Nemcsak hogy gyorsan elfogytak a jegyek, de az utolsónak érkező kiállítóknak – teltház miatt – már nem tudtak helyet biztosítani az első, kifejezetten online piactér specifikus fórumon, a Marketplace Summiton történő megjelenéshez. Az UP Újpesti Rendezvénytérben szerdán több mint 300-an voltak kíváncsiak előadások és kiscsoportos workshopok formájában a többek között a fizz.hu, az Allegro, a pepita és az Amazon képviselőinek előadásaira és tapasztalataira.
Keresve sem lehetett volna szimbolikusabb helyet találni az újpesti Szent István téren álló UP-nál az első hazai Marketplace Summitnak. A felső szinteken tartott rendezvény alatt ugyanis fedett, modern környezetben egy klasszikus (offline) termékpiac üzemel. A digitális piacterekről szóló első nagy hazai „seregszemlét” az online kereskedelem iparági szövetsége szervezte meg. A cél egyértelmű volt: bevezetni az online piacteret, mint értékesítési formát, és a témában edukálni, segíteni a magyar e-kereskedőket.
A Nyugat-Európában, és főként az Amazonnak köszönhetően pedig az Egyesült Államokban régóta ismert online marketplace működéséről, lehetőségeiről, kihívásairól szóló rendezvény minden szempontból teltházas volt.
Gyakorlatilag az összes Magyarországon már elindult, működő és elérhető marketplace képviselte magát. A Lengyelországban a piac mintegy felét uraló Allegro például standdal, előadókkal, konzultációra kész szakemberekkel érkezett a rendezvényre. De hasonló stábbal jelent meg a fizz.hu, az eMag, a pepita is. Népszerűek voltak az Amazonon való kereskedői jelenlétről és sikeres működésről szóló, e témához kapcsolódó előadások és konzultációk. Nem unatkoztak azonban a kiállító standoknál ülő szakemberek sem. A magyar piactér szolgáltatási (technológiai, hirdetési, logisztikai, technikai stb.) oldalát képviselve sok érdeklődőt, kérdezőt és potenciális ügyfelet fogadtak és tartottak szóval.
Segít a növekedésben, de az expanzióban is
A Marketplace Summit látogatói jellemzően a kisebb, de növekvő webáruházak képviselői közül kerültek ki, akik keresik a további növekedési lehetőségeiket. Ez – mint a Summit több előadója is bemutatta: – lehet akár belföldön is a piactereken. Meg úgy is, hogy a kereskedők felismerik: a piactereken keresztül a külföldi piacon megjelenés kisebb befektetéssel, kevesebb kockázattal, nagyobb mozgástér biztosításával is megoldható. Például: aki az Allegro-ra kereskedőként beregisztrál a magyar mellett a cseh, szlovák és lengyel piacra is sok eszközt elérhet a piactéren. Ráadásul ezek konzumér megoldások, így nem meglepő, hogy nagy az érdeklődés.)
-„Próbáltuk úgy alakítani a Summiton itt és most felsorakoztatható kínálatot, hogy az egész ökoszisztéma megjelenjen”
– mondta Kobza András főszervező, az Ecommerce Hungary Egyesület középvállalati tagozatnának vezetője. Hozzátette: olyan előadói és információ-hozzáférési kínálatot sikerült felsorakoztatni a rendezvényre, hogy „aki piactérben gondolkodik, az megkapja a tudást az előadók és a workshopok révén, a kiállítóktól pedig azokat a szolgáltatásokat is, amelyek ma szükségesek a sikeres piactéri működéshez”. A szervezők abban bíznak, hogy az első piacteres fórumot több is követi majd. Kobza András azt minden esetre „több mint jó jel”-nek tekinti, hogy a teltházas Summitra nem csak a jegyek, de a kiállítóhelyek is elfogytak. Sőt: az utolsóként érkező cégeket – helyhiány miatt – el kellett utasítaniuk, ami azt is jelenti, hogy a Marketplace Summit elsőre túlnőtte az eredetileg elképzelt kereteit.
Folyt. köv!
Marketplace Summit – képgaléria