Közel húsz százalékkal esett vissza az e-kereskedelem Németországban

Közel húsz százalékkal esett vissza az online kereskedelem Németországban

Az ünnepi szezon előszobájában, az október 1 és november 30 között eltelt időszakban mintegy 16,8 százalékos visszaesést tapasztaltak forgalomban a német e-kereskedők az egy évvel ezelőtti szinthez képest. Ebben értelemszerűen már a Black Friday forgalma is benne van.

Az adatokat 2014 óta számon tartó Bundesverband E-Commerce und Versandhandel (BEVH) számai szerint ez az első alkalom, hogy visszaesés történt a német online kereskedelem piacán. Más kérdés, hogy a növekedés elmúlt kétéves üteme nagyobb volt ennél, hiszen a 2019-es eredményekhez hasonlítva még mindig mintegy 13,1 százalékkal nagyobb forgalmat bonyolítottak a piac szereplői, tehát a bázis igen magas volt.

Hagyományosan a német piacon is erős az e-kereskedelemben az október és a november, és annak ellenére, hogy számítottak némi normalizációra a kutatók, még ők is meglepődtek ennek mértékén. A BEVH által folyamatosan végzett kutatásban mintegy 40.000 német vásárlót kérdeznek meg rendszeresen az online vásárlásaikról és rendeléseikről.

Szenved a divatipar, de egyes szektorok nőttek

A német e-kereskedelmi szektor idei legnagyobb vesztese a ruházati ipar volt, amelynek összforgalma 28,1 százalékkal esett vissza az előző év ugyanezen időszakához képest. A teljes divatipar szinte pontosan ott tart 2022-ben, mint a járványt megelőző utolsó békebeli évben, 2019-ben. A kutatók szerint ennek hátterében az áll, hogy a forgalmazóknak szinte egyáltalán nem sikerült az áremeléseket elfogadtatni a vásárlóikkal.

Ennek ellenére van néhány terület, mint a drogériák, élelmiszer és kisállateledelek piaca, ahol összességében még a kiemelkedő, 2021-es bázishoz képest is sikerült némi növekedést elérni. A legnagyobb veszteségeket a non-food szektorban szenvedték el, de ezen belül a legkevésbé a lámpák, bútorok és dekoratív termékek piaca esett vissza, ahol “mindössze” 9.1 százalék volt a visszaesés, és a háztartási textíliáké, ahol a csökkenés 5.8 százalékos volt.

Hasonlóan jelentős a csökkenés a postai levélként feladott termékek piacán is. A leginkább Ázsiából érkező áruk a tavaly bevezetett kötelező eljárási díjnak köszönhetően erőtejesen visszaestek, és ezek többségét a ruházati és szórakoztató elektronikai cikkek tették ki. Igaz, a szórakoztató elektronikai termékek visszaesését némileg tompította ezen a területen a Black Friday és az azt követő Cyber Monday, amikor ezekből a termékekből valamivel több kelt el.

Az omnichannel és a DTC is gyengélkedik

A többcsatornás értékesítési modellel dolgozó online kereskedőknél még az átlagosnál is magasabb, mintegy 29,5 százalékos a visszaesés 2021 októberéhez és novemberéhez képest. Annyira rosszul jöttek ki ezek a kereskedők az ősz végéből, hogy még a 2019-es szinthez képest is 11,9 százalékos csökkenést könyvelhettek el.

Hasonlóan kimagasló a visszaesés a közvetlenül a gyártótól fogyasztóknak értékesített termékek piacán, ahol mintegy 23,4 százalékkal kevesebb termék talált gazdára októberben és novemberben –igaz, a felfutóban lévő ágazat még így is közel 85 százalékkal magasabb értékesítéseket produkált, mint 2019 hasonló időszakában, és a teljes 2019-es évre vetítve is majd 71 százalékos a növekedés.

A kutatás során a BEVH megkérdezte azon tagjait, akik a németországi B2C szektor közel 90 százalékát lefedik, hogy milyen problémák állhatnak a jelenlegi helyzet hátterében. A kereskedők nagy többsége, mintegy 74,3 százaléka a bizonytalan gazdasági környezetet, az egyre elszabaduló beszerzési árakat (64.3%) és a csomagolás, valamint a logisztikai költségek emelkedését (50%) jelölte meg a rossz eredmények legfőbb okaként.

mm
Jóbi Attila

Onlinemarketing-menedzser, újságíró, médiamenedzser és tartalomipari beszállító.

Üzenet a szerzőnek

Kérdésed van?
Hozzászólnál?

Vedd fel a kapcsolatot a szerzővel, várjuk az üzenetedet!