A magyar e-kereskedelem aktuális helyzetéről, a külföldi piac elérésének lehetőségeiről és a social media trendekről kérdeztük Farkas Zsoltot, az Evolut Agency alapító tulajdonosát és ügyvezetőjét.
Egy év eleji interjúban említetted, hogy az ügynökség fő célcsoportját az olyan e-commerce cégek jelentik, amelyek a divat, a szépség, a luxus, az egészség és a wellness szektorokra fókuszálnak. Miért éppen ezek jelentik a hangsúlyt?
A válasz egyszerű: azt láttuk, hogy itt jó eredményeket tudunk hozni. Egyre több lett az ügyfél; leginkább a divatban, a szépségápolásban, illetve a wellnessben, de idővel ide csatlakozott az étrend-kiegészítők piaca is. Ez B2C, tehát gyorsabban jön az eredmény, rögtön látszik, hogy milyen megtérülést tudunk produkálni.
Egyre kevésbé hiszek abban, hogy minden iparághoz lehet érteni, ha specializálódtunk, gyakorlottabbá válunk ezeken a területeken. Ezek az iparágak érzelmekre hatnak, tudunk érzelemalapú kommunikációval és kreatív kampányokkal dolgozni. És így, specifikusan azt mondhatom, hogy lifestyle marketinget tudunk nyújtani e-commerce fókusszal.
Milyen irányba halad jelenleg a magyar e-commerce szektor? Melyek szerinted a legfontosabb elérési csatornák, és változik-e ez a közeljövőben?
Azt látom most, 2023-ban, hogy eléggé nehéz a helyzet: lelassult a piac, és ezalól az e-kereskedelem sem kivétel. Így a következő másfél évben nem sok jóra számítok. Ezért egyrészt mi is targetáljuk a külföldi piacot, illetve arra motiválom az ügyfeleimet, hogy lépjenek ebbe az irányba, és ezt igyekszünk mi is segíteni. A csatornák fontossági sorrendjét aktuálisan az Instagrammal kezdeném, e mögé sorolnám be az email marketinget, és csak ez után következik a TikTok és a Facebook.
A közösségi médiában általában véve a TikTok még a legrelevánsabb platform? Mutatkoznak-e már az elavulás jelei, illetve milyen egyéb felületeket tartasz még lényegesnek?
Három éve aktívan foglalkozunk TikTok-kampánymenedzsmenttel és tartalomgyártással. Ez alapján is azt látom, hogy a legnagyobb növekedési potenciál továbbra is ebben a social media formátumban van. Pláne, hogy hamarosan megérkezik ide a live shopping is – ami Kínában már most óriásit futó jelenség. Amellett, hogy a TikTok is drágult, és ezen a platformon is egyre több a hirdető, itt még jelentős kihasználható potenciál van.
Azonban továbbra is igaz, hogy még mindig vannak e csatornától ódzkodó cégek, amire a legfőbb magyarázatuk, hogy itt szerintük nincs fizetőképes, potenciális felhasználói réteg. Pedig ez nem igaz. A piaci adatok már tavaly is azt mutatták, hogy az Y és az X generáció jelenléte olyan mértékben megnőtt TikTokon, hogy az szinte mérhetetlenné sorvasztotta el a 13-17 év közötti korosztály jelenlétét.
Ha ez a platform is tartalmi telítődéssel küzd, milyen tartalmat és kvalitást javasolnál az ügyfeleidnek, hogy kitűnhessenek a tömegből?
Régebben a 15-30 másodperces, “snack” típusú tartalmak voltak inkább népszerűek, de ez a trend megváltozott. Aktuálisan azok a leginkább felkapott tartalomgyártók, akik 1-3 percben, mélyebben belemennek egy-egy témába, de népszerűek a tudatosan felépített előadásformák is. Ezek felépítése nem bonyolult: az előadó figyelemfelkeltéssel kezdi, jön egy sztori intro, még egy figyelemfelkeltés, majd a kibontás, a csattanó, és végül egy call-to-action. Aki képes egy ilyen ívet felépíteni egy kellően izgalmas sztori köré, az akár fél-egymilliós nézettséget is produkálhat. A nagy nézettséghez jellemzően még egy út vezet: ehhez jól megkomponált, már-már animációs kisfilmszintű videókat kell készíteni.
