelem iránt a városi környezetekben.

A q-comm 2023-ban kezdett felfutni, de a 2024-es év volt az az időszak, amikor igazán nekilendült a biznisz. Ez a technológiai fejlesztéseknek, a javuló infrastruktúrának és az üzletágba áramló tőke bővülésének volt köszönhető. Az újdonságba a kis cégeken túl a nagyoknak is be kellett szállniuk, ha versenyben akartak maradni a fogyasztók megszerzéséért.

A Swiggy novemberi tőzsdei premierje jól jelezte, miben látnak fantáziát a befektetők. A cég részvényei hivatalos bevezetési áruk felett 5,6 százalékos prémiummal keltek el. Az IPO végül India hatodik legnagyobb első tőzsdei kibocsátásává vált. A szakértők egyértelműen a cég quick-commerce ágazata, az Instamart gyors terjeszkedésének tulajdonítják a sikert.

Egymás után jelentkeztek be a versenyzők a q-comm piacra

Az egyesült Államok legnagyobb áruházlánca, a Walmart tulajdonában lévő Flipkart augusztusban lépett be a q-comm piacára Flipkart Minutes szolgáltatásával. Kezdetben Bengaluru városának egyes részein vált elérhetővé a gyors házhoz szállítás, ami a vállalat saját mobiltelefonos alkalmazásáról érhető el. A vásárlók az élelmiszerektől az elektronikai cikkekig bármit beszerezhetnek 8-16 perces kiszállítási idővel.

A Filpkart Minutes körvetkező nagy dobását decemberben jelentették be. E szerint a gyógyszereket tíz perc alatt juttatják le a megrendelőhöz. Ehhez partnerkapcsolatokat építenek ki a gyógyszerkereskedőkkel.

A Myntra M-Now szolgáltatása decembertől kezdve ruhaneműket és szépségápolási cikkeket kínál 30 percen belüli szállítással. Ezt szintén Bengaluruban érhető el. A cégnek tízezer terméket felhalmozó raktára van a q-comm hátterének biztosítására. Ezt terjeszkedésük során százezerre akarják bővíteni. A központi raktár körül mikrotárolók hálózatát építik ki a szállítási távolságok lefaragása érdekében.

Az elefántok is megjelentek a gyors kiszállítás porcelánboltjában

További kisebb cégek még a q-comm-versenyben a Nykaa, amely a legkülönbözőbb termékek gyors továbbítását vállalja tízperces idővel. Rendszerüket Mumbaiban kezdték tesztelni. Két további cég, a Zomato és a Zepto nemrégiben fejezték be egy-egy tőkebevonási fordulót. A Zomato az ételszállításban mutathatja meg, hogy tud-e jobbat a dabbawalánál.

Beszállt a versenybe az Amazon India is, amely 2024 és 2025 fordulóján indítja el q-comm-szolgáltatását Tez néven. Az amerikai óriásnak ez lesz az első próbálkozása a gyors kiszállítás területén. Presztízskérdés a cégnek, hogy helyt álljon az erős helyi versenytársakkal szemben.

Az acélipartól kezdve a szoftverfejlesztésig a legkülönbözőbb iparágakban érdekelt Tata a másik olyan óriáscég, amely bejelentette, hogy Neu Flash néven belép a q-comm piacára. Ez a vállalkozás élelmiszerek, elektronikai cikkek és divattermékek gyors kiszállítását vállalja 2025 elejétől először csak az ügyfelek egy kiválasztott csoportjának. Az egyes termékkörök gyors szállítását a Tata házon belüli cégeinek együttműködésével oldják meg.

Határokon átnyúló csomagküldés egyedi igényekre szabva!
Egyszerű csomag nyomon követési és módosítási lehetőségek, garantált másnapi kézbesítési kísérlet és fenntartható szállítási megoldások felmerülő extra költségek nélkül. Kérd Te is a DPD Hungary ajánlatát!