Az elektronikus kereskedelmen belül az egyik legfontosabb új fogalom a gyors kereskedelem, amely a megrendelt termékek minél gyorsabb kiszállítását jelenti. Indiában olyan verseny bontakozott ki ebben a szolgáltatásban, hogy a q-commerce-szel foglalkozó cégek részvényei a tőzsdén is versenyt futnak egymással a drágulásban.
Az Európától és az Egyesült Államoktól egyaránt távol lévő Indiában az elektronikus kereskedelem legújabb versenyszámában, a quick-commerce-ben (vagy rövidítve: a q-commerce, q-comm)-ban vívnak öldöklő versenyt a kiskereskedők – derült ki az Economic Times és a CNBC összefoglalóiból. Starupok és nagyvállalatok lépnek egymás lábára a kiszállítás rövidítése terén folyó piaci lökdösődésben.
A Swiggy, a Flipkart, a Myntra, az Amazon, a Tata, a Nykaa, a Zomato és a Zepto vállalatnevekből Magyarországon csak az Amazon és a Tata ismert, de ez nem jelenti azt, hogy kisebb versenytársaik megijedtek volna ezektől a cégóriásoktól.
A q-commerce, vagyis a gyors-kereskedelem alatt az elektronikus kereskedelemnek az az ága értendő, amely egy órán belüli kiszállítást ígér megrendelőinek – derül ki a ChannelSight hírportál definíciójából. Némi megkötést jelent, hogy a webáruházak ezt a szolgáltatást jellemzően kisebb termékcsomagokra vállalják. Magyarán, aki a hétvégi nagy élelmiszer-beszerzést így akarja végezni, annak egyelőre várnia kell erre a lehetőségre.
A q-commot vállaló cégek általában rendelésfelvevő rendszerekre, jól kiépült, gondosan feltöltött raktárakra és kétkerekű járműveken közlekedő futárokra támaszkodnak. A szolgáltatás előzménye a kész ételek kiszállításában bevezetett gyors házhoz szállítás, ami immáron a ruháktól az elektronikáig sokféle termék esetén elérhető.
A gyors mikroszállítás hagyományát a dabbawala teremtette meg
A szakértők szerint 2024 mérföldkő volt a gyors-kereskedelem fejlődésében. Ez mindenképpen elmondható Indiáról, ahol mintaértékű a fejlődés ezen a téren. Ott már az ultragyors kiszállításnál tartanak, ami a félórán, sőt általában a negyedórán belüli kézbesítést jelenti. Hogy miért pont Indában jutottak el erre a szintre, arra talán a dabbawala, azaz a Mumbai városában működő ebédszállítási rendszer ad magyarázatot. Aki látta a The Lunchbox című filmet, az fogalmat alkothat a mikroszállítás tökéletesen működő, egyedi rendszeréről. (Magyarországon Ezerízű szerelem címen mutatták be a filmet.)
A húszmilliós városban ötezer dabbawala, azaz ebédszállító kétszázezer ételt szállít ki minden nap színek szerint kódolt ételdobozokban. A statisztikai adatok szerint 16 millió szállítmányból csak egy vész el. Tudományos kutatók igyekeztek kideríteni, hogyan képes ez a számítástechnika és a mesterséges intelligencia előtt létrejött szisztéma majdnem hibátlanul működni.
A rendszerhez tartozók egymásnak adják a dobozokat, amelyek kilométereket utaznak kerékpárral, kézikocsival, vonattal és fejtetőn. Nem hátráltatja működést a közlekedési káosz és a monszun beköszönte sem.
Egy sikeres IPO koronázta meg a q-commerce 2024-es nagy menetelését
Indiában tehát volt egy hagyomány a kiszállítás utolsó kilométerének gyors megtételére, amire építhettek az e-kereskedők függetlenül attól, hogy vendéglők melléküzemágaként tevékenykednek vagy önálló webáruházak. Az üzlet túloldalán jó ideje létezett a kereslet a gyors-kereskedelem iránt a városi környezetekben.
A q-comm 2023-ban kezdett felfutni, de a 2024-es év volt az az időszak, amikor igazán nekilendült a biznisz. Ez a technológiai fejlesztéseknek, a javuló infrastruktúrának és az üzletágba áramló tőke bővülésének volt köszönhető. Az újdonságba a kis cégeken túl a nagyoknak is be kellett szállniuk, ha versenyben akartak maradni a fogyasztók megszerzéséért.
A Swiggy novemberi tőzsdei premierje jól jelezte, miben látnak fantáziát a befektetők. A cég részvényei hivatalos bevezetési áruk felett 5,6 százalékos prémiummal keltek el. Az IPO végül India hatodik legnagyobb első tőzsdei kibocsátásává vált. A szakértők egyértelműen a cég quick-commerce ágazata, az Instamart gyors terjeszkedésének tulajdonítják a sikert.
Egymás után jelentkeztek be a versenyzők a q-comm piacra
Az egyesült Államok legnagyobb áruházlánca, a Walmart tulajdonában lévő Flipkart augusztusban lépett be a q-comm piacára Flipkart Minutes szolgáltatásával. Kezdetben Bengaluru városának egyes részein vált elérhetővé a gyors házhoz szállítás, ami a vállalat saját mobiltelefonos alkalmazásáról érhető el. A vásárlók az élelmiszerektől az elektronikai cikkekig bármit beszerezhetnek 8-16 perces kiszállítási idővel.
A Filpkart Minutes körvetkező nagy dobását decemberben jelentették be. E szerint a gyógyszereket tíz perc alatt juttatják le a megrendelőhöz. Ehhez partnerkapcsolatokat építenek ki a gyógyszerkereskedőkkel.
A Myntra M-Now szolgáltatása decembertől kezdve ruhaneműket és szépségápolási cikkeket kínál 30 percen belüli szállítással. Ezt szintén Bengaluruban érhető el. A cégnek tízezer terméket felhalmozó raktára van a q-comm hátterének biztosítására. Ezt terjeszkedésük során százezerre akarják bővíteni. A központi raktár körül mikrotárolók hálózatát építik ki a szállítási távolságok lefaragása érdekében.
Az elefántok is megjelentek a gyors kiszállítás porcelánboltjában
További kisebb cégek még a q-comm-versenyben a Nykaa, amely a legkülönbözőbb termékek gyors továbbítását vállalja tízperces idővel. Rendszerüket Mumbaiban kezdték tesztelni. Két további cég, a Zomato és a Zepto nemrégiben fejezték be egy-egy tőkebevonási fordulót. A Zomato az ételszállításban mutathatja meg, hogy tud-e jobbat a dabbawalánál.
Beszállt a versenybe az Amazon India is, amely 2024 és 2025 fordulóján indítja el q-comm-szolgáltatását Tez néven. Az amerikai óriásnak ez lesz az első próbálkozása a gyors kiszállítás területén. Presztízskérdés a cégnek, hogy helyt álljon az erős helyi versenytársakkal szemben.
Az acélipartól kezdve a szoftverfejlesztésig a legkülönbözőbb iparágakban érdekelt Tata a másik olyan óriáscég, amely bejelentette, hogy Neu Flash néven belép a q-comm piacára. Ez a vállalkozás élelmiszerek, elektronikai cikkek és divattermékek gyors kiszállítását vállalja 2025 elejétől először csak az ügyfelek egy kiválasztott csoportjának. Az egyes termékkörök gyors szállítását a Tata házon belüli cégeinek együttműködésével oldják meg.