Mi jellemzi a hazai tartalomgyártási tendenciákat?
A magyar tartalomgyártók zöme azt követi, ami nyugaton már sikeres. Ha követjük az amerikai kreátorokat, tudni fogjuk, hogy milyen trendek jönnek – ez a logika. Ebből viszont csak az a pályaív következik, hogy
ha ezeket időben, mi magunk is elkezdjük csinálni, akkor kvázi biztosak lehetünk abban, hogy Magyarországon időben voltunk a trend szempontjából.
Az Evolut Agency partnereinek húsz százaléka külföldi, de korábban arról nyilatkoztál, hogy 2023-ban szeretnéd növelni ezt az arányt. Hosszú távon milyen külföldi-belföldi ügyfélaránnyal lennél elégedett?
Kezdjük azzal, hogy ez egy iszonyú nehéz folyamat. Korábban is voltak már külföldi ügyfeleink, de inkább ajánlások útján. Tavaly augusztusban kezdtünk el aktívan erre a feladatra koncentrálni – ekkor döntöttünk úgy, hogy új arculatot csinálunk, angolul kezdünk el kommunikálni, valamint kipróbálunk és elkezdünk használni outbound sales eszközöket is.
Jelenleg ott tartunk, hogy lassan, de láthatóvá válik, mi az, ami működik, és a piacon milyen értékajánlatra kapják fel a fejüket. A növekedés érdekében sokféle tevékenységet végzünk: hirdetünk Google Adsen különböző kulcsszavakra, napi többszáz e-mailt küldünk és abból konvertálunk leadeket, és elkezdtük a hideghívásos kampányt Amerikában. De futtatunk egy blogot is, amit próbálunk eljuttatni a célcsoportnak, emellett fent vagyunk ügynökségi gyűjtőoldalakon, stb. Ezek együttesen kezdtek el eredményt hozni. Nagy a távolság, lassan épül a bizalom, így ez nem egy gyors folyamat, de ha beindul, akkor az olyan stabilitást ad, ami jelenleg a hazai piacon nincs meg.
Ha valaki csupán Magyarországra koncentrál, akkor egy szűkülő tortából kell szeleteket, morzsákat lecsípnie. Én azt érzem, hogy ha külföldön bejáratottak leszünk, akkor ezek a sikersztorik lecsapódnak majd itthon is, így az erre fordított marketingenergia Magyarországon is meg fog térülni.
Mi a magyarázatod arra, hogy az elmúlt időszakban több megkeresésetek érkezik Európából, mint Amerikából?
Az utóbbi időszakban inkább Európára fókuszáltunk. Most már az amerikai piac elérése is folyamatban van.
A földrajzi értelemben diverz ügyfélkörön túl a szolgáltatásaitok is széles spektrumból válogathatók a lifestyle brandingtől a landing page optimalizálásig. Igyekszel-e ezek közül valamelyikre nagyobb hangsúlyt fektetni, vagy jobb, ha ezeket inkább csomagban tudjátok kínálni?
Aktuálisan egy szűkebb szolgáltatási portfólióval dolgozunk: stratégiaalkotást, PPC-t, e-mail és social kampány lebonyolítást, valamint brandinget kínálunk. Landing page optimalizálást is tudunk nyújtani, vannak rá eszközeink, de külön már nem hirdetjük. Azt láttuk, hogy ha sok szolgáltatás van, akkor nem tudunk ezekben egyesével nagy gyakorlatot szerezni csapatszinten. Helyette csomagokat kínálunk, mert ezek az eszközök együttesen adják meg a kívánt növekedést